HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diffussor och djup stereobild
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/27 :  23:34:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vill du ha en djupare stereobild? det här är ett bra tips för Er med ett dedicerat rum, billigt men oslagbart fult.

Jag hittade en artikel om "room lens" dvs tre rör stående brevid varandra dvs som man skulle ha mellan högtalarna. Kul tänkte jag det där måste jag pröva. Jag hade några 45x45 reglar liggande på golvet så jag tog och ställde dom mellan högtalarna för att kolla. Jo, visst hände det något men inte var det bra förrän de kom närmare frontväggen.

Reglar är billigt så jag tänkte göra ett "fullskale försök". Jag använde reglar från golv till tak och spände fast reglarna för att enkelt kunna ta bort dom om det inte funkade. Det är tio i bredd vridna 45 grader och med ett par cm mellan placerade mellan högtalarna så nära frontväggen som möjligt.

Det funkar. Ljudbilden har fått ett djup och en rumskänsla som inte riktigt funnits tidigare, instrument är bättre separerade och vissa små små detaljer framträder tydligare.

Totalkostnad 140:- och 30 minuters jobb (målning är ej beslutad ännu).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2003/11/28 23:09:32

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/11/28 :  23:52:54  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
verkar grymmt, jag har funderat lite på om man inte borde kunna sätta träpersienner på fel ledd och använda som diffusorer.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:05:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det fungerar säkert men kan kanske skramla lite så jag är lite tveksam till om tillskottet blir bra till Metallica :)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/29 :  16:30:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Låter väldigt intressant och jag blir sugen på att prova. Tror ni att en diffusor på bakväggen är bra?

*nu har ni väckt DIY-trollet i mig igen*

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/11/29 :  19:00:24  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
haha jo

man får väl kleta på nåt tungt :)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/30 :  19:58:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bakväggen är nog ett utmärkt ställe, speciellt om du sitter lite på halvdistans.
Jag har fått blodad tand och skall ge mig på sidoväggarna i julhelgen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/30 :  23:55:08  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag sitter ganska nära bakväggen (litet rum).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/01 :  21:29:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Sitter du i en soffa som står direkt mot väggen är det tveksamt om det kommer att göra någon nytta. Reflexerna kommer så nära inpå originalsignalen så hjärnan kan ofta inte skilja de åt, den tolkar den som ett ljud. Absortion är i så fall bättre eller att diffa( kan man säga så?) vid högtalarna istället.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/01 :  21:32:32  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Micke, detta var intressant. Verkligen roligt att det finns pionjärer som vill dela med sig av praktiska erfarenheter på forumet. Kanske dags att ta en ny tur till Hornbach...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:22:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vad är Hornbach? Byggmarknad?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/01 :  22:58:06  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Japp...med drive in
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/01 :  23:00:00  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Har precis chackat reglar, spont o lite golvisolering för absorbentbygge. Jag har blivit utstädaf varje gång jag varit där. De stänger 20:00, men det är stoort!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/02 :  21:07:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Trevligt med ännu en som fixar till rummet. Berätta gärna hur det går.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/02 :  23:54:14  Show Profile Send Matrixen a Private Message
En absorbent är klar och provisoriskt upphängd. Har inte räknat nått utan improviserat kring en ritning på nätet. Blir någon form av dokumentering här på forumet när jag är klar. Det har blivit en del avvikelser från den ursprungliga planen för att öka WAF. Visar den sig inte funka får jag modda den till en Helmholtzabsorbent. Vet du hur man räknar ut storlek på kavitet o öppningar i förhållande till effekten vid specifika frekvenser. Har inbillat mig att du har lite koll.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:21:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Matrixen

Det var nog Knoppen du tänkte på när det gäller att räkna, jag är nog mer pröva och lär. det finns nog några andra som även de kan räkna. Hoppas det går bra ändå.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/04 :  15:12:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Absolut inte!
Det är genom beräkningar du fastställer dom naturlagar som ljudet kommer att följa i ditt lyssningsrum!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/04 :  21:04:03  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Testar gärna, men det är för tids och materialkrävande med hög kasseringsgrad. Snickra i lägnehet i onödan är heller ingen höjdare. Förmodligen mer störande för grannarna än stereon... Vill helst göra rätt på en gång...kan jag valt fel hobby
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/12/18 :  21:41:18  Show Profile Send lindvall a Private Message
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/18 :  22:16:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lågbudgethallograf?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:26:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ungefär lika effektiv som en hallograph men betydligt billigare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/19 :  17:38:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Själv har jag en pinsoffa mot bakväggen och mot högtalarväggen är det en bokhylla med cd-skivor ställd samt en vägghylla och ett vinställ som nu tjänar som cd-ställ. Sidoväggarna närmast högtalarna är samma sak. Vem vet bokhyllor, vägghyllor och cd-skivor kanske är bra diffusorer. Det som saknas nu är en rejäl matta.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/19 :  17:44:16  Show Profile Send brumel a Private Message
http://www.mhsoft.nl/RoomAcoustic.asp

Här kan man räkna lite. Men man måste nog mäta upp energikurvan i rummet för att det ska ha sin mening.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/19 :  21:27:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Brumel

Visst kan en bokhylla vara en förträfflig diffussor om allt står lite huller om buller. Raka rader tar bort den mesta effekten. Praktisk, billig och bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2003/12/19 :  22:00:16  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Hallå alla diffusor intesserade,

Kom att tänka på att det finns en tidigare post som behandlade detta trevliga diffusor ämne, som även jag var med och gjorde ett litet inlägg i.

Här är länken:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18725&SearchTerms=,diffusor

PS! jag kommer att ha en akustikavdelning på min nya hemsida som kommer i början på det nya året.
Redan nu på mina provisoriska hemsidor så finns det en del intressant information om audio teknik, men det handlar mest om pro-audio för inspelnings studio och liknade.

Här är länken: http://www.hansenaudio.se där du kan hitta länkar till sidorna.

God jul på er alla ljud-nissar
Önskar Bosse

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000