HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tonkontroller och Eq, bra eller dåligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/30 :  19:55:11  Show Profile Send David A a Private Message
Har varit intresserad av tung hifi sedan barndomen, och självklart oxå gått igenom dom vanliga mognadsprocesserna inom välljud. Från dunkande bas och maxad diskant, till det mer korrekta välljudet utan hängmatte karaktär. Under de senaste 12 åren har det inte funnits en chans att påverka frekvensgången alls i anläggningen. Inga tonkontroller, för det är ju alltid av ondo för signalen, eller hur? Tidigare så fanns det ju heller inte just några seriösa analoga alternativ till en tonkontroll. En Eq lät ju alltid kack när den kopplades in i signalkedjan. Så det enda som gällde var alltid "a straight line with a gain". Trots detta så drömde man lite i smyg om Cellos palette Eq, som tydligen inte skulle försämra signalen något.
Så kom då helt plötsligt en Tact in i mitt liv förra året och förändrade allt. Säga vad man vill om rumskompensering, men Tacten innehåller ju även en tonkontroll OCH en Eq dessutom! Och allt detta ligger ju i digitaldomänen, så slutresultatet blir inte lidande av att jag går in och boostar basen exempelvis 2db under 100hz.
Helt plötsligt har det blivit så mycket roligare att lyssna på musik igen. Nu kan jag lyssna på gamla goa 80-tals hårdrocksplattor med glädje igen. Bara att gå in och höja basen lite för att få tillbaka kroppen i musiken.
VARFÖR är det så jäkla tabu med en tonkontroll egentligen? Numer går ju nästan allt i digitaldomänen, och där går det ju alldeles utmärkt att slänga in en sådan utan att helheten blir lidande. Let´s face it, alla våra favorit audiofil-inspelningar som vi sitter och myser med har ju oftast hissad bas jämfört med snittskivan. Det är ju oxå mycket därav som vi gillar dessa inspelningar. Kroppen i musiken ligger ju i basen. Och går du på en konsert, ja då jäklar anamma både hörs och känns basen helt till skillnad från dom flesta skivutgåvor av samma artist.
Nä, in med tonkontroller i highend segmentet oxå. Och ge tillbaka glädjen i musiken hos skivor vars inspelningar inte håller högsta klass. För det är ju musiken vi vill åt eller??

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/30 :  20:09:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag måste stötta dig David A för jag undrar det samma. Jag har sagt här på forumet att med ett bra Eq så kan man få gamla 50-tals inspelningar att låta som dom var gjorda förra veckan.(Lite över-drivet men ändå). Jag har parametriska filter både digitala och analoga som låter alldeles utmärkt + lite annat lullull som också fungerar som ljudförbättrare vid behov.

gcs
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/11/30 :  20:47:28  Show Profile Send thompa a Private Message
Jag lyssnade på Tacten i Göteborg (HiFi-mässan) och kan bara hålla med... Jag antar att vi kommer att få se fler liknande digitala EQ:s i framtiden

/Thomas

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:04:13  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ja, man får köra med vanliga tonkontroller tills man har råd med TACT. Jag menar, en grym integrerad som marantz PM-14 blir ju inte sämmre än en HK670 bara för att man vrider upp basen lite. Eller en Linn Kollektor med "digital" tonkontroll och ett LK140 kommer alltid att vara bättre än en Majik. Alla små detaljer i bakgrunden och musiken försvinner knappast, eller hur? Bättre är nästan alltid bättre, om man inte tar i för mycket med kontrollerna.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/11/30 :  21:37:54  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag håller helt med David!

Jag letar för närvarande efter förstärkare och det är ju väldigt ont om alternativ när man vill ha en bra stärkare med tonkontroller. Eller ännu hellre med en digital EQ och en bra DAC. Fattar för övrigt inte varför alla bra DAC:ar ligger i CD-spelaren och inte i stärkaren. Det verkar ju klart bäst att skicka signalen digitalt i kablarna för minimal distortion. Hoppas det kommer mer sånt i framtiden!!


/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:49:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Frågan är väl vad du gör med dessa tonkontroller och i vilket syfte?
Rumskorrigering är en sak, en massa fibblande för att nå ett idealljud ett annat.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/01 :  08:12:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inget fel med en massa fibblande för att nå ett idealljud.
Så har jag alltid hållt på.
Tidigare fibblade jag med en massa kablar. Nu trycker jag på en knapp.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/12/01 :  17:41:09  Show Profile Send David A a Private Message
Bravo: Det är väl snarare så att rumskompenseringen är att fibbla för att nå ett idealljud, då den påverkar hela frekvenskurvan.
Att höja eller sänka basen för att göra dåliga inspelningar njutbara är väl inte att fibbla med idealljudet, då krävs större ingrepp både här och där i frekvensgången.
Faktum är att dom flesta nyutgåvor av skivor får en lite höjning i basen just för att låta trevligare. Varför kan man då inte göra denna höjning själv? Det är ju inte direkt så att jag ändrar "soundet" på inspelningen, jag lägger bara till lite mer botten
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/12/01 :  21:38:25  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag har bytt upp/ner/bort mig till ett McIntosh C38 - försteg som har tonkontroller och variabel loudness, sk KAB (kick-ass-button)
Det är ett mycket bra försteg men inte lika bra som mitt gamla ARC LS15 förstås, på de bästa inspelningarna dvs. På de sämre inspelningarna är Mac:en överlägsen med sina inställningsmöjligheter. Såå, vilket försteg är egentligen bäst?
Hellre en tiokampare än en 100-meterslöpare..??.

Det bästa är att tonkontrollerna inte kan kopplas bort. Jag kan inte få dåligt samvete för att jag använder dem.

Edited by - Brosk on 2003/12/02 21:46:17
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/12/02 :  23:39:33  Show Profile Send ryst a Private Message
quote:
Nu kan jag lyssna på gamla goa 80-tals hårdrocksplattor med glädje igen.

Bah, när lyssnade du på 80-talshårdrock, vad jag minns så var det bara 2 Unlimited för din del

Lite OT men vafan, måste passa på

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2003/12/02 23:40:21
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/12/03 :  07:07:55  Show Profile Send David A a Private Message
Kasta sten i glashus du. Vad jag minns så var det du som kom släpandes med en massa Samantha Fox hits på den tiden
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/12/03 :  09:10:24  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej! David

Du svarar själv på din fråga tycker lilla jag.Dåliga analoga 80-tals eq är inget att ha,hahaHa. Har en själv stående som hyllvärmare, imy stagelineMCA 3210 usch säger jag.
Men det kommer fler i "Normal" prisklass väd det är nu för en ljudatusiast som tappar vet och sans.... Iochmed att hemmabio kommer mer och mer blir det nog så att eq blir
vanligare och vanligare hemskt beroende framkallande MVH/Leon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000