Author |
Topic |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 09:02:59
|
Hej Niklas. Jag skrev ner lite fakta som jag har lärt mig på mina kurser......
Ledningsmateriel.
Ledare i praktiskt taget all ledningsmateriel utgörs av koppar. Endast undantagsvis och för speciella ändamål ingår silver, aluminium, konstantan eller dylikt i ledarna. Resistansen är en viktig egenskap hos en ledare och kan beskrivas med formeln:
R = k(L/A)
där R är resistansen, k är en konstant som beror på materialet och kallas resistiviteten, L är längden och A är arean.
Resistansen är temperaturberoende. För metaller är samban-det nästan linjärt enligt formeln
R T = R Tref + a(T - T ref )R Tref
där T är ledarens temperatur, T ref är referenstemperaturen, R T är resistansen vid temperaturen T, R Tref är resistansen vid referenstemperaturen, a kallas temperaturkoefficienten.
Resistiviteten k och temperaturkoefficienten a är för några vanliga metaller: Resistivitet Temp- vid 20°C koeff Metall (10-6 Wm) (10-3 /C ° ) Aluminium 0,027 4,2 Guld 0,42 3,6 Järn 0,105 6,5 Koppar 0,0172 4,3 Nickel 0,078 6,5 Silver 0,016 3,9 Konstantan 0,45 ±0,05 Mässing 0,065 1,5 Stål 0,16 -
Resistansen medför en effektförlust som höjer ledarens tempe-ratur. För att välja lämplig ledardimension med hänsyn till tem-peraturhöjningen kan man använda begreppet strömtäthet (S), ström /ledararea. För vanlig koppartråd gäller att korta och/eller fritt förlagda ledare kan belastas med 6-10 A/mm 2 . I större transformatorer i elektronikutrustningar är 2,5 A/mm 2 ett vanligt värde, i mindre transformatorer 3-3,5 A/mm 2 . I tabellen Data över koppartråd som följer, finns strömmen för olika tråddiamet-rar angiven då S = 3 A/mm 2 . Vill du själv räkna ut vilken diameter som svarar mot en viss strömtäthet och strömstyrka är den:
d = 1,13 Ö (I/S)
där d är diametern, I är strömstyrkan och S är strömtätheten.
Vid höga frekvenser rör sig elektronerna i huvudsak vid ledar-ens ytor (Skin-effekten). På VHF och UHF använder man därför ofta tråd med bättre ledningsförmåga i periferin (t ex försilvrad tråd) eller tråd med större yta i förhållande till sin grovlek (s k litztråd som består av ett stort antal individuellt isolerade ledare).
Ledare måste isoleras med ett lämpligt material så att de kan ligga mot varandra, mot jordade metallföremål eller mot andra spänningsförande ledare. Det i särklass vanligaste isolerings-materialet är polyvinylklorid (PVC). Vanliga är också gummi eller EP-gummi samt plaster som polyeten (PE), polypropylen (PP), polyuretan (PUR), polyamid (nylon), polytetrafluoreten (PTFE) (av Du Pont kallat Teflon), FEP (Teflon FEP), silikon-gummi och neopren.
I bl a transformatorer, drosslar av olika slag och reläer används lackad (emaljerad) tråd. Sådan finns i olika temperaturklasser. Ofta är det bekvämt att använda direkt lödbar tråd, men i t ex transformatorer och dragmagneter, som utvecklar hög värme, önskar man värmetåligare tråd där lacken därför måste skrapas bort.
I koaxialkablar används vanligen massiv polyeten eller skum-polyeten mellan innerledaren och skärmen, medan ytterhöljet består av PVC. I miniatyrkablar och i speciella lågförlustkablar används PTFE mellan inner- och ytterledare.
En koaxialkabel har en karakteristisk impedans vilket gör den användbar för höga frekvenser. Skärmen skyddar mot elek-tromagnetiska högfrekvensfält. Vid lägre frekvenser ger den endast en elektrostatisk skärmning.
För att undvika magnetiskt inducerade störningar är en tvinnad kabel lämpligare. Speciella audiokablar har tvinnade ledare med en omgivande skärm. Innanför skärmstrumpan finns ibland en folie som ger extra skärmning. Alternativt är kabeln dubbelskärmad. Det finns också mångpolig kabel med parvis skärmade ledare.
