HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Inspirerad av Amunds bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:25:18  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan alla,

Jag har blivit väldigt inspirerad av Amunds bygge http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21986. Jag har dock tänkt mig en lite annan konstruktion. Nu behöver jag hjälp med två saker:

1. Kan någon tipsa mig om en billig glasmästare i skåne?
2. Kan någon förklara hur jag skall beräkna ström- och spänningsförsörjningen till dioderna? Jag planerar att bygga en egen konstruktion som ansluts direkt till vägguttaget. Elfa har ju billiga transformatorer och likriktare, men jag har lite svårt att få ihop siffrorna.

Om man kopplar dioderna i serie, så är väl strömmen oförändrad genom kretsen, men spänningen faller med t.ex. 3,8 V per diod, eller? Om man parallellkopplar dioderna så är väl spänningen densamma över varje diod, medan strömmen minskar ju längre ut i diodledet man kommer, eller? Det jag tänker på är att jag vill ha långt mycket fler dioder än Amund, så att skivans kant mer ser ut att glöda än att vara punktbelyst.

Tacksam för hjälp och svar

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm

Edited by - Pinhead on 2003/11/28 17:28:49

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/30 :  00:40:20  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Inte någon som känner för att hjälpa mig tillrätta?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/30 :  01:18:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Eftersom jag inte bor i Skåne så kan jag inte hjälpa till med fråga 1

Vad gäller dioder så är de lite knöliga att räkna på om man ska seriekoppla dem, faktum är att det blir rejält knöligt och eftersom spännigen sjunker varje gång du "passerar" en diod skulle inspänningen behöva vara ganska stor.
Om jag vore du skulle jag nog trots allt försöka parallelkoppla, det är mycket enklare och allt du egenligen behöver göra är att sätta in en resistor i serie för att begränsa strömmen till något lämligt värde, vad som är lämplig ström beror på vilklen typ av diod du väljer. Du borde klara dig med en billig 5V trafo om du väljer den lösningen.

Men vore det inte bättre att använda en annan typ av belysning i ditt fall? Titta runt på lite dator-moddningssidor så hittar du några olika typer av belysning, en "glowtube" vore kanske lämpligt= Jag har sett en bilder på en DIY stereobänk med den typ av belysning du vill ha någonstans, kommer dock inte ihåg var. Har du sökt i arkiven?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000