HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD vs. SACD/DVD-Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/11/30 :  20:36:36  Show Profile Send thompa a Private Message
Hej alla!

Nu måste jag bara få dela med mig av lite upplevelser jag haft mellan cd och sacd/dvd-a.

Efter att ha läst så mycket gott om dessa superformat har man naturligvis i sann hifi-anda blivit mycket intresserad av dem Eftersom jag under en längre tid tänkt byta ut min gamla DVD-spelare mot en nyare dito, valde jag att köpa en 565:a som klarar de bägge superformaten. Ett tag hade jag tänkt byta ut Wadian mot en DVD, men eftersom Thulen låter bättre balanserat var inte urvalet så stort (det finns inte många balanserade DVD-spelare). Iofs finns ju Audionet VIP för ca 50000:-, men det kändes lite för dyrt

Efter att ha införskaffat ny DVD-spelare sprang jag så iväg och köpte Stings nya skiva som finns som sacd-hybrid. Detta för att kunna jämföra sacd mot cd.

Kanske skall nämna att testerna som jag snart skall beskriva genomfördes dels med Nautilus 804 samt även HFLS-1:or. Wadia 22 körs via en AT&T glasfiberoptisk kabel till Wadia 12. Därefter via ett par balanserade Aurora kablar till Thulen. 565:an körs via en Prism 55i (ickebalanserat då) till Thulen. I bägge fallen användes QED Genesis Silver Spiral biwire kabel (puh, långt namn med sjyssta särskrivningar...)

Efter lite riggning (fixa kuddarna i soffan, favoritfilten, etc ) var det dags för att testa lite. In med hybriden i Wadian och guldöronen på. Jajjemän det lät bra som det brukar

Efter några låter var det dags att testa med 565:an och sacd i 2-kanal. Ha-ha tänkte jag, nu kommer den moderna tekniken att kapa Wadian vid fotknölarna för att sedan pulvirisera den totalt. Kanske lika bra att kasta ut den redan nu

Sagt och gjort, skivan förflyttades, DVD-n slogs på, sacd 2-kanal valdes... Nu j-vlar blir det åka av, tänkte jag

Men, va f-n händer Inga tunga trumanslag längre, ingen värme ingen kropp, inget kött, ingen känsla??? Hmm, jag kopplade nog fel. Nää dåå, allt var som det skulle... Ett antal byten till och jag samt min extremt ointresserade sambo kunde bara konstatera faktum: Wadian kör åttor kring 565:an trots sacd!

I en direkt jämförelse lät 565:an och sacd i princip sämre på allt förutom möjligen upplösningen. Men vad spelar det för roll när det känns "spretigt" och okontrollerat? Jag upplevde även en besvärande hårdhet i sacd-ljudet, och inte det mjuka bergsfasta ljudet som Wadian kan prestera...

Jaha, vad säger då detta? I princip ingenting kanske, men det ger en liten hint om att det kommer att ta ett tag innan billiga sacd/dvd-a spelare kan konkurrera med High-End CD-spelare. Fler skivor skall inhandlas och testas innan jag drar någon slutsats av detta, men det var i alla fall ett något snopet resultat (för mig i alla fall)

Kanske man måste satsa på en VIP i alla fall nu då (och i så fall dvd-a). Joo, just det, finns inte Primaren balanserad nu också?

/Thomas (som tackar för att ni orkade med mina vedermödor...)

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:13:50  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hmm det hade varit en smärre sensation om en billig DVD-spelare skulle låta bättre än en Wadia CD-spelare (vad det nu är för modell). Men om du spelar en SACD-skiva i en spelare i samma prisklass som Wadian.......
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:21:27  Show Profile Send thompa a Private Message
Joo, det är kanske sant. Men med tanke på alla superlativer kring de nya formaten trodde jag i alla fall att Wadian skulle få sig lite motstånd, men icke sa nicke...

/Thomas

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:59:09  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det är nästan alltid så men nya format, många tar gärna i lite extra för att pusha nya bättre format.

Edited by - Snutten on 2003/11/30 21:59:20
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:28:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är inte ett dugg förvånad måste jag erkänna.

Bravo
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/04 :  10:44:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
För några veckor sedan hade jag en träff med lite övriga forumsmedlemmar, och två hade CD-spelare med sig. Vi passade på att jämföra en inlånad multimaskin som klarar av SACD.

Jag tycker att resultatet som thompa hörde känns igen, dvs en bra (eller riktigt bra) CD-spelare är ofta ljudmässigt minst lika bra som en okej SACD.

Kanske är det så att SACD fortfarande behöver något eller några år på sig att förfinas? Jämför med hur vanlig CD har utvecklats under 20 år. Förmodligen behöver SACD också produceras i större serier för att kunna konkurera prismässigt mot vanliga CD-spelare.

Jämförda spelare var
NAD Silverline S500 CD-spelare
Denon DVD-2200 DVD-Audio/SACD-spelare
Rotel-CD för ca 7000 kr (minns ej modellbeteckning)

Med SACD-funktionen inkopplad kunde Denon-2200 helt klart matcha övriga spelare och också även ge lite extra detaljer och luft. Vid vanliga CD så var de övriga spelarna bättre, och själv tycker jag att speciellt NADen lät betydligt bättre, men man bör ju komma ihåg att NAD-s500 är ju betydligt dyrare än övriga jämförda spelare.


EDIT: konstigt stavfel och meningsbyggnad

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2003/12/04 10:47:13
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/04 :  11:48:06  Show Profile Send matså a Private Message
Nu skall det tilläggas att 565 ändå är mycket bra. Men självklart inte mot sådana som Wadia. Jag hade en 1000 krs jvc innan och jämfört med den är 565 överlägsen(jag jämförde med Peter Gabriels cd på jvcn mot Peter Gabriel Sacd på 565).

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000