FIBEROPTIK kan överföra ljuset från en lysdiod eller laser till en fotodetektor. Principen för en optisk fiberkabel är att in-kommande stråle, med liten vinkel i förhållande till kabelns riktning, totalreflekteras mot kärnans väggar eftersom kärnan har högre brytningsindex än den omgivande manteln. Glasfiberkablar kan ge mycket låg dämpning, bara någon dB per km. Dämpningen i plastfiber är avsevärt högre, men plast-fibern är ett billigt alternativ som är användbart vid korta överför-ingssträckor, < 100 m, t ex inom en fabriksbyggnad. Plastfibern är billig och enkel att montera till skillnad från glasfibern som kräver speciella kontakter och ett omständligt monteringsför-farande. En plastfiber har typiskt en kärna med 1 mm diameter medan fiberkabeln kan ha en kärndiameter ned till 5-10 mm.
Hoppas att detta hjälper dig lite på traven.. Jag kanske återkommer (om jag orkar skriva något mera) med lite mera fakta ang, de övriga frågorna.
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 09:04:44
|
Det är ett svar på ett mail jag ställde till en god vän hos min förre arbetsgivare, han är inköpare av elektronik, och konstruerar en del, jag har bollat lite idéer med honnom ibland, han verkar ha en del koll på kablar, och så har de bra utrustning också.
Är allt det som står ovanför riktigt, så jag lär mig rätt nu..
n
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 09:08:17
|
bra, mkt bra..
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit* |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 09:11:39
|
Jag hoppas det, det är bra att ha nå¨n att bolla med, någon som inte är galen i stereoanlggningar
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 10:37:02
|
Jag hinner inte läsa igenom allt, men följande stämmer inte alltid:
"För att undvika magnetiskt inducerade störningar är en tvinnad kabel lämpligare. Speciella audiokablar har tvinnade ledare med en omgivande skärm. Innanför skärmstrumpan finns ibland en folie som ger extra skärmning. Alternativt är kabeln dubbelskärmad. Det finns också mångpolig kabel med parvis skärmade ledare."
Alla Audikablar är inte tvinnade och eller har skärm. Nordosts har en hel del kablar som inte är tvinnade och som inte har skärm. Valhallan är den bästa kabeln som jag har provat i min anläggning. Högtalarkabeln är en flatkabel och det är signalkabeln också men den är lindad runt ett teflonrör, så den är rund. Den är inte tvinnad. Och den har ingen skärm. Men det specialla sättet den är byggd på behövs ingen skärm. Och det är signalkabeln som det är störst skillnad mot andra kablar. Den ligger helt i en egen klass. Så det blir den som jag kommer att köpa först. Högtalarkablar kommer jag att testa en del alternativ.
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 11:42:28
|
Hej NN! Det stämmer bra med vad jag lärt mig också, men det där med tvinnandet kan man ju kommentera. Det är ju gammalt som gatan att tvinna kablar, tror att det startades av något telefonbolag i telefonens barndom! Om du har 2 ledare parallellt(- och +) så får du vissa värden på induktans och kapacitans. Tvinnar du dom istället så sjunker impedansen medan kapacitansen ökar. Högtalarkablar tvinnas ju då med fördel alltså(se exempelvis CAT5 kabeln). Även signalkablar tvinnas ju, men då vill man använda något material emellan ledarna(t.ex bomull) för att få "isär" dom, vilket håller ner kapacitansen. Alternativt kör man med koax och låter skärmen bära signal, men då är det svårt att få ner kapacitansen riktigt lågt. Skärm var ju Jorma inne på, men jag kan ju tillägga att Kimber använder ju en speciell flätningsteknik för att slippa skärm.
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 11:53:55
|
Ligger nått i det!
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 12:01:08
|
Hej J! quote: Alla Audikablar är inte tvinnade och eller har skärm.
Svars alt #1: Har aldrig heller påståtts?? Svars alt #2: Då ej alla förare kör Audi?? quote: Men det specialla sättet den är byggd på behövs ingen skärm.
Det låter helt fantastiskt, -Först Nobelpris o sen sälja patentet för mångdubbelt mer än vad företaget någonsin var värt, vad väntar de på??
Mvh A. |
Edited by - n/a on 2002/09/06 12:22:26 |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 12:33:59
|
Jorma
har du jämfört valhalla signalisen mot en transparent reference eller kimbers silverselect signalis??
|
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 18:03:53
|
Aha, nonsens inte nonsens faktiskt
|
|
|
Topic |
|
|
|