HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sångaren till vänster-problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/28 :  09:54:08  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har nu provat ALLT...

Problemet är att sångaren inte direkt står till vänster men det känns som om han haft en stroke och endast sjunger med vänster halva av munnen. Något överdrivet men ändå. Dock så uppfattas instrumentala delar som hyfsat korrekt placerade. Det är alltså ingen homogen tilt till vänster utan framför allt sång som utmärker sig.

Nå. Jag har köpt absorbenter till sidoreflexerna (vilket gjorde att sångaren nu i alla fall står still!!). Jag har provat tre olika rum. Jag har korskopplat signalkablarna och även högtalarkablarna. Ingen skillnad. Jag har provat att ställa högtalarna olika långt ifrån lyssningsplatsen, olika invinkling osv. Jag har krypt omkring på golvet med tumstock och mätt upp en exakt symetrisk uppställning. Ingenting hjälper. Ett tag trodde jag det var mig det var fel på så jag utsatte min stackars tjej för ett motvilligt test där hon ovetandes om vad jag var ute efter lyckades beskriva problemet exakt likadant som jag uppfattade det - alltså är det inget fel på mina öron. Att använda stärkaren balanskontroll hjälper inte heller.

Vad göra? Är det fel på min högtalare? Har jag åtgärdat rummet för lite (iofs vore det märkligt med tre rum i rad med samma effekt). Hjääälp jag blir tokig!!

Rummet & så:
Vänster: Skivbokhylla med två svanåabsorbenter framför.
Höger: Element med fönster ovan, fördragna gardinger och två svanåare framför.
Bakom. Kal vägg... usch ja.
CD: SAT
Stärkare: SAT
Högtalare: QRS Saturnus

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/11/28 :  10:00:57  Show Profile Send Zvampen a Private Message
1. Prova byta plats på högtalarna. Då lär du märka om det drar lite åt andra hållet.

2. Du kanske har ett bord där ena högtalaren speglar sig men inte den andra?

3. Anpassa ena örat med bomullsfibrer. Tryck i succesivt i mer tills du nått en jämlik effekt mellan dem båda

- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/28 :  10:55:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Den bästa symetrin somdu kan uppnå är där du tycker attdet låter som bäst. Dvs att mäta upp en möjlig placering hjälper föga om man inte tar i beaktande placeringen mot sidoväggar mm.

Barar för att du placerat högtalarna symmetriskt behöver det inte bli ett symmetriskt ljud från dem. Det kan väggar mm hindra. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:20:43  Show Profile Send JohnB a Private Message
Har själv haft samma problem pga dörröppningar mm. Jag lyckades lösa problemet genom att bryta mot grundregeln i högtalaruppställningen och ha den ena högtalaren lite längre fram än den andra.

Edited by - JohnB on 2003/11/28 11:21:54
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:25:59  Show Profile Send dekengren a Private Message
Zvampen: Jag har provat att ta bort bordet. Ingen skillnad. Jag har inte provat att byta plats på högtalarna då dom är byggda höger och vänster. Men absolut, jag ska prova ändå!

Whiskyman: Jo tack, jag har hållt på i ett år nu och provat alla, och då menar jag alla, möjliga och omöjliga placeringar. Tummstocken var den senaste idén att testas...

Jag tänkte om någon hade antingen några magiska placeringstips eller nån hyfsat vetenskaplig metod att lokalisera ett eventuellt fel.
Go to Top of Page

nasse
Daniel på JämtLjud

10 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:18:07  Show Profile Send nasse a Private Message
Det sitter byglar på ingången, om tar bort dom och kapar till fyra lösa kabar, för att kunnafas vända mid,disk.

När du tagit bort byglarna kan du kolla fasen med ett batteri (mobil på 3-4v upp till 9v) men du får bara DUTTA, inte hålla kvar polerna!!!!!
När du sätter + från högtalare till + på batteri och BASEN åker utåt är det fas rätt.

BASEN ÄR DEN NEDRE!!!!!

DU SKA INTE KOLLA FASEN PÅ MID;DISKANT PÅ DET HÄR VISET!!!!

När du vet att basarna spelar fasrätt kan du prova att med kablarna som du nu har klara,
att fas vända ena mid,disk inte båda på samma gång.

