HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är orsaken till ett varmt ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/28 :  09:46:43  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag är inne i uppgraderingstagen och har av den orsak provlyssnat lite olika förstärkare. Någonting som jag har använd som generellt riktmärke är att: Mycket detaljerade och tydliga förstärkare låter ofta lite kliniskt och tråkigt. Förstärkare med varmt och lättlyssnat ljud blir aldrig speciellt detaljerade.

Nu har jag lyssnat på Lindemann AMP-4 vilket hade ett, i mina öron, varmt och lättlyssnat ljud samtidigt som den var väldigt duktig på att särskilja instrument och framhäva detaljer. Den enda kommentaren som jag har på förstärkaren är att mellanbasen har en liten tendens till att vara lite för "varm och gosig" (men detta skall jag försöka sätta fingret på i en ny genomlyssning i helgen).

Detta fick man att fundera kring vad är det som gör att man uppfattar en förstärkare som "varm" i ljudet. Är det en höjning i mellanbasen som gör det? Eller är det kanske övertonsspektrat?

På samma sätt. Vad är det som gör en förstärkare lite kyligare och tråkigare i ljudet?

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2003/11/28 13:59:22

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/28 :  10:29:43  Show Profile Send Zombie a Private Message
rörtrafo

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:41:15  Show Profile Send d_kay a Private Message
Har testat lyssna på musik med en EQ emellan. En aning (+2dB) ökning av basen kring 400Hz ger enligt mitt tycke ett lite varmare ljud. en sänkning -3dB kring 2500Hz ger ett öppnare och mera laidback ljud, och en ökning kring 10kHz ger ett extra litet skimmer till diskanten.

Omvänt ger en ökning kring 2500hz mera bit i elgitarren, en sänkning kring 10khz ett tråkigare ljud.

Allting är relativt mina hörlurar av mellanklassmodell. Med mina studiomonitorer tycker jag allting bara låter sämre med EQ emellan.


Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:49:46  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag råkade ut en rätt intressant sak med mina nyinköpta JmLab Electra 915.1

När jag kopplade in min Edison 18 rörförstärkare lät det rent ut sakt för jäkligt. Hårt, gällt och allt grötade ihop sig...*suck*

Lite senare på kvällen fick jag för mig att koppla in en gammal Denon AVR 1000 och ljudet blev mycket mjukare och behagligare att lyssna på, fortfarande inte bra men mycket bättre än med rörhäcken.

Så rörförstärkare är ingen garanti för att det ska låta varmt och behagligt....Men troligtvis beror problemet på att högtalaren är en för knepig belastning för förstärkaren...

Edited by - Guru on 2003/11/28 12:03:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:59:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är en riktigt intressant artikel om hur olika egenheter i frekvensgång upplevs rent subjektivt:
http://www.tubecad.com/articles_2002/Missing_Sonic_Controls/index.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:54:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag håller inte med om att ett varmare ljud ger mindre detaljer, att ett avskalat kallt ljud kan ge sken av fler detaljer är en annan sak.

Bravo
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:00:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
Guru: det är ett vedertaget faktum (mer eller mindre) att ljudet låter bättre på kvällen, du skulle haa kopplat in rörpytsen då också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/11/28 13:02:18
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:00:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sharp sm-sx1 såklart!!!!!!!!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:12:24  Show Profile Send NtR a Private Message
Tror att väldigt mycket beror på s.k synergieffekter. Sen säger mig min erfarenhet att det finns väldigt få förstärkare med bipolära trissor som inte låter hårt, och väldigt få rörpytsar i de lägre prisklasserna som inte låter livlöst i längden.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:13:59  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det kanske var fel av mig att formulera meningen med orden "generellt riktmärke". Det är väl snarast så att efter att ha lyssnat på lite olika förstärkare så har jag förenklat verkligheten genom att sammanfatta det som "Varmt=Gosigt och lite odistintikt, Kallt=Detaljer men lite tråkigt".

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:15:35  Show Profile Send dole a Private Message
Både Gryphon och Perreaux ger ett ganska mysigt varmt ljud.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:00:51  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag var mer ute efter den vetenskapliga orsaken till varför vissa förstärkare kan uppfattas som varma trots bibehållen detaljrikedom.

Jag har nu ändrat tråd-Topic för att tydliggöra detta.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/28 :  21:21:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den vetenskapliga orsaken är att förstärkaren klipper ganska när den ska leverera bas. Distorsionsspektrat börjar då vid låga frekevenser och går en bit upp i mellanregistret.

