HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Begagnad CD-Spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/30 :  20:52:41  Show Profile Send KennethS a Private Message
Halloj!

Nu har man köpt sig ett par Audiovector M1Super!Nu är det bara så att jag lovat bort min CD-spelare till min far och kommer att stå utan CD.

Så nu undrar jag vad ni har för förslag på begade CD-spelare för runt 5.000-6.500:-. Har tittat på Musical Fidelity A3CD. Sitter med en Arcam Alpha 10 som stärkare och ovan nämnda högtalare. Ljudet jag vill ha ska vara snabbt spänstigt utan att bli kallt. Ska passa till flesta typer av musik.

Hoppas på er hjälp!

Trött på folk utan vett

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:05:59  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kanske en Marantz CD17? Värt att prova, ligger på 12000 ny och borde gå att hitta för ca 6500.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:48:45  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hmmm..Marantz CD17?Är inte dom ganska övervarma i Ljudet? Hade en CD6000KI hemma och den tyckte jag var lite väl varm..Men det kanske inte stämmer på storebrodern?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:54:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag vet inte det, har en CD17 mkII KI signature som jag inte tycker låter för varm men jag vet inte hur nära "vanliga" CD17 är min i ljudet. Men du får väl testa hur det funkar i din anläggning.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/30 :  22:04:55  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Poman här på forumet har en beg Primare D20 MKII kanske nåt att ta en titt på?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/30 :  22:55:26  Show Profile Send KennethS a Private Message
Primare D20?Ahh..Låter läckert!Men jag måste vänta i nån månad Jul och det där..Men jag tänkte börja kolla på en gång som man har klart för sig sen när pengarna finns!Hur är Copland CDA 288? Är den värd pengarna?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/30 :  23:16:59  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kanske ska kolla upp Arcam också. Det jag hört verkar snabbt och spänstigt! Sätter fart på musiken och gör det riktigt roligt att lyssna på musik. Mkt trevlig bas!
Cd72 borde du definitivt kunna få begagnad för 5000kr! Kanske till också med någon av modellerna ovanför 72:an går att hitta till ett bra pris också, 82:an kanske?

Mvh,
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/30 :  23:43:27  Show Profile Send Joe a Private Message
KennethS, Jag har provat både Primare D20, Arcam 73T, Arcam 82T samt Vincent CD-S6, detta är vad jag tyckte om dem:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21475

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20815

Själv valde jag Vincent..... "bara" ca 3 veckor kvar tills jag får den

Lycka till

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:41:40  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tackar för tipset Joe!Intressant läsning!Var inne lite på att köra Arcam Cd i och med min stärkaren och snacket om att Audiovector utvecklas ihop med Arcam..Men jag vet inte?Kanske lite för kallt?Upplever idag att mitt ljud är lite för kallt och oengagerande.(kör idag en Sony XA20ES). Vill ha mer värme och kropp men bra fart och driv!Kanske Vincent skulle göra sig bra med min Arcam 10 och Audiovector M1 Super?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:50:47  Show Profile Send Joe a Private Message
Det ska du inte fråga mig om Kenneth, jag är nybörjare och har faktiskt inte hört så mycket mer än det jag redovisade i mina två test. Men låna hem och testa om du har den möjligheten så du inte köper något som du efter ett tag tröttnar på.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:56:32  Show Profile Send KennethS a Private Message
Joe:Äsch!Spelar ingen roll vilken erfarenhet man har! Så länge man kan skriva och har två egna öron och lyssna med så är ju allt lugnt!

Har suttit förut och tittat in Vincent lite och tyckt att dom har ett snyggt utseende!Har du lyssnat på CD-S1 Joe? Hur står den sig måntro, känns väl som om man är tvungen att låna hem nåt då;D Musical Fidelity:s A3CD hur än den?Nån som vet?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/12/01 :  01:10:49  Show Profile Send Joe a Private Message
Har du rätt i .... ännu en klock man har talat

Ja, fick provlyssna CD-S1 i en butik. Tyvärr tycker jag inte att det går att dra några slutsatser från den lilla provlyssningen då det var helt andra förutsättningar (annan stärkare, andra högtalare, annat rum ......) men visst, det lät bra. Har dock hört att den inte ska vara i närheten av S6:an. S3:an som är i princip samma spelare men med transistorer i stället för rör, ska även denna få stryk av S6:an. Men som någon klok man sa, smaken är som baken.... f-n vad han har rätt i det