Hur låter det nu????

//nasse


//Daniel JämtLjud anställd
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:19:33  Show Profile Send Qvist a Private Message
Prova mät från lyssningsplats till diskant på högtalaren i stället för på golvet.
Är det ett element som sjunger mycket ?
Testa flytta 1 svanåabsorbenter till på höger sida.

Låna polarens lättflyttade högtalare och testa om det blir bättre med dom, osv med elektronik.

Kan det va så att det är fas fel i själva högtalaren miss från fabrikanten det kan ju hända alla ?

Ja jag vet inte,men rita en skiss på hur rummet ser ut och lägg ut så man får en bättre överblick.

Mvh
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:19:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
svept högtalarna och mätt ljudtrycket ?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:35:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låna ett par högtalare och kontrollera, kolla även förstärkare.

Bravo
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:46:08  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har haft samma problem, i mitt fall var det dock ganska lätt spårat då jag precis köpt nytt försteg. Skickade in det på service och fick tillbaka det, nu var allt i mitten...dvs det kan ju vara något fel på elektroniken eller som nämnts ovan kanske högtalare också.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:38:51  Show Profile Send NtR a Private Message
Kan faktiskt vara så att du är extra känslig för det något underliga faktum att signalen i allmänhet är något lite högre i vänster kanal på de flesta plattor. Kolla med ett inspelningsmedia med bra mätare får du se. Stapeln eller VU-metern är i genomsnitt lite högre upp i vänsterkanalen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:42:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Whiskyman: Jo tack, jag har hållt på i ett år nu och provat alla, och då menar jag alla, möjliga och omöjliga placeringar. Tummstocken var den senaste idén att testas..."

Det kan ju som nämnts ovan även ha med elektroniken att göra. mvh Kristofer
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:12:44  Show Profile Send dekengren a Private Message
Nu har jag brutit mot jobba-hemifrån-regeln #1: "Ingen hifi dagtid" och mekat lite på lunchen. Jag har nu en stor köttfärssåsfläck på mina byxor och en femtioelfte högtalaruppställning.

Först provade jag att fasvända ena högtalaren. Fy vad det lät! Mitt problem är betydligt subtilare än det som fasvändning ställde till med. Sedan skuffade jag omkring högtalarna lite och prövade med att sätta alla svanåabsorbenter på ena sidan och tvärtom. Det händer grejjer! Inte oväntat men det är väl ytterligare ett bevis på att vardagsrum är ganska dåliga lyssningsrum... Till slut prövade jag (eh, det skulle jag ju förstås ja gjort för länge sedan) att ställa upp en absorbent från golvet till fönsterbrädan på den sidan som har ett fönster - förbättring! Dock har jag flera gånger tidigare trott mig ha fixat problemet för att 10 minuter senare sätta mig i soffan och så är sången tillbaka till vänster så jag vågar inte ropa hej ännu.

NtR: Det skulle ju klart förklara en del. Zelmanis Sing And Dance är ju ganska poppis och borde finnas hos en del här - är det någon som ens funderat på att fröken inte skulle stå 100% i mitten på tex spår 5 eller 1 på den skivan?

Bravo: Det ska jag definitivt försöka göra!

Ps. Det kan verka mysko att jag har dessa problem nu med tanke på att jag hållt på med detta ett litet tag i alla fall - men det är inte föränns nyligen jag fått kontroll på basen så att någon slags hifiåtergivning är att tala om. Jag känner mig som första gången jag hörde en bra stereo och vad som är "nästa steg" mot det odefinierade slutmålet (audionirvana?) känns lika abstrakt som då, därav min förvirrade frågeställning! :-). Kommer jag någonsin bli nöjd? .Ds
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:18:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ska säga så här, jag hade en risig xlr kabel, av egen tillverkning, den fick sångaren att totalt skifta till höger, men
musiken lät fortfarande sig lik så att säga. Lite sjukt men värt att kollas.
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:34:36  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Hej Dekengren,
Jag upplever exakt samma dilemma. Bra ljudbild men vokalister något åt vänster...

Jag lindrade symptomet med att ställa fram höger högtalare med mellan 5-10 cm. Smack! Allt satt där det skulle. Rätt eller fel?

