HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hal´s första skivrecension
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/01 :  23:43:28  Show Profile Send hal a Private Message
Tänkte jag skulle recensera mina bästa skivor. Här är mitt första försök, Ni får klaga om jag blir långrandig.

HAL nr 1

Emmylou Harris - WRECKING BALL HDCD (1995)




Suveränt tekniskt och musikaliskt producerad skiva av Daniel Lanois, som även producerat åt bl a U2, Peter Gabriel och Bob Dylan mm.
Kompetenta låtskrivare som Bob Dylan, Daniel Lanois, Steve Earle, Neil Young, Lucinda Williams mm bidrar med sina fantastiska texter.
I denna täta, musikaliska, ja nästan transcendentala musikaliska rytm kommer Emmylou Harris sköra men ändå starka röst som balanserar så nära, så nära men ändå aldrig tappar taget.
Tack till Lanois som låter hennes röst vara helt opåverkad under produktionen.
Skivan är inspelad live i Nashville och New Orleans med två sättningar: Lanois, Malcolm Burn, U2`s Larry Muller Jr, Brian blades och the Neville Brothers Tony. Sången backas upp av Steve Earle, Lucinda Williams och Rodney Crowell.
Lanois lägger på "Wrecking ball" ut ett tätt sofistikerat ljudlandskap i flera dimensioner som ställer stora krav på din anläggning. Produktionen gör att den inte fastnar vid första lyssningen men den ökar gradvis i njutning tills den når ett mästerverks tidlöshet.
När plattan kom ut 1995 markerade den en ändring i Harris karriär. Utvecklingen från lite mer lättsmält country till den komplexa ljudbilden i "wrecking ball" fick många gamla countryfans att gå i taket. Som 53-åriga Harris själv säger:
"I staterna är countryn så endimensionell att jag inte vill förknippas med den längre... Men jag tror inte alla kan vara beredda på att ta emot musik som är så öppen och intensiv"
(Aftonbladet Puls 1/12-2003)

Plattan fick en grammy 1995 för bästa folkrockalbum.
"Wrecking ball" innehåller 12 låtar som alla förtjänar en plats. Jag skall bara nämna några:
I öppningspåret "Where will I be" av Daniel Lanois sjunger Harris med en sådan intensitet och känsla att man bara vill höra orden om och om igen. Bara meningen "met an indian boy in Ottawa" får tiden att stanna. Knäppt va ?
Sjunde låten är en mästerlig tolkning av Bob Dylans låt "Every grain of sand" från skivan "Shot of love" från 1981. Av många ansedd som en av de bästa texter han någonsin har skrivit:
"In the fury of the moment I can see the Masters hand
In every leaf that trembles and, in every grain of sand"

Emmylou Harris sjunger inte låten, hon är låten ! Till och med buttre Bob fällde nog en glädjetår när han hörde låten.
Snälla! Gör en hel skiva med Bob Dylan-låtar så skall jag inte köpa några andra skivor resten av livet!
Nionde låten är en Jimi Hendrix-låt ! Ytterligare ett exempel på hur utmanande och kreativ skivan är.
Låt 11 är "Black Hawk" :
7 augusti 1994 klockan är 11:07 på förmiddagen:
...svagt gulaktigt solljus letar sig förbi ett par persienner i nashville. Närvaro..ett par hasande fötter, en hand rättar till en mick, en känner på anslutningen till gitarren, någon tänder en cigarett, en dörr stängs tyst , ett lätt nickande i samförstånd, en fokuserad inandning och Emmylou tar tag i micken:
"Well I work the double shift
in a bookstore on s:t clair"

...och jag svävar iväg på hennes rösts stråkar av moln....som Snobben från sin hundkoja...

Känsla/musik 5 av 5 möjliga
Ljud/teknik 5 av 5 möjliga

Sammanfattning:
Ett mästerverk som växer för varje lyssning.
Ett mästerverk som ger mer magi ju bättre anläggning.
En mänsklig rättighet.

Hal
...



Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/12/02 02:11:47

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/12/02 :  01:21:39  Show Profile Send redestad a Private Message
Bra skrivet! En mycket bra recension av en ännu bättre skiva, trevligt initiativ!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/02 :  01:35:25  Show Profile Send hal a Private Message
Tack

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/12/02 :  01:46:39  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har CDn "Trio" som hon gjorde med Dolly Parton & Linda Ronstadt,jag är ingen C&W diggare alls men den plattan gillar jag skarpt. Har hört lite låtar på radion med Emmylou och har funderat på att köpa nåt av henne, tack för tipset.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/02 :  02:00:33  Show Profile Send hal a Private Message
Hej bostrowskij, har själv trio II, tyckte den var bra men har hört att I som du har skall vara bättre.
Skall inköpas vid tillfälle.
Har köpt Emmylous två senaste dom är bra men hon når inte riktigt de höjderna med eget skrivet material.
Synd att jag missade hennes senaste konsert, men förhoppningsvis kommer det fler tillfällen.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/12/02 02:01:38
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/12/02 :  02:12:11  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jo hej Hal, Trio I är inte bara bra musikaliskt, det är nog den mest välljudande CD jag äger också. Jag lyssnar dock normalt helst på vinyl, vet du om Wrecking Ball finns utgiven på vinyl?
Och vilken Hendrix-låt är det?

Mvh / Curt
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/02 :  02:19:18  Show Profile Send hal a Private Message
Har själv ingen vinyler men jag skulle absolut tro att den finns på vinyl. Någon annan här vet säkert bättre.
Låten av Jimi Hendrix är en ganska lugn och suggestiv låt som heter "May this be love " (1967).

