HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Åsikter om Behringer DSP8024 / DEQ2496
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/12/02 :  00:57:33  Show Profile Send Softman a Private Message
Jag är väldigt intresserad av åsikter kring Behringes Ultra-curve produkter DSP8024 och DEQ2496 + tex. mät-mic ECM8000.

Alla ni som varit i kontakt med ovanstående...snälla gör ett inlägg här.

1. Är det stora skillnader mellan DSP8024 och DEQ2496?

2. Är det en stor nackdel att använda de analoga in och utgångarna jämfört med de digitala? (hur har ni kopplat in den?)

3. Kan man med fördel använda dom till att autokompensera fullrange eller är de enbart lämpade för att korrigera och stävja resonanser i de nedre regionerna?

4. Vilka funktioner använder ni?

5. Summa summarum...vad är ert totala intryck av produkten?...ange både plus och minus. (gärna rena lyssningsintryck)

Jag vore mycket tacksam för svar.

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2003/12/02 :  12:16:11  Show Profile Send Acme a Private Message
Hej,

Jag har tyvärr varken DSP8024 eller DEQ2496, däremot en Ultradrive DCX2496 (filter). Jag skulle tro att den prestandamässigt/ljudmässigt ligger ganska nära DEQ2496an.
Det jag främst använder den till är att lyssna fram olika filterkonfigurationer. Då är det inte så värst viktigt att det inte låter "high-end", även om den presterar mycket bra. Man ska tänka på att då dessa burkar främst är avsedda för PA, så är också in- och utgångsnivåer anpassade därefter (balanserat, +22dBu, nära 10V). Detta gör att man lätt kan förlora i (bit)precision om man inte styr ut signalnivåerna nära fullt. Följden blir att ljudet blir sämre och även brusnivån blir märkbart högre.
Jag använder istället digital in, S/PDIF eller AES/EBU. Sen låter jag input- resp outputgain vara på 0. Signalen levereras då med så hög signalnivå (och balanserat)som möjligt ända ut till förstärkaren.
Där sitter en balanserad till obalanserad omvandlare med volymkontroll som klarar dessa signalnivåer. På så sätt får man högsta möjliga SNR i hela kedjan. Sen kan man ju alltid börja byta komponenter internt, såsom tex OP-förstärkare mm om man vill ha bättre ljud.

/Peter
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/12/02 :  12:43:22  Show Profile Send Softman a Private Message
Tack "Acme" för dina råd...
Det där med in och utsignalernas nivå var värdefull information.

/Johan

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/11/08 :  01:12:29  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Tyckte det var dax att lyfta tråden då det snart har gått 1 år :).

Jag sitter med ungefär samma frågor, men har en DEQ2496 som jag skulle vilja ha bra råd för hur man använder den, för att för ex få ut kurvan för rummet mm.

Jawen
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/08 :  08:33:14  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag har köpt en DSP8024 till mina sub-basar, köpte DSP8024 för att den kan "autokalibrera" sig under 80hz.Och för att den var billig :).
Jag är oxå nyfiken på alla råd och användningstips.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/11/08 :  09:44:41  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Räven: Vad låg DSP8024 på för pris? Vart köpte du den?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/08 :  10:36:40  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har använt båda och den nyare 2496 har bättre DAC'ar, inbyggd AES/EBU som kostar tusenlappen extra om man vill ha det i en DSP8024. Dessutom har DEQ2496 inbyggd SPL mätning.

Rent ljudmässigt är det dock svårt att höra någon skillnad i ljudkvalité om man inte behöver de nämnda funktionerna.

AES/EBU är dock bra att ha ifall man vill behålla signalen digital så länge som möjligt i ljudkedjan. (Varje AD/DA omvandling försämrar ljudet).

UltraCurven kan inte jämföras med UltraDrive, då de gör olika saker.

UltraCurve är en ljudprocessor som lämpar sig för bl a rumskorrigering, PEQ, GEQ, DEQ, m.m.
UltraDrive är ett digitalt/elektroniskt delningsfilter som lämpar sig för att dela olika element aktivt med valfri karakteristik och branthet. Den kompenserar också för fasfel och löptidskorrigering m.m.
Den har iofs också PEQ, DEQ och GEQ.