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/01 :  03:42:23  Show Profile Send KennethS a Private Message
Joe:Du har så rätt så rätt!Ska kolla med Lefflers om dom har nån sådan stående så man låna hem den!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/01 :  17:37:47  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Tjena Kenneth,
jag kör Copland till mina Audiovector. Tycker det låter mycket bra tillsammans. Är ju inte så vanliga begagnat bara och du får nog gå upp ett par tusenlappar.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:09:47  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jonasnilsson:Jo,men man får ju vara lite flexibel!Farbrorn har en CDA289 och den tycer jag är ruggigt trevligHur mycket skiljer det sig mellan CDA288 och CDA289?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/01 :  18:28:48  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag visar ett svar från StefanB här på forumet (kan mycket om Copland), där han svarar på ungefär samma fråga som du ställer.
Hoppas det är ok Stefan
Nu är det ändå försent
Får väl ta spöstraff i efterhand
"Alla Coplands cd spelare av den ”gamla” skolan har BB PCM 63 dacar. De äldre modellerna CDA 277 och CDA 288 har p versionen, CDA 289 har K versionen (lite snävare toleranser) och CDA 277 vet jag inte. CDA 277 och CDA 288 har TEAC VRDS drive och de lite nyare CDA 266 och CDA 289 har Sony drive. Personligen anser jag TEACs drive vara överlägsen Sonys, maken till gedigen mekanik får man leta efter. Men de är dyra…. Jag tror att det bästa köpet begagnat är en CDA 288. Den har TEACs fina mekanik, den har en strömförsörjning som på bilden ser ut som CDA 289:ans med tex dubbla trafos. En analogdel i klass A med diskreta komponenter, osv. För optimal prestanda för pengarna skall det dock vara en version B eftersom den låter klart bättre än original 288:an. Det var tydligen så att man först gjorde 288:an. Sedan kom 277:an och den ansågs av vissa spela bättre än 288:an som var storebror. Man gjorde då förbättringar på 288:an så att den spelade bättre än lillebror. För att se vilken version det är måste locket öppnas. Då står det på kortet där analogdelen och dacarna sitter CDA 288 B."
Jag har Copland CDA-288 (har inte kollat A eller B) och förstärkaren CTA-402.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/01 :  19:16:08  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ahh!Då får man tacka dej Stefan och du Jonas för det utförliga svaret!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/12/01 :  21:07:44  Show Profile Send Jonas a Private Message
Kör själv Copland 266 till mina M1 Signature sedan bara någon vecka. Tillsammans med Roksan Caspian spelar det bättre än någonsin här hemma. Körde tidigare Thule IA60b SE och CD150b balanserat men nu låter det betydligt roligare - bättre driv, varmare ljud över lag samt fler detaljer. Det jag är något missnöjd med är att ljudbilden nog kunde vara lite större, men jag har för tillfället inte möjlighet att möblera optimalt.
Hur som helst så verkar det som sagt som om Copland funkar jättefint med Audiovector! Se mitt system under min profil.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:16:17  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jonas:Låter ju riktigt bra då jag har ett par Audiovector M1Super!Undrar hur det blir med min Arcam Alpha 10?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/04 :  22:09:47  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har nu provlyssnat både Vincent CD S3 och Arcam CD 82T. Tyckte att Vincenten var varm trevlig med ganska öppna röster,dock kändes den lite beslöjande, men en riktigt trevlig CD-spelare som all musik passade på!

Arcam CD:n var en riktigt rolig lirare, spänstig,snabb med en ett väldigt bra basfundament, upplevdes lite kallare i klangen är Vincenten, men kändes snabbar och roligare, hade också överlag bättre detaljrikedom!Kan dock tänkas att den skulle må bra av en lite större dos värme för att bli perfekt för pengarna! (Kanske kan ordnas med Signal-Kablar?)Som det känns nu så sitter Arcam CD82T som hand i handsken!Ska dock försöka mej på att hitta en Copland CDA 288 för provlyssning, då den också står på min lista! Nån som har några synpukter eller andra förslag på CD-spelare?Prisklass 5.000-7.500:- (Begagnat)

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000