HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biltemas Spikes!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:41:42  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Någon som prövat Biltemas Spikes? Vad skall man tro om dem? 139 kronor för 4 st...

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/24/Large/24-170_l.jpg

Jonas Q

"Vidskepelse för otur med sig"

Edited by - JonasQ on 2003/11/27 20:38:26

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/27 :  19:52:45  Show Profile Send Aton a Private Message
Om du lägger in en bild så får du säkert fler svar!
Använd bildknappen i skrivfönstret. Kopiera och klistra in adressen till valfri internetbild. Bildadressen får du genom att högerklicka på bilden och välja egenskaper.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/27 :  19:52:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Min erfarenhet av att köpa billiga kopior är att det är att slänga pengarna i sjön.

Bravo
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/27 :  22:01:50  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag provade sådana en gång. OM du köper dom, så se till att ta bort den svarta "klisterskumgrejjen" som fäster spikesen mot lådan. Med den på gungar den som den värsta SD-fot och då försvann ju meningen med spikes. Bättre att köpa en riktig SD-fot i så fall om det nu är det som funkar bäst.
Idag ligger mina i någon av alla skrotlådor jag har. Lägg på lite och köp Soundcare Superspikes i stället.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/27 :  22:19:39  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Jo, jag är rätt övertygad om att Soundcare Superspikes är bättre. Även om Biltemas är billiga är man ju inte sugen på att lägga ut några hundra kronor på skrot. Superspikes kostar dock 400 kronor för fyra spikes....800 kronor är aningen dyrt tyvärr. Jag har Dali 5005 jubileumsmodellen och Dalis spikes som följer med. Men man undrar ju om det skulle bli stor skillnad med Superspikes.... Och så har jag funderat på att ställa högtalarna på stenplattor eller cementplattor. Vad tror ni om det?

JonasQ

"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:05:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Biltemas spikes är helt ok, men dom är ostabila och det är bökigt när man skall flytta högtalarna. Med Superspikes så blir det mkt enklare. nu har jag inte testat superspikes ännu, men jag tror att du vinner både mest välljud och funktionalitet med dem vilket gör dem mest prisvärda i det långa loppet.

mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:08:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Troligen, för som jag har beskrivit flera ggr. tidigare så hade de en dramatisk effekt när jag bytte orginalspikarna på mina gamla SF Grand Piano home till Superspikes.
Basen och det nedre mellanregistret stramades upp rejält, basen verkade gå djupare, detaljeringsgraden ökade och instrumentplaceringen blev tydligare.
Dessutom hade jag en platta mellan golvet och fötterna som spikarna stod på istället för på olika parkettdelar på golvet, men den fanns även innan bytet.
Sammantaget alltså en av de billigaste tweak/förbättringar du kan göra.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:16:06  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bravo:
Jag har hört att Superspikes lämpar sig bäst för högtalare som väger runt 30kg och uppåt.
Mina "lättviktsgolvare" väger endast 16kg, per högtalare allstå! Men är det kanske lite för lite för att Superspiksen skall ge mina originalspikes en omgång? Tror du jag kan få en förbättring även fast mina golvare inte är så tunga? Funderar på att testa superspikes framöver....

mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:25:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det vet jag ingenting om, men bättre tycker jag att det borde bli i alla fall "hifirocker". I annat fall får du väl sätta en sådan där säck med sand i form av en mus som de visat i olika reportage .

Jag vet att Pianona väger ca 25 kg. styck, dock är det väl naturligt i sig att större tyngd ger större stabilitet.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:37:59  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
I annat fall får du väl sätta en sådan där säck med sand i form av en mus som de visat i olika reportage


jo.....tyvärr kan man inte sandfylla mina högtalare då basreflexporten mynnar ut neråt, i golvet....
Får försöka låna hem och testa vid ett senare tillfälle.

mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:42:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Inga problem mussäcken sätter du ovanpå högtalaren, fanns på bild på en micro? Utopia Be vill jag minnas.

Bravo
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/28 :  07:46:14  Show Profile Send lasselite a Private Message
Biltemas spikes går inte att jämföra med superspikes då de har olika konstruktion. Som spikes funkar biltemas nog utmärkt. Sen är ju frågan om du verkligen skall ha spikes. Den som söker skall finna;)
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/11/28 :  10:25:48  Show Profile Send bliss a Private Message
jag köpte superspikes till mina högtalare. de blev genast mycket lättare att flytta runt, i jämförelse med orginalspikesen.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/11/28 :  11:15:08  Show Profile Send orthanc a Private Message
Soundcare rekomenderar jag. Visst får du x antal biltema spikes mot ett paket soundcare. Men vilken skillnad.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/11/28 :  12:21:07  Show Profile Send Jodå a Private Message

Dessa kostar 199 pix på "net on net"


Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/28 :  15:05:49  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Jodå: Och vad är det för grejer? Något du prövat? Hur är de i förhållande till Superspikes (som för övrigt gått upp i pris: 1000 för 8 stycken...)?

JonasQ

"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/11/28 :  15:35:50  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Det är superspikes utan gängor.
Fästes med dubbelhäftande tejp.
Mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000