För djupare kunskap rekommenderas resp. bruksanvisningar på Behringers hemsida.

/Roland
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/08 :  13:07:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Aha! Man kan inte mäta "ljudtrycket" med DSP8024, synd!!
Jag betalade 1000:- beg.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/08 :  13:39:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
DSP8024 kostar idag ca SEK 2000 eler EUR 219 om man klöper på rätt ställe t.ex. Thomann.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:22:19  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Plus frakt

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:30:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis, men då handlar ju man ett par filter och lite mickar samtidigt. Dock knatar jag ju in i nån butik personligen så slipper jag frakt...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/08 :  17:54:15  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag började själv lite trevande med en beggad DSP8024, för jag var inte säker på om det skulle tillföra något, men jag insåg snabbt att det var lika bra att satsa på en DEQ2496 och det har jag inte ångrat.

Sen tycker jag också att den senare är enklare att sköta, d.v.s. ställa brusnivåerna på en LAGOM nivå vid rumskorrigering och även övriga inställningar är mer användarvänliga.

/Roland
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/08 :  18:14:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Paradigm:Vad tror du om mitt val med tanke på vad jag ska ha den till, ta signal från LFE-utg.vidare till DSP8024 vidare till slutsteg och sen subbar?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/08 :  22:53:59  Show Profile Send paradigm a Private Message
Om du kan leva med att inte kunna mäta SPL och om du inte har behov att behålla signalen digital in i det längsta, så är jag säker på att du kommer bli helt nöjd med DSP8024'an.

Läs manualen några gånger först och se till att du har den framme när du börjar mäta och brusa rummet. Prova också att flytta runt möblerna och bär in- resp ut möbler och mattor, för att se vilken skillnad det gör på kurvorna. Prova också att mäta framför en högtalare i taget och sen med mikrofonen på bästa lyssningsplatsen. Spara dessa kurvor på separata minnesplatser, så att du kan göra snabba jämförelser.

Tänk också på att hellre sänka peakar, än att höja dippar.
När du ska välja "rak" frekvensgång, brukar det ofta upplevas positivt om du ställer in "target" kurvan med en liten höjning i lägsta basen, för att kompensera fallet i baselementet. Sen kan du också leka lite med Dynamisk EQ och Parametrisk EQ, för att få lite mer klipp i basen runt 150Hz. Det brukar uppfattas som att basen stramas upp och blir fastare och mer distinkt.

Har du en tongenerator kan du också svepa med den, för att se ur frekvensgången är i högtalarna och för att identifiera resonanser och stående vågor, något som du kan trolla bort med UltraCurven, när du väl vet vid vilka frekvenser som problemen uppstår. Här kommer du märka vad otroligt mycket det gör bara du flyttar en stol, fåtölj eller matta.

Ju mer du laborerar i början desto fortare går det att brusa om rummet och att alltid ha en bra kurva.

/Roland
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/11/09 :  07:17:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Äger sedan länge en DSP8000 (föregångare till 8024:an)m jag köpte den begagnad för 5500sek (så länge sedan var det) och jag hade stor glädje av den senast igår.

Med 1.1 operativet är den itne lika vass som dagens 8024 men den gör trotts detta ett strålande jobb och jag ser den som en mkt nödvändig länk i min uppsättning (kan inte tänka mig att leva utan den).

Jag har funderingar på att uppgradera den till 1.3 (den blir då en 8024), har önskat mig ett bränt eller köpt chip i födelsedagspresent.

Kort och gott, för dessa pengar tror jag inte man hittar något bättre, och jag har kollat runt en hel del, hade gärna skaffat en till, eller varför inte två, då kan man ju köra hemmabio med full kontroll, japp jag skulle nog säga att det kan vara värt även detta.

Det är lågbudget pro auio prylar, men de gör jobbet bra, och fungerar nog så väl att använda hemma.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/09 :  07:39:37  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tack så mycket :)
Calle

p.s Nu har jag nog hittat slutsteget till basarna!!! Muah-ha haaah

http://www.mackie.com/products/m1400/

Inbyggda filter (subsonic 12dB/octave variabelt 10-170hz,högpass 18dB/octave 63Hz eller 125hz)

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2004/11/09 15:07:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000