Om vi kopplar bort lite från elektronik så tycker jag att ett varmt ljud är närmare sanningen för att så låter det när du lyssnar på aukustisk musik.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/28 :  22:12:32  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Håller nog med dig Micke om att det som ofta beskrivs som litet varmt ligger närmare akustisk musik i verkligheten (absolut inte detsamma som sirapsvärme eller grötigt ljud utan detaljer). Men då blir vår terminologi arbsurd. Definieras varmt ljud då i relation till en komponent som är något slags genomsnitt och däför anses som neutral eller naturlig i klangen? Det som är neutralt bestäms då av hur det låter i relation till andra förstärkare och inte av hur det låter i relation till den verklighet som skall återges.
Detta är väl en del av problemet med frågeställningen om vetenskapliga förklaringar till att det låter varmt. Patrik, har du på ett vetenskapligt acceptabelt sätt fastställt att förstärkaren låter varmt? Provat i många olika system så att det inte är en kombinationseffekt i ett visst system, där man kanske konstruerat högtalaren så att den skall kompensera för den normala kylan hos de flesta förstärkare etc (t.ex. genom en liten höjning i mellanbasen). Har du testat den i ett noga utvalt referenssystem som testats mot levande musik och sedan bytt förstärkare för att kolla skillnaden?
Inget man kan vänta sig förstås men om det nu skall vara vetenskapligt så är det väl bra att det är det hela vägen!
För övrigt tycker jag att den motsättning du inledningsvis tar upp mellan värme och detaljerat ljud framför allt gäller billigare förstärkare, rent ovetenskapligt sett. Det blir då mer kompromisser i designen och svårt att få ett detaljerat ljud som inte blir väl kantigt och kyligt. Skulle tro att kan finns väldigt många tekniska orsaker till att man får ett ljudande resultat som upplevs som varmt resp. kallt.
En orsak kan vara att en högtalares impedanskurva ofta är rätt ojämn efter frekvens. Förstärkare klarar olika bra av detta vilket kan leda till höjningar och sänkningar i olika register. Men här hamnar vi i ett annat problem, var ligger felet? Att förstärkaren inte är så bra på högtalare med varierande impedans eller att högtalaren är dåligt konstruerad.
Lycka till med lyssningen i helgen!

Edited by - Anders47 on 2003/11/28 22:13:28
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/28 :  22:58:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag undrar om inte varmt ljud kanske i själva verket är rak frekvensgång även i basen. Då låter det varmt. Påfallande många moderna högtalare har ett mycket basfattigt ljud som man lätt blandar ihop med detaljerat och som många uppfattar som kliniskt och tråkigt. Det är lätt att åtgärda men kan kosta en slant om man valde fel från början (shopping i kokboken).

stativare är ofta mycket basfattiga även om de kan låta mycket bra och vara förvånansvärt fylliga vid låga volymer. Men så fort du skruvar upp volymen lite så gör fysiken sig gällande och den kan inte pumpa så mycket luft som behövs=ljust ljud.

verkliga instrument låter mycket varmt så snart du är på mer än en meters avstånd, kolla själv så får du höra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/28 :  23:30:17  Show Profile Send Poe a Private Message
Rätt intressant ämne. Vinylspelare anses ju leverera ett "varmt o gosigt" ljud jämfört med digitala media, men det paradoxala i det hela är ju att flertalet moderna vinylpressningar är baserade på digitala inspelningar. Alltså borde det vara något annat än ljudmediet som påverkar.

Personligen tror jag inte på att basen påverkar värmen i ljudet, snarare mellanregistret. Att påstå att stativare skulle vara mindre varma än golvare känns mycket främmande.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/28 :  23:44:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag var hemma hos Per och lyssnade på hans vinylbaserade system. Tveklöst en ganska fin källa med rör i både för och slutsteg men inte var det så gosigt inte. Nä, mer neutralt och detaljerat skulle jag vilja säga. Likt CD helt enkelt (det där kommer jag få på huvudet för ).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/28 :  23:51:00  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Jag tycker personligen att vinyl har en fördel mot cd just genom att leverera ett varmare och mera lättlyssnat ljud.

Men, varmt ljud behöver absolut inte betyda avsaknad av detaljer.
Varmt ljud är däremot betydligt mera lättlyssnat och jag föredrar ett varmt ljud framför ett mera nutralt analytiskt ljud, som blir svårare att lyssna på i längden, även om man subjektivt tycker sig höra mera detaljer med ett analytiskt ljud.




