HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips på bra julskivor någon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/12/02 :  10:55:11  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Nu när julen står för dörren vill man ju krama mesta möjliga mängd välljud ur sin anläggning. Detta genom att slänga i en julskiva och ställa på repeat alt. random (eller båda två). Problemet är att jag har tröttnat på svenska gosskörer och Räven raskar över isen. Finns det nån bra skiva med jul"standards" (gärna på engelska) med artister som exempelvis Sinatra att köpa i Svedala?

When knowledge ends, superstition begins

Edited by - k98_jbn on 2003/12/02 13:33:17

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/02 :  13:09:42  Show Profile Send svejk a Private Message
A Christmas Gift for you Phil Spector enda julskivan som håller året runt! Gosskör kan vara bra oxå Jul med Adolf Fredrik inspelad runt 90 är en klassiker, inte smetig och käck, bra!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/02 :  13:16:43  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag har inte någon julskiva men någon av Elvis tror jag vore mysigt.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/02 :  14:00:58  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det finns två skivor som det inte skulle vara en riktig jul utan för min del.


  • Lars Vegas Trio - Lars Christmas. Roligare julskiva att lyssna på finns ej

  • Steven Curtis Chapmasn - The Music of Christmas. MYCKET välgjord och bra julskiva av en gigant inom den "kristna" musiken som folk skyggar bort från vanligtvis, men hey, nu är det ju jul.


Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/02 :  19:24:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tänkte att jag skulle göra en liten sammanställning mina ~10 julskivor isamband med pepparkaksbakandet imorgon. Orkar du vänta ?! ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/12/02 :  21:25:41  Show Profile Send pontus a Private Message
Juloratoriet av Bach. Finns en BIS-utg. för 280:- på t ex CDON.
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2003/12/03 :  00:54:22  Show Profile Send Babar a Private Message
"Sissel Kyrkjebö - Stilla Natt" tycker jag är mycket bra. Den har några år på nacken men är en av de bästa julskivorna fortfarande. Ett annat tips är "Julkonserten 10 år", även där är sissel med, och även Oslo gospel Choir mfl - och live ger ju lite mer "känsla" tycker jag. Kör passar ju alltid bra när det gäller julmusik.
"Celine Dion - These Are Special Times" är även den en ganska trevlig platta till glöggen:-)
Någon av "Christmas In Vienna"-skivorna kan vara intressanta om man gillar Pavarotti/Domingo/Carreras (med div. gästartister)
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/12/04 :  15:47:15  Show Profile Send JesseX a Private Message
En grupp som jag verkligen gillar är the Roches. De är lite som en amerikansk variant av the Real group men med egenartad humor och låtar med "twist".

Deras julskiva heter "We three kings". Det är en väldigt amerikansk skiva men den är inte desto mindre bra. I Sverige kan den nog vara lite svår att hitta men säkert inte dyr om den väl dyker upp. Det här är sådan där "smal musik" som inte riktigt säljer.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/04 :  16:21:45  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Fourplay har gjort en skiva som heter Snowbound som har Julen som tema,bra ljudkvalitet är det också.
Mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:11:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Har tyvärr inte hört den.
Vet ingenting om den.
Men Jethro Tull är ändå Jethro Tull

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/12/05 :  16:01:51  Show Profile Send mapem a Private Message
Propriusskivan Cantate Domino med Oscars motettkör, orgel, sopran m m är en otroligt bra julskiva. Både musikaliskt och ljudmässigt. Den lyssnar man gärna på även till midsommar. Inte vanligt annars med "julskivor". Finns också som SACD såg jag när jag var i skivaffärn igår.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:08:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har uppdaterat denna tråd med julskivorna jag lovade.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22974

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:56:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message
The Refreshments - Rock N´ Roll X-mas som vi säljer på Bonnier Music. Sålde guld förra veckan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000