HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Provlyssning Hi-fi klubben
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perry
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/11/30 :  16:41:13  Show Profile Send perry a Private Message
Jag var nere på en av Hi_fi klubbens butiker i veckan och tänkte lite på skoj lyssna på ett exklusivare system de hade inne.

Systemet bestod av:
- Högtalare DALI Euphonia MS4 golvhögtalare [70k]
- CD Thule Spirit CD150 [9k]
- Förstärkare TacT M1 [75k]
- Snörning ?

Efter lite, i stort sett, tjat så kunde de plocka fram en skiva så att jag fick provlyssna, även om det var lite jobbigt för dem... systemet var ju bara uppkopplat osv...
Bad om att få lyssna på något jag kände igen och inte deras egna favoriter, krånglig ska man vara. Valet föll på Knopfler och Dire Straits, något som man vet ungefär hur det låter hemma iaf. Fick sitta i godan ro i deras enda lyssningsfåtölj och lyssna på 1,5 låt ungefär. Detta var ju lite trist, men eftersom jag inte hade tänkt att köpa det eller har råd med ett sådant system så insisterade jag inte på mer lyssningstid.

Men intrycket var, vad ska man säga, inte värt 155 tusen iaf. Tyckte man hörde musik från högtalarna, att han sjöng inne i högtalaren, (jag hade faktiskt tid att flytta stolen lite bakåt då jag lyssnade för att se om jag satt för nära) inte mellan dem.
Ett ganska mediokert intryck av ett sådant system.

Vad jag dock fann imponerande var den högupplösta diskanten från högtalarna, den var rent imponerande. Basen däremot var ganska matt om man kopplar det till "tryck". I snabbhet var den nästan för kort, lite syntetisk. Hifikillen berättade att det antagligen hade att göra med att TacTen är digital.

Summa sumarum; Ett ganska trist intryck av butiken och ett förvånande intryck av systemet.

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/11/30 :  17:16:48  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
just de högtalarna tror jag det var jag lyssnade på på hifimässan här i sthlm.. jag var grymt oimponerad, tyckte faktiskt inte alls det lät bra... lite skummt då högtalarna kostar mycket pengar...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/30 :  18:04:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Att lyssna för att se vad ett system går för i butiker och på mässor brukar oftast inte vara någon höjdare. Med rätt omständigheter, dvs ett rum med bra akustik och lite mer avslappnad lyssningsmiljö hade nog systemet kunnat låta mycket bättre. Men vem vet, högtalarna kanske inte är så bra som priset ger intrycket av att dom är?

Mvh,
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/30 :  18:45:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Lite lustigt att man hadde en så pass bilig cdspelare inkopplad till e sån stärkare och högtalare ?!?! Man tror ju att dom borde veta lite bättre i Hifiklubbens butiker...

Sen om det hadde gjort så stor skillnad, ja det ska man väll lämna osagt, men man ska ju försöka sträva efter att ha en någorlunda balans i systemen, och det var det knappast där...

/M
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/30 :  19:12:38  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Tycker också det var lite skum matchning med cd-spelare. Jag vet inte vad Thulen går för men man tycker ju att de borde ha kunnat koppla in någon classe-cd eller något annat i lite bättre kaliber. Tycker Evidence-serien är riktigt bra, så blir lite nyfiken på vad euphonia går för när du inte alls var särskilt imponerad. Finns de i alla Hifiklubbens butiker?

// Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/11/30 :  19:15:56  Show Profile Send Anton a Private Message
Om lyssningen skedde i Lund kan jag förstå att det lät dåligt, butiken är urusel som lyssningsmiljö. Ingenting kan låta bra där, tyvärr!

/A
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/30 :  19:28:06  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message


Härlig butik Anton! Gillar sådana där raka inlägg, är något bra ska man säga det och är det dåligt då ***

Vad säger de som har butiken där i Lund om akustiken då? Brukar ju vara ett par rätt kunniga i de flesta butikerna...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/11/30 :  19:55:21  Show Profile Send thompa a Private Message
Jag har lyssnat på en liknande uppställning i Uppsala och tycker tvärt emot en del här, nämligen att det låter alldeles förträffligt

Som sagt, smaken är som...

/Thomas

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/11/30 :  20:45:59  Show Profile Send Anton a Private Message
Angående butiken i Lund:
Var och lyssnade på en uppsättning där för ett tag sedan. Det lät minst sagt dåligt, betydligt sämre än vad jag förväntat mig.
Basen lät som "slag på liten skokartong", misstänkte att det kanske hade med rummet att göra då golvet vibrerade duktigt i takt till musiken.

Åkte sedan till den större butiken i malmö och lyssnade på samma uppsättning. Nu lät det plötsligt ofantligt mycket bättre, mer som jag förväntade mig att det skulle låta. Alla hemska resonanser var borta och basen hade helt annan energi. Golvet var nämligen av betong här, och vibrerade inte ett dugg.

Slutsats: samma anläggning gick från att ha låtit hemskt till att låta helt ok, bara genom byte av lyssningsrum.

/A
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:10:25  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Lundabutiken är mycket medveten om att de har dålig akustik och seriösa spekulanter brukar få låna hem grejor.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000