HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad gillar ni singer/songwriters?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/28 :  20:06:20  Show Profile Send matså a Private Message
Jag har nog aldrig hört någon sådan artist, men av vad Studiopop visade så verkar dom minst sagt knepiga. Musiken kan vara helt ok, men de själva, herregud. Och det verkar som de som lyssnar på singer/songwriter och de själva skall ha det så torftigt som möjligt. Artisterna skall ta på sig all elände på sina axlar. Det är väl ingen här som gillar sådan musik eftersom de flesta av oss vill ha bra anläggning?

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/11/28 22:28:04

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:01:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Öh...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:09:46  Show Profile Send n0p a Private Message
Snälla rara Matså, du kanske bör försöka bilda dig en egen uppfattning om detta ämne innan du helhjärtat slukar andras vedertagna åsikter/sanningar.

quote:
Artisterna skall ha all helvete på sina axlar. Det är väl ingen här som gillar sådan musik eftersom de flesta av oss vill ha bra anläggning?


Från din sista mening så har jag inte lyckats härleda någon form av sunt förnuft eller intilligent liv, varför jag ber dig förklara ytterligare vad du menar.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:28:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mats: Det är nog dags att sluta titta på Studio Pop som det vare en Bibel.
Mer än hälften av vad som sägs där, måste antingen vara för att det är TV, eller för att recensenter/kulturfolk ÄR speciella... [smileis]

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2003/11/28 21:28:50
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/11/28 :  22:11:35  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
quote:
Det är väl ingen här som gillar sådan musik eftersom de flesta av oss vill ha bra anläggning?
Hmmm... Ett mycket konstigt inlägg. Jag tror att de flesta här på forumet lyssnar på "singer/song writers"... Är kriteriet för en "singer/song writer" att man är "knepig" och har det så "torftigt som möjligt"? I så fall har du nog uppfattat det lite fel. Tyvärr missade jag Studio Pop, men var det verkligen så de framställde dessa artister? För mig är singer/song writers artister 1) som skriver sina låtar själv, 2) som framför/spelar in främst lugnare låtar där texten är minst lika viktig eller viktigare än musiken. Jag räknar t ex följande artister till singer/song writer kategorin: Bob Dylan, Simon & Garfunkel, Winnerbäck, Vreeswijk, Tracy Chapman... Begreppet "Singer/song writer" har väl inget med musikstil att göra? Eller?

Edited by - bubblebobble on 2003/11/28 22:15:39
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/28 :  22:24:48  Show Profile Send matså a Private Message
nop, det var ju trevligt av dig att säga att jag inte har någon intelligens. Men jag skulle förstås skrivit att de tar på sig all världens elände på sina axlar

Jag läser inte Studio Pop som någon sorts bibel (tycker de babblar en massa skit.) Men visst de utmålade dessa Sing osv på detta visset. Och den där sketchen. Men de sa också att dessa singer/songwriters gör allt för att hålla uppe denna myt att de lever torftigt och har all världens elände på sina axlar
Men det stämmer inte alls, när det gäller Dylan, Simon o Garfunkel osv dessa artister har ju spelat glada låtar också och Dylan har ju gett ut sina alster på SACD. Det verkar som de snackar lite skit på Studiopop.

Ayn, är du efter för att hacka på mig. Det har du inget för.


Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/11/28 22:26:25
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/28 :  22:35:32  Show Profile Send matså a Private Message
Konstigt att man placerar vissa artister under singer/songwriters förresten. För det betyder ju sångare/sångskrivare, och det är ju massor av artister som är. Peter Gabriel skriver och sjunger sina låtar men han placeras inte under det facket. När Dylan sitter med sin gittarr så tänker jag mer på trubadur en rocktrubadur.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/29 :  09:03:49  Show Profile Send n0p a Private Message
Men Matså, läs vad jag har skrivit...

Ska det verkligen vara så svårt. Jag skrev SISTA MENING!Inte näst sista. För övrigt har jag INTE hävdat att du saknar intelligens däremot vidhåller jag att just den sista meningen i ditt första inlägg saknar helt begriplighet.

Jag vidhåller jag att du i fortsättningen får lov att åtminstone försöka bilda dig själv en självständig och egen uppfattning om ett ämne.

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2003/11/29 09:09:32
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/29 :  10:41:19  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
däremot vidhåller jag att just den sista meningen i ditt första inlägg saknar helt begriplighet
Nu förstår jag inte, menar du "helt saknar begriplighet"


PS. Skojar bara. Och nej Matså, det var inte riktat mot dig.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/29 :  10:54:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Singer/song writer-begreppet är nog faktiskt ganska underligt. Det har kommit att bli synonymt med en viss musikstil med lite lugnare låtar och mycket akustiska instrument, men som matså säger borde man väl kvalificera sig som singer/song writer så länge man sjunger och spelalar sina egna låtar.
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/11/29 :  11:50:48  Show Profile Send Apex a Private Message
Passiv? Det är väl ingen passivform?