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/12/02 :  02:27:25  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jepp, kollade på mitt "stamställe" vinyl asylum
( http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/bbs.html ) , den finns på vinyl men tydligen inte lätt att hitta då den inte kom i någon större serie. Nåja, CD är helt ok det också.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/02 :  03:05:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
En rescension med känsla minst sagt, man märker lite svagt att du nog gillar skivan "hal".

Bravo
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/12/02 :  10:04:05  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Roligt initiativ med recension. En bra sådan dessutom! Håller med om att denna skiva är mycket bra. Daniel Lanois har lyckats bra med produktionen.

Måste dock säga att jag ofta har lite problem med den gode Lanois. Det blir lite tröttsamt i längden att lyssna på hans "jätterymd", flummiga pukor, rytmer och meditativa stil. Det känns helt enkelt som han har svårt att vara sparsmakad, han vräker på för mycket helt enkelt. Värst är hans egna plattor, framför allt den senaste.

Personligen tycker jag att Lanois lyckats bäst med Dylans Time out of Mind från 1997. Oh, Mercy från 1989 är förvisso en extremt bra skiva men där lider jag mer av "Lanois-syndromet".

Är det ingen annan som har problem med Lanois lite storvulna stil?

JonasQ


"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/02 :  10:10:38  Show Profile Send hal a Private Message
Jo, ibland JonasQ. Hans senaste, Shine, har väl inte riktigt satt sig. Min anläggning klarar väl inte riktigt den heller den är ju otroligt krävande för anläggningen.
Men den kommer nog att växa med mera lyssningar och efter lite uppgraderingar hemma.

ps. det är ju på sådana här skivor/produktioner man får en bra måttstock när man jmfr och testar nya grejer.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/12/02 10:14:28
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/12/02 :  16:31:59  Show Profile Send John a Private Message
Rescensenten (hur de nu stavar sin yrkestitel) i nån kvällsblaska (eller var det DN?) tokdissade Emmylou på Cirkus för att koncerten var så Lanois-allaskatyckaomallt-tramsig. Lite världsförbättrareochdetärdåligt-attityd. Ok, jag har också svårt ibland för alla kristna prylar, men - hej - det är ju en sån genre! Och är man för tuff för najsa Lanois-landskap, ja då kan man väl skita i att gå dit?

/en john som inte heller tyckte att rescensenten av Lucinda Williams koncert var helt rätt ute när han dissade fenomenet gitarrsolo

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/12/04 :  18:14:47  Show Profile Send JesseX a Private Message
Håller med JonasQ. Lanois-stukade ljudlandskap blir lite jobbiga i längden även om det är välproducerat. Jag tycker själv att "Spyboy live" är en roligare skiva än Wrecking ball.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/04 :  18:31:41  Show Profile Send hal a Private Message
Skall det inte vara lite tuggmotstånd Jessex .

Det är många som rekommenderat Spyboy nu, nog dags att skaffa den.

Tack tipset !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/04 :  20:18:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Hal lyssna in Vestern Wall med Emmylou och Linda Ronstadt. Bra!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/04 :  20:24:55  Show Profile Send hal a Private Message
Den är redan noterad för inköp Svejk men tack iallafall.
Många skivor man vill ha just nu...
Men den ligger högt på listan ihop med trio 1, spy boy bl.a. Känner mig lite insnöad på genren just nu.
Det går i perioder det här, dock sugen på lite elektronisk lay-back typ röyk-sopp och liknande.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/04 :  22:53:11  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag å min sida är helt såld på Lanois-landskap (otroligt bra benämning förresten), helst ska det dock vara the Edge som trakterar gitarren, bara då kan det bli 100% magiskt.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/04 :  23:23:03  Show Profile Send hal a Private Message
Det är två skivor Achtung baby och Joshua tree han har varit medproducent på ? Stämmer det Magnuz ?
Är det ngn som hört skivan han producerat åt Robbie Robertson; "Robbie Robertson" ?
Är den värd ett inköp ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/06 :  14:21:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Nej, det stämmer inte. Han var med redan på The Unforgettable Fire som f.ö. är en bra skiva. Bl.a. är det här man hittar studioversionen av Pride. En lustig sak med den skivan är att jag och tydligen många andra blivit besvikna på den vid de första genomlyssningarna, men sedan växer den med besked. Om man sedan inte lyssnar på den på ett tag tycker man återigen inte att den är särskilt bra förrän efter ett par lyssningar. En skiva som kräver inspelning helt enkelt!
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:50:58  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Mycket bra recension hal.

Makalöst bra skiva. Är man ett Emmylou Harris freak så är dubbel-cd boxen "Anthology" att rekommendera. Den innehåller ett bra urval frå´n den tidigare delen av hennes karriär, mer renodlad country...men vilken röst hon har.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:14:49  Show Profile Send hal a Private Message
Tack Pipes
Vågar nog skriva fler rescensioner nu
Tack för tipset också.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/08 :  22:17:00  Show Profile Send srv a Private Message
Vi ser fram emot flera såna här trevliga rescensioner....
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/09 :  01:22:38  Show Profile Send pesa a Private Message
Härlig recension. Skivan får genast läggas till på inköpslistan. Nu är bara frågan...finns den på vinyl...?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/10 :  12:12:16  Show Profile Send hal a Private Message
Jo Pesa, den finns på vinyl, se bostrowskijs inlägg längre upp...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:03:54  Show Profile Send JesseX a Private Message
Vilken av Spyboy resp. Wrecking ball som är bäst är mycket en smakfråga. Båda plattorna är i grunden mycket bra. De är dock tillräckligt olika för att det ska vara motiverat att ha båda.

Vissa artister gör ju live-skivor som egentligen inte tillför något
till studio-versionerna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000