Author |
Topic |
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 09:46:43
|
Jag är inne i uppgraderingstagen och har av den orsak provlyssnat lite olika förstärkare. Någonting som jag har använd som generellt riktmärke är att: Mycket detaljerade och tydliga förstärkare låter ofta lite kliniskt och tråkigt. Förstärkare med varmt och lättlyssnat ljud blir aldrig speciellt detaljerade.
Nu har jag lyssnat på Lindemann AMP-4 vilket hade ett, i mina öron, varmt och lättlyssnat ljud samtidigt som den var väldigt duktig på att särskilja instrument och framhäva detaljer. Den enda kommentaren som jag har på förstärkaren är att mellanbasen har en liten tendens till att vara lite för "varm och gosig" (men detta skall jag försöka sätta fingret på i en ny genomlyssning i helgen).
Detta fick man att fundera kring vad är det som gör att man uppfattar en förstärkare som "varm" i ljudet. Är det en höjning i mellanbasen som gör det? Eller är det kanske övertonsspektrat?
På samma sätt. Vad är det som gör en förstärkare lite kyligare och tråkigare i ljudet? |
Mvh Patrik B |
Edited by - Patrik B on 2003/11/28 13:59:22 |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 10:29:43
|
rörtrafo |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 11:41:15
|
Har testat lyssna på musik med en EQ emellan. En aning (+2dB) ökning av basen kring 400Hz ger enligt mitt tycke ett lite varmare ljud. en sänkning -3dB kring 2500Hz ger ett öppnare och mera laidback ljud, och en ökning kring 10kHz ger ett extra litet skimmer till diskanten.
Omvänt ger en ökning kring 2500hz mera bit i elgitarren, en sänkning kring 10khz ett tråkigare ljud.
Allting är relativt mina hörlurar av mellanklassmodell. Med mina studiomonitorer tycker jag allting bara låter sämre med EQ emellan.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
Guru
Member
2775 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 11:49:46
|
Jag råkade ut en rätt intressant sak med mina nyinköpta JmLab Electra 915.1
När jag kopplade in min Edison 18 rörförstärkare lät det rent ut sakt för jäkligt. Hårt, gällt och allt grötade ihop sig...*suck*
Lite senare på kvällen fick jag för mig att koppla in en gammal Denon AVR 1000 och ljudet blev mycket mjukare och behagligare att lyssna på, fortfarande inte bra men mycket bättre än med rörhäcken.
Så rörförstärkare är ingen garanti för att det ska låta varmt och behagligt....Men troligtvis beror problemet på att högtalaren är en för knepig belastning för förstärkaren... |
Edited by - Guru on 2003/11/28 12:03:49 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 12:54:48
|
Jag håller inte med om att ett varmare ljud ger mindre detaljer, att ett avskalat kallt ljud kan ge sken av fler detaljer är en annan sak. |
Bravo |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 13:00:24
|
Guru: det är ett vedertaget faktum (mer eller mindre) att ljudet låter bättre på kvällen, du skulle haa kopplat in rörpytsen då också...
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/11/28 13:02:18 |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 13:00:39
|
Sharp sm-sx1 såklart!!!!!!!!!! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 13:12:24
|
Tror att väldigt mycket beror på s.k synergieffekter. Sen säger mig min erfarenhet att det finns väldigt få förstärkare med bipolära trissor som inte låter hårt, och väldigt få rörpytsar i de lägre prisklasserna som inte låter livlöst i längden. |
Nicke the Rocker |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 13:13:59
|
Det kanske var fel av mig att formulera meningen med orden "generellt riktmärke". Det är väl snarast så att efter att ha lyssnat på lite olika förstärkare så har jag förenklat verkligheten genom att sammanfatta det som "Varmt=Gosigt och lite odistintikt, Kallt=Detaljer men lite tråkigt". |
Mvh Patrik B |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 13:15:35
|
Både Gryphon och Perreaux ger ett ganska mysigt varmt ljud. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 14:00:51
|
Jag var mer ute efter den vetenskapliga orsaken till varför vissa förstärkare kan uppfattas som varma trots bibehållen detaljrikedom.
Jag har nu ändrat tråd-Topic för att tydliggöra detta. |
Mvh Patrik B |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 21:21:29
|
Den vetenskapliga orsaken är att förstärkaren klipper ganska när den ska leverera bas. Distorsionsspektrat börjar då vid låga frekevenser och går en bit upp i mellanregistret.
