HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppdateringar i kokboken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/27 :  22:45:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har gjort ett antal mindre uppdateringar i kokboken om lite av varje. Har ni läst den för länge sedan kanske det kan vara värt någon minut att kolla igen.

Jag har tagit på mig alla skydd jag hittat, hjälm och spikskor (så jag kan springa fort)och lagt dit några ord till om kablar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2003/11/28 23:38:29

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/29 :  00:31:52  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hoppas att man inte skall behöva ta på sig hjälm för sådant, det här är ett positivt intitiativ som kräver en del arbete - i motsats till att gnälla och kräva att andra bevisar allt.
Det är naturligtvis mycket svårt eller omöjligt att skriva något som inte i sin tur skapar nya frågor. En sak jag kommer att tänka på i samband med de refererade mätningarna av kablar är att det brukar hävdas att signalkablar inte påverkar frekvenskurvan i vanlig bemärkelse, den vanliga sinus svepton som brukar användas och förvisso har sina begränsningar eftersom musik inte består av sinustoner. Om det är så som jag tror hade det kanske varit bra med ett klargörande. Hade också varit bra med några referenser till Duncan.
Bra att du varnar för PVC i kablar men det kunde vara bra med ett förtydligande att detta främst gäller själva ledarinneslutningen och inte i samma grad för ytterskalet. Samt vilka material som är bra, t.ex. teflon.
De praktiska råden är bra!

Som en kuriositet kan nämnas att både i Beldens och Supras kataloger tar man upp specifikationer om kabelns hastighet som procent av ljushastigheten. Detta tycks vara en grundläggande egenskap hos en kabel liksom kapacitans etc. I olika diskussioner här på forumet har det dock mer eller mindre tagits som ett bevis på en oerhörd flummighet när detta nämnts på Nordosts hemsida, nu är voodon avslöjad! För säkerhets skull vill jag tillägga att jag inte har någon uppfattning om vad för samband detta kan ha med bra ljud. Inte heller att jag påstår att kabeltillverkarnas hemsidor skulle vara några föredömmen när det gäller vetenskaplighet eller adekvat konsumentinformation.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/29 :  01:17:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har inga planer på att ge mig in i en kabeldiskussion igen men jag måste bara få påpeka en sak: Musik består visst av sinustoner, faktum är att alla signaler består av sinustoner.
Det är ett grundläggande teorem i matematiken att ALLA signaler kan skrivas som summan av ett antal sinusar (lite förenklat), det är faktiskt därför vi kan prata om frekvensgång som vi gör, det är definitionen av en signals frekvens. Detta är grunden för ett helt område inom matematiken som kallas Fourieranalys.

Edited by - f95toli on 2003/11/29 01:19:53
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/29 :  01:41:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Matematiskt lär det vara så men blir det inte skillnad om man kör en en sinuston i taget eller en massa samtidigt, inte i en matematisk modell utan i verklig utrusning. Du får gärna rätta mig om jag har fel. Jag är inte expert på fysik och borde egentligen hålla mig borta från det eftersom förklaringarna inte ändrar på hur det låter och det är egentligen det jag är intresserad av och inte konstruktörsjobbet. Men litet nyfiken blir jag ibland och då kan det bli fel!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/29 :  01:58:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är lite knöligt att förklara utan att använda en massa formler men tänkt så här: Det är ytterst få signaler som "ser ut" som en sinuston, man kan dock visa att ALLA signaler kan beskrivas som en summa av sinusar, det är ingen "model" utan bara ett annat sätt att beskrivas samma sak (det finns faktiskt ett oändligt antal sätt att beskriva signalen, sinusar är dock väldigt bekväma att jobba med, ex. cosinus går lika bra) och man kan när som helst gå tillbaka till den ursprungliga beskrivningen.
Poängen är att det förenklar saker, man kan tala om saker som delningsfrekvens, bandbredd osv. När vi talar om ett lågpassfilter menar vi en pryl som "släpper igenom" signaler med en frekvens lägre än någon avskärningsfrekvens, vi skulle lika gärna kunna beskriva det som en pryl som ändrar en tidsvarierande signal på ett visst sätt (vi MÅSTE inte använda begreppet frekvens alls) men det blir väldigt svårt att jobba med.
När man ex. kollar en komponent genom att "svepa sinusar" så utnyttjar vi bara ovanstående matematik för att förenkla för oss, faktum är att dessa svep inte alls måste se ut som en sinus, ofta använde man andra signaler (ex. "chirp") men man kan fortfarande tala om frekvenssvep.

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/29 :  02:42:33  Show Profile Send Amund a Private Message
Uppskattas!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/29 :  11:15:59  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
f96toli: Har ditt nick något med det du är utbildad till att göra? F-96:a tänkte jag...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/29 :  11:25:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
JA, "f95toli" var när jag pluggade mitt inloggningsnamn på ett UNIX-system. Fördelen med det är att det är sällan det är upptaget som nick på ex. olika forum, samtidigt som folk som känt mig några år känner igen det.
Det är dock onödigt knöligt så jag ångrar lite att jag använde det när jag registrerade mig här.
/Tobias

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/29 :  13:58:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
OK läst.

svaret blir en ny uppdatering så småningom.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000