HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Koss Porta Pro - en bluff?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/01 :  19:05:12  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag lyssnade som hastigast på Koss Porta Pro genom min bärbara Sony cd-spelare idag och blev minst sagt förvånad över det trista ljudet. Massvis med bas, som ett tjockt täcke över ljudet och allmänt livlös. Detta i jämförlse med min plastiga Philips-lur som har ett riktpris på 400:- och är en sluten lur (kommer inte ihåg modellen men den vann ett test i H&M för inte så länge sen). Lagom med bas och massvis med detaljer vid en jämförelse.

Är Philipsen ett fynd eller är Koss Porta Pro en bluff?

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:57:34

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/12/01 :  19:11:44  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Porta Pro kostar runt $20 i USA och låter helt ok för de pengarna, det är snarare den svenska prissättningen som är boven i dramat.

Edited by - mcbiff on 2003/12/01 19:11:59
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/12/01 :  19:14:14  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag äger ett par Porta Pro. Jag tycker dom är helt ok, kanske inte så suveräna som dess rykte säger. Sämst är att de är lite ömtåliga, skumgummit ligger ganska oskyddat och att de släpper in mycket bakgrundsljud vilket leder till att man tenderar att höja volymen för att överrösta bakgrunden.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/01 :  19:28:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Mest överskattade luren på planeten!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/01 :  19:40:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
mcbiff: Enligt koss.com kostar Porta Pro 50 USD. Finns säkert att hitta mycket billigare dock...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:37:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Som alltid är smaken som baken...vit och hårig...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/01 :  23:02:44  Show Profile Send Terminator a Private Message
Sanoj,

Dela gärna med dig av dina åsikter om hörluren istället .
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/01 :  23:10:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har också upplevt Kosslurar som bastunga. Minns ej om det var just Porta Pro, dock. Kan du kolla vad dina plastiga Philipslurar heter? De ligger i en lagom prisklass för mina behov.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/01 :  23:35:21  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Kanske lite O.T men vad rekommenderar ni för portabelt lyssnande? Är halvt på väg att skaffa mig en bärbar cd-spelare och lurar? får man något okej för 1500:- allt som allt?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/02 :  02:41:09  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vill du ha något som är rejält portabelt och låter bra så tycker jag du ska kika på sennheiser px100, öppen lur, och px200, sluten lur.
Dom har fått monsterbra kritik för vad dom kostar, fyra fem hundra.
Jag köpte själv ett par px200 i på amsterdams flygplats i torsdags. Hann lyssna på dom en hel timme, på flyget över till sverige i fredags, sen glömde puckskallen Claes dom på flygplanet. Min dyraste hifiinvestering. 50 euro för en timmes användande. *suck*
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/02 :  09:46:26  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,
Som någon skrev, i en tidigare tråd, fungerar Koss Porta Pro bättre med kompetent drivning.
Vad jag gillar skarpt är den fina upplösningen och mellanregistret. Kan kanske hålla med om att de kan kännas lite bastunga men efter inspelning och med vettig drivning så sjunger de fint, enligt min åsikt i alla fall.

Hjelm
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/02 :  10:03:33  Show Profile Send marbrink a Private Message
M.Thorsén: En hyfsad bärbar cd och Sennheiser MX500 är ett bra alternativ för 1500 kr.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/02 :  10:40:22  Show Profile Send Terminator a Private Message
Magnuz,

SBC HS900, köpte mina på Teknikmagasinet för 300:-.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/02 :  12:55:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Stämmer ganska bra att basen kan ta över i vissa fall.
Resultatet varierar beroende vad man ansluter med.
Självklart så hade du inte någon loudness eller basförstärkning på, väl?
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/02 :  13:13:50  Show Profile Send Terminator a Private Message
Ljudet blev olidligt när jag kopplade in Sonyns "Bass 1" respektive "Bass 2". När jag tänker efter så är nog olidligt fel ord, skrattretande ligger närmre sanningen.

Jag förstår ifall Koss Porta Pro blir bättre om den får en bättre källa men min cd var ändå Sonys toppmodell fram till i våras så helt skräpig är den nog inte. Sen undrar jag vem som driver sin Porta Pro med en separat lurförstärkare...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000