Om vi kopplar bort lite från elektronik så tycker jag att ett varmt ljud är närmare sanningen för att så låter det när du lyssnar på aukustisk musik.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 22:12:32
|
Håller nog med dig Micke om att det som ofta beskrivs som litet varmt ligger närmare akustisk musik i verkligheten (absolut inte detsamma som sirapsvärme eller grötigt ljud utan detaljer). Men då blir vår terminologi arbsurd. Definieras varmt ljud då i relation till en komponent som är något slags genomsnitt och däför anses som neutral eller naturlig i klangen? Det som är neutralt bestäms då av hur det låter i relation till andra förstärkare och inte av hur det låter i relation till den verklighet som skall återges. Detta är väl en del av problemet med frågeställningen om vetenskapliga förklaringar till att det låter varmt. Patrik, har du på ett vetenskapligt acceptabelt sätt fastställt att förstärkaren låter varmt? Provat i många olika system så att det inte är en kombinationseffekt i ett visst system, där man kanske konstruerat högtalaren så att den skall kompensera för den normala kylan hos de flesta förstärkare etc (t.ex. genom en liten höjning i mellanbasen). Har du testat den i ett noga utvalt referenssystem som testats mot levande musik och sedan bytt förstärkare för att kolla skillnaden? Inget man kan vänta sig förstås men om det nu skall vara vetenskapligt så är det väl bra att det är det hela vägen! För övrigt tycker jag att den motsättning du inledningsvis tar upp mellan värme och detaljerat ljud framför allt gäller billigare förstärkare, rent ovetenskapligt sett. Det blir då mer kompromisser i designen och svårt att få ett detaljerat ljud som inte blir väl kantigt och kyligt. Skulle tro att kan finns väldigt många tekniska orsaker till att man får ett ljudande resultat som upplevs som varmt resp. kallt. En orsak kan vara att en högtalares impedanskurva ofta är rätt ojämn efter frekvens. Förstärkare klarar olika bra av detta vilket kan leda till höjningar och sänkningar i olika register. Men här hamnar vi i ett annat problem, var ligger felet? Att förstärkaren inte är så bra på högtalare med varierande impedans eller att högtalaren är dåligt konstruerad. Lycka till med lyssningen i helgen!
|
Edited by - Anders47 on 2003/11/28 22:13:28 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 22:58:05
|
Jag undrar om inte varmt ljud kanske i själva verket är rak frekvensgång även i basen. Då låter det varmt. Påfallande många moderna högtalare har ett mycket basfattigt ljud som man lätt blandar ihop med detaljerat och som många uppfattar som kliniskt och tråkigt. Det är lätt att åtgärda men kan kosta en slant om man valde fel från början (shopping i kokboken).
stativare är ofta mycket basfattiga även om de kan låta mycket bra och vara förvånansvärt fylliga vid låga volymer. Men så fort du skruvar upp volymen lite så gör fysiken sig gällande och den kan inte pumpa så mycket luft som behövs=ljust ljud.
verkliga instrument låter mycket varmt så snart du är på mer än en meters avstånd, kolla själv så får du höra.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:30:17
|
Rätt intressant ämne. Vinylspelare anses ju leverera ett "varmt o gosigt" ljud jämfört med digitala media, men det paradoxala i det hela är ju att flertalet moderna vinylpressningar är baserade på digitala inspelningar. Alltså borde det vara något annat än ljudmediet som påverkar.
Personligen tror jag inte på att basen påverkar värmen i ljudet, snarare mellanregistret. Att påstå att stativare skulle vara mindre varma än golvare känns mycket främmande. |
eof Min anläggning |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:44:36
|
Jag var hemma hos Per och lyssnade på hans vinylbaserade system. Tveklöst en ganska fin källa med rör i både för och slutsteg men inte var det så gosigt inte. Nä, mer neutralt och detaljerat skulle jag vilja säga. Likt CD helt enkelt (det där kommer jag få på huvudet för ).
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Gonzo
Member
120 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:51:00
|
Jag tycker personligen att vinyl har en fördel mot cd just genom att leverera ett varmare och mera lättlyssnat ljud.
Men, varmt ljud behöver absolut inte betyda avsaknad av detaljer. Varmt ljud är däremot betydligt mera lättlyssnat och jag föredrar ett varmt ljud framför ett mera nutralt analytiskt ljud, som blir svårare att lyssna på i längden, även om man subjektivt tycker sig höra mera detaljer med ett analytiskt ljud.
|
//Gonzo// |
|
|
Gonzo
Member
120 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 23:58:31
|
Jag måste nog säga att jag är uppriktigt ledsen för att jag inte längre har någon LP spelare. När jag lyssnat hos kompisar, så är det ju ett underbart meda att förmedla musik på ett bra och lättlyssnat sätt.
