HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 subbas+hifi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/11/28 :  07:49:54  Show Profile Send jonta a Private Message
Funderar på subbas och hifi, är det nåt att ha? Och då menar jag för musiklyssnande ej film. Vad ger suubas för positiv effekt förutom mer fysisk känsla? Blir det mer "rymd"? Ni som har/el prövat, vad har ni för erfarenheter? Är det värt att köpa en för 4-5000 kr, el ska jag lägga dessa på bättre högtalare? Eller ska man inte jämföra på det sättet?

Dreams never end!

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/11/28 :  08:39:07  Show Profile Send bjarne a Private Message
Enbart en sub blir inte hifiJag gillar inte det missbrukade ordet hifi, utan försökte i en annan tråd införa ordet "MyFi" eftersom det är det som räknas. En sub kan mycket väl vara bra för dig.

En sak med sub dock: Man blir lätt väldigt imponerad och låter basen vara dominant. Många tycker det är coolt när inälvorna trycks ihop med varje baskaggestöt. Återigen upp till dig själv, men personligen anser jag att en bra sub inte märks.... förrän den tas bort.
Och till sist handlar det om vilka pengar vi pratar om i övrigt. Vad ska du matcha den med för andra högtalare? En sub i 4-5kkr klassen är inte hypersnabb, så du kan få problem med att subben släpar efter övrigh musik. Återigen en fråga om att märkas.
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/11/28 :  09:01:19  Show Profile Send jonta a Private Message
Saken är den att jag inte är "basmänniska" el lyssnar på "basig musik". Jag vill ha torr, definierad bas, inget muller!

Dreams never end!
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/11/28 :  09:51:14  Show Profile Send bjarne a Private Message
det låter som att du ska strunta i subben och skaffa dig ett par schyssta högtalare
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/28 :  10:44:17  Show Profile Send Margaux a Private Message
Subbas eller inte subbas. Det är frågan.

Min erfarenhet är att bas är bland det svåraste som finns. Vi vet alla precis hur vi vill ha den, ändå så får vi aldrig till den exakt som vi vill ha den.

Prova en Velodyne HGS-10. Den är dyr men ger distortionsfri bas som är riktigt bra. Även om du inte köper den så är det bra att ha lyssnat på hur distortionsfri bas låter i ditt senare sökande.

Det andra stora broblemet är rummet. Om du inte installerar tubetraps så måste du köra Behringer eller motsvarande. Annars blir det aldrig riktigt bra och då tycker jag att det är bättre att låta bli subwoofer.


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/28 :  10:48:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Visst går det. Bra faktiskt.
Kräver dock en bra sub-wooofer som är snabb och tight.
Har positiv inverkan på ljudbilden och fylligheten i mellanregistret.
En fördel är att man kan prova olika placeringar för att få fram bästa basen vid lyssnigsplatsen, vilket man inte kan med golvhögtalare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:15:53  Show Profile Send jonta a Private Message
Låter som om jag får ut o provlyssna åtminstone....jag kommer alltså hem sent ikväll!

Dreams never end!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:46:27  Show Profile Send gcs a Private Message
"Vad ger subbas för positiv effekt förutom mer fysisk känsla?"

För min del enbart positivt...man får en bättre dynamik men det bästa av allt är att man kan spela lågt och ändå få en bra bas utan att störa någon annan. En subbas ska bara finnas lite och om man stänger av den så ska man sakna den. Jag anser nog att subbas är bland det bästa som hänt på många år. Om du inte har så mycket pengar så kan du titta på Audio Pro´s Avantec eller Infinity Kappa subb med inbyggd Rabos.

gcs
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/11/28 :  13:17:06  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Min reflektion är att om man ska ha subbas till musik bör man lägga sig på Infinity Kappa nivå dvs från 10 000kr och uppåt.

Har man en subbas så finns det ingen som helst anledning att köpa en dyr golvhögtalare utan om man köper en stativare i samma prisklass som dom tilltänkta golvhögtalarna så får man betydligt bättre ljud.
Dessutom behöver man sällan monsterförstärkare för att driva stativare vilket gör att man antingen kan spara pengar eller köpa en bättre förstärkare med mindre watt.


Att sedan stativare normalt är lättare att placera är ju bara en bonus.
Tyvärr så brukar suben vara lite knepig att placera istället...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:34:53  Show Profile Send bjarne a Private Message
Somd märker Jonta så bara haglar det in förslag på snabba och torra musiksubbar i 4-5 tusenkronorsklassen...

Något av det bättre jag hört i den klassen är Definitive Technology ProSub80. Men det är nå't drygt år sedan så jag vet inte vad som hänt på den billiga subfronten sedan dess. Jag tror den är utgången, men hör dig för.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000