//Gonzo//
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/28 :  23:58:31  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Jag måste nog säga att jag är uppriktigt ledsen för att jag inte längre har någon LP spelare.
När jag lyssnat hos kompisar, så är det ju ett underbart meda att förmedla musik på ett bra och lättlyssnat sätt.

Jag kommer definitivt att köpa en egen spelare.


//Gonzo//
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/29 :  00:38:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag hävdar fortfarande bestämt att det är avsaknaden av naturlig värme som får det analytiska kalla ljudet att skenbart låta mer detaljerat. Det gör det genom att skala bort en del av musiken.
Du hör detaljerna även med ett naturligt värmetillskott med den skillnaden att du måste lyssna ordentligt, ungefär som i verkligheten alltså.

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/29 :  00:45:41  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Bravo, är det någon som menat något annat i den här tråden? Och det är väl heller inget värmetillskott om den naturliga värmen i uppförandet reproduceras av anläggningen? I så fall ett värmeunderskott i de komponenter som inte gör det.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/29 :  00:50:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nja, inte helt och hållet eller...
Nå, jag hävar och instämmer i att vinyl, trots många brister, har mera nerv och verklighetskänsla än cd.

Alltför ofta hör man ju att "värmen" i ljudet skulle vara detsamma som luddigt, inexakt, gosigt och detaljfattigt.
Det stämmer enligt min uppfattning inte, tvärtom, genom ett högre innehåll och mera naturligt ljud så får man mer att lyssna på inklusive detaljer men de ligger mera inbäddade i helheten.
Det kan jämföras som att utsätta någon som inte är van för ett bättre vin med en rik och mångfacetterad smakpalett, de tycker oftast att det smakar underligt, inte som vin brukar smaka och förstår inte alls att detta kan vara något. Den otränade hinner inte uppfatta rikedomen kan man väl säga.
Något liknande, om än inte exakt så, tycker jag ofta det förhåller sig när man beskriver "detaljerat" kontra "varmt" ljud.
Jag ser inte den motsättningen varmt mot detaljerat, snarare kallt och analytiskt mot naturligt och lite varmare ljud.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/11/30 03:47:49
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/29 :  01:08:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Varmt ljud? Jag måste säga att jag inte gillar diffusa begrepp och "varmt ljud" är ett sådant.
Är det 1) motsatsen till kallt ljud (och hur definieras i sin tur det?), 2 ett ljud som liknar verkligheten, 3 ett ljud som är generellt trevligt att lyssna till, 4 någonting som hifiskribenter har hittat på.

Jag röstar på alternativ 4.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/29 :  01:12:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
I min definition "brumel", så är det nog något som ligger närmare verkligheten än hifiskribenterna.

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/29 :  01:24:06  Show Profile Send Anders47 a Private Message
OK, det har nog blivit en viss begreppsförvirring i det här. Vi säger att levande musik har ett varmt ljud. Med ett neutralt reproduktionssystem låter det då fortfarande varmt. Men när jag tänker på komponenter som låter varmt handlar det mer om sådana som gosar till det och lindar in i bomull. Medan de som är kalla och överanalytiska har onaturligt skarpa detaljer och överdriven dynamik. I stället för att ligga inbäddade i helheten ropar de "här är vi, du kan höra oss SÅ tydligt". Vilket gör att de inledningsvis kan låta imponerande och pseudo-neutrala.
Om man är ovan vid highend ljud kan detta å andra sidan låta fel eftersom man kan uppleva att något saknas. Den gamla vanliga distortionen och brusgolvet som man är van vid och fyller ut mellan tonerna finns inte där utan bara någon egendomlig tystnad (silence, blackness). Det finns inget "tryck" i utrustningen som sådan som gör att det låter "häftigt" hela tiden och om man spelar något utan "tryck" så låter det så.



Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/29 :  09:40:58  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag håller med alla här:

Detaljer är inte samma sak som kallt.

Så som terminologin använts i tråden så är det som sagt lite begrepps förvirring. Här beskrivs varmt som korrekt och kallt som fel.

Kanske skall skalan se ut så här:

1) Dovt (avsaknad av balans i frekvenser + distortion)
2) Varmt (lite för gosigt, avrullad diskant, passsar odämpade rum)
3) Neutralt (korrekt)
4) Kallt (lite avrullad bas ger betoning på detaljer - analytiskt)
5) Vasst (avsaknad av balans i frekvenser + distortion

Neutralt har ibland en negativ innebörd och varmt en positiv. Jag själv tycker att neutralt är korrekt.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000