Jag kommer definitivt att köpa en egen spelare.
|
//Gonzo// |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 00:38:45
|
Jag hävdar fortfarande bestämt att det är avsaknaden av naturlig värme som får det analytiska kalla ljudet att skenbart låta mer detaljerat. Det gör det genom att skala bort en del av musiken. Du hör detaljerna även med ett naturligt värmetillskott med den skillnaden att du måste lyssna ordentligt, ungefär som i verkligheten alltså. |
Bravo |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 00:45:41
|
Bravo, är det någon som menat något annat i den här tråden? Och det är väl heller inget värmetillskott om den naturliga värmen i uppförandet reproduceras av anläggningen? I så fall ett värmeunderskott i de komponenter som inte gör det.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 00:50:48
|
Nja, inte helt och hållet eller... Nå, jag hävar och instämmer i att vinyl, trots många brister, har mera nerv och verklighetskänsla än cd.
Alltför ofta hör man ju att "värmen" i ljudet skulle vara detsamma som luddigt, inexakt, gosigt och detaljfattigt. Det stämmer enligt min uppfattning inte, tvärtom, genom ett högre innehåll och mera naturligt ljud så får man mer att lyssna på inklusive detaljer men de ligger mera inbäddade i helheten. Det kan jämföras som att utsätta någon som inte är van för ett bättre vin med en rik och mångfacetterad smakpalett, de tycker oftast att det smakar underligt, inte som vin brukar smaka och förstår inte alls att detta kan vara något. Den otränade hinner inte uppfatta rikedomen kan man väl säga. Något liknande, om än inte exakt så, tycker jag ofta det förhåller sig när man beskriver "detaljerat" kontra "varmt" ljud. Jag ser inte den motsättningen varmt mot detaljerat, snarare kallt och analytiskt mot naturligt och lite varmare ljud. |
Bravo |
Edited by - Bravo on 2003/11/30 03:47:49 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 01:08:14
|
Varmt ljud? Jag måste säga att jag inte gillar diffusa begrepp och "varmt ljud" är ett sådant. Är det 1) motsatsen till kallt ljud (och hur definieras i sin tur det?), 2 ett ljud som liknar verkligheten, 3 ett ljud som är generellt trevligt att lyssna till, 4 någonting som hifiskribenter har hittat på.
Jag röstar på alternativ 4. |
Hifiarkeologen |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 01:12:15
|
I min definition "brumel", så är det nog något som ligger närmare verkligheten än hifiskribenterna. |
Bravo |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 01:24:06
|
OK, det har nog blivit en viss begreppsförvirring i det här. Vi säger att levande musik har ett varmt ljud. Med ett neutralt reproduktionssystem låter det då fortfarande varmt. Men när jag tänker på komponenter som låter varmt handlar det mer om sådana som gosar till det och lindar in i bomull. Medan de som är kalla och överanalytiska har onaturligt skarpa detaljer och överdriven dynamik. I stället för att ligga inbäddade i helheten ropar de "här är vi, du kan höra oss SÅ tydligt". Vilket gör att de inledningsvis kan låta imponerande och pseudo-neutrala. Om man är ovan vid highend ljud kan detta å andra sidan låta fel eftersom man kan uppleva att något saknas. Den gamla vanliga distortionen och brusgolvet som man är van vid och fyller ut mellan tonerna finns inte där utan bara någon egendomlig tystnad (silence, blackness). Det finns inget "tryck" i utrustningen som sådan som gör att det låter "häftigt" hela tiden och om man spelar något utan "tryck" så låter det så.
|
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 09:40:58
|
Jag håller med alla här:
Detaljer är inte samma sak som kallt.
Så som terminologin använts i tråden så är det som sagt lite begrepps förvirring. Här beskrivs varmt som korrekt och kallt som fel.
Kanske skall skalan se ut så här:
1) Dovt (avsaknad av balans i frekvenser + distortion) 2) Varmt (lite för gosigt, avrullad diskant, passsar odämpade rum) 3) Neutralt (korrekt) 4) Kallt (lite avrullad bas ger betoning på detaljer - analytiskt) 5) Vasst (avsaknad av balans i frekvenser + distortion
Neutralt har ibland en negativ innebörd och varmt en positiv. Jag själv tycker att neutralt är korrekt. |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Topic |
|