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:39:39  Show Profile Send LieS a Private Message
För att gå tillbaka och svara på topic, så är jag ett stort fan av singer/songwriter. Damien Rice, Ani difranco, Sara Groves, Elin sigvardsson, även winnerbäck ibland. Det är lätt att tröttna på musik med dåliga texter, men här kan man beroende på humör njuta av antingen text eller musik. Eller både och förstås .

Matså, om du inte har lyssnat något på ovanstående artister rekommenderar jag ett besök hos skivhandlarn.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:52:27  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Intelligent inte intilligent

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/12/16 10:53:47
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:53:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vår underbara Lisa Miskovshky och liknanade är vad jag sätter = sing/songwriter.

På den större arenan finnd de som nämts tidigare.

En något underlig benämning, kan jag hålla med om. Det är en rubricering som kanske fått lite annan innebörd? Jag håller dock INTE med om att det är vansinnigt knepiga, lustiga människor som iaf JAG placerar här.

Matså: Jag tror att jag räknar in ett par kriterier:
* för "musikens skull"
* inte världsstora
* klarar sig med endast röst+gitarr
* texter om självupplevda saker
* ...säkert mer!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:57:51  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Eva C, helt ok!
Fritt från distorsion och bör kunna passa in i vilken audiofilanläggning som helst.
evil, only true evil will prevail

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2003/12/16 :  17:46:31  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Nick Cave, det är bra singer/songwriter. Om ni aldrig lyssnat så tar och gör det...

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/12/17 :  08:10:12  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Allan Taylor, Chris Jones och Sara K tycker jag är exempel på singer/songwriter som är som gjorda för att spelas på tyngre anläggningar. Jag kan inte säga att jag tycker allt deras material är bra, men inspelningarna är helt grymma.

/M
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/17 :  16:30:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jeff Buckley, har sagt det forr, sen vill jag faktiskt ha in Tori Amos som singer songwriter. Ar r det ok med er? DET later skit pa en risig anlagning, i alla fall pretty in pink som bara ar soooooo bra, i MIN smak. :)
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/18 :  16:28:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag skulle vilja göra reklam för sing/song writern Tom McRae från England.
Han är totalt okänd här i skandinavien verkar det som. Men det 2 skivor han har släppt är underbart bra. Debutskivan anser jag vara ett mästerverk. Melankoliskt, medryckande, känslofullt och smärtsamt! Mycket bra musik och text! Väl värt att kolla upp!
Håller även med Cleas: Tori Amos är en mycket trevlig sing/song writer som gör sin helt egna grej.

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/12/18 16:29:48
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/18 :  19:29:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Darn, det är andra gången jag blir kallad Cleas här på forumet.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:55:27  Show Profile Send matså a Private Message
ekpeng: jo jag vet att det menas med det. Jag bara har tyckt att det är konstigt ordval om man skall ta det ordagrannt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/18 :  23:10:16  Show Profile Send svejk a Private Message
Singer Songvriter är för mig något så enkelt som en artist som har något att berätta. Till det skriver hon/han musik. Är personligen lite less på att att allt skall stoppas in i fack.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/19 :  00:39:47  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
ClAes:

ursäkta!

Mvh,
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/12/19 :  13:00:12  Show Profile Send SW a Private Message
Singer/songwriter uppfattar jag som artister som inte vill tumma på sin personliga musik. En singer/songwriter skall ha egenupplevda texter. Sedan framföra dessa på ett sätt som gör att det känns trovärdigt. Ta tex Mary Gauthiers skiva Drag Queens in Limousines och första textraden på första låten: "I hated highschool..", det känns och hörs att hon gjorde det på de tre orden.
Sjunger någon om en skilsmässa, skall man höra och känna att personen varit med om en sådan.
Att kallas singer/songwriter bara för att man skriver och sjunger sina låtar själv det gäller inte för mig i alla fall. Man måste också kunna framföra dem på ett känslomässigt trovärdigt sätt. Hur många kan det?

S
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/12/26 :  16:40:39  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag lägger min röst på Danny O’Keefe, vilken de flesta har knappast ens hört om här på forumet, tror jag. Ni är alltför unga för att veta vem han är, misstänker jag *s*

Edited by - pick-me-up on 2003/12/26 16:51:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000