Jag har provat med olika högtalare, förstärkare - Allt! Detta ligger tyvärr i vissa inspelningar. Prova att ställa fram högtalaren lite.
Lycka till!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:47:13  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Du har ju ganska bra absorbenter som du kan leka med...så prova att sätt absorbenterna DIREKT bredvid högtalarna, dvs nästan upptryckta mot högtalaren (dom bör vara årminstonde lika höga som högtalarna) som ett par skyglappar. På så sätt fixar du en del av reflektionsljudet direkt innan det hinner orsaka någon skada.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/11/28 :  15:22:12  Show Profile Send period a Private Message
Jag har haft liknande problem som du och jag löste det som JohnB och Gson76, dvs genom att ställa fram den ena högtalaren lite.

Mvh // Per
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/28 :  15:51:27  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Bara en liten undran. Kan det inte vara så att ett av elementen är fasvänt jämfört med motsvarande element i den andra högtalaren?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:09:02  Show Profile Send David A a Private Message
Jag upplever oxå detta fenomen ibland på vissa inspelningar. Dock är det alltid åt vänster som det vill tilta över. Låter precis som du säger, att sångaren sjunger med halva munnen. Detta problem upplever jag tydligare med dom högtalare som har en smal sweetspot. Kan måntro vara så att detta är ett resultat av att ljudteknikerna sitter lite fel i studion, och på så sätt lägger stereobilden lite utanför sweetspot av misstag? Med lite pill i tidsdomänen brukar det nämligen fixa till sig. Mycket besynnerligt
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:35:49  Show Profile Send dekengren a Private Message
Tack samtliga för era idéer och synpunkter! Många bra och kreativa förslag! Dock har vi *denna* gång en vinnare ! Sanoj, du är ett geni!

Jag tog precis mina absorbenter och placerade dem enligt sanojs förslag - och dra mig baklänges på en tallkotte! Radikalare förändring får man leta efter! Jag tror (har testat i ca fem minuter) att denna lösning verkligen har potential! Initialt låter det riktigt bra!

Nu ska jag dra till blenda och köpa housetolvor - men jag återkommer med lite exaktare lyssningsintryck imorgon!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:25:14  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kul att det funkade..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/28 :  17:45:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Det är ju fint om Hr garagerock har löst problemet men ett sätt att konfirmera detta är att lyssna på en monoinspelning. Typ nån gammal schlager eller jazzinspelning. Om ljudet sitter som en hård klippa i mitten är det rätt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/28 :  19:32:52  Show Profile Send Poe a Private Message
Dekengren, vad jag minns var du med och gav lite tips (Svanåabsorbenter) när jag la ut en liknande tråd för ett tag sedan. Jag testade med några hemgjorda absorbenter och det lät bättre. Pga av inredningsmässiga krav så orkade jag inte släpa absorbenterna fram och tillbaks när jag ville lyssna så dom lades åt sidan helt. Jag bytte senare signalkablar och flyttade högtalarna in mot mitten, närmare varann (nära till sidoväggar på båda sidor). Nu har jag faktiskt inga problem alls. Så det vette sjutton vad som var orsaken. (Jag började ett tag tro att det var hjärnspöken, men precis som nämns i tråden upplevde jag en dragning åt vänster, så nått måste det ju varit.)

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:25:52  Show Profile Send Twilighter a Private Message
jag har också samma problem även om en del annat också drar åt vänster

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:56:14  Show Profile Send Lelle a Private Message
Jag har alltid problem att det drar åt höger.

Har provat att byta plats på h.talare, kablar slutsteg etc. etc. inget hjälper.

Jag misstänker inspelningarna och mitt rum.

På HighFidelity CD skiva 49 eller nån? så finns det in-phase och out-phase brus man kan testa med.

Think different.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/28 :  23:43:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Rumsakustik kan man bli vansinnig på.
Jag vet från ett väldämpat rum att allt kan låta mycket bättre än vad det gör, utrustningen är inte begränsningen utan rummet, rummet denna yttersta länk i kedjan, rummet, rummet, rummet..........

Ett ljudbefriat konvalecenthem nästa.....

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000