Author |
Topic |
|
JonasQ
Member
73 Posts |
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 19:52:45
|
Om du lägger in en bild så får du säkert fler svar! Använd bildknappen i skrivfönstret. Kopiera och klistra in adressen till valfri internetbild. Bildadressen får du genom att högerklicka på bilden och välja egenskaper. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 19:52:46
|
Min erfarenhet av att köpa billiga kopior är att det är att slänga pengarna i sjön. |
Bravo |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 22:01:50
|
Jag provade sådana en gång. OM du köper dom, så se till att ta bort den svarta "klisterskumgrejjen" som fäster spikesen mot lådan. Med den på gungar den som den värsta SD-fot och då försvann ju meningen med spikes. Bättre att köpa en riktig SD-fot i så fall om det nu är det som funkar bäst. Idag ligger mina i någon av alla skrotlådor jag har. Lägg på lite och köp Soundcare Superspikes i stället. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
JonasQ
Member
73 Posts |
Posted - 2003/11/27 : 22:19:39
|
Jo, jag är rätt övertygad om att Soundcare Superspikes är bättre. Även om Biltemas är billiga är man ju inte sugen på att lägga ut några hundra kronor på skrot. Superspikes kostar dock 400 kronor för fyra spikes....800 kronor är aningen dyrt tyvärr. Jag har Dali 5005 jubileumsmodellen och Dalis spikes som följer med. Men man undrar ju om det skulle bli stor skillnad med Superspikes.... Och så har jag funderat på att ställa högtalarna på stenplattor eller cementplattor. Vad tror ni om det?
JonasQ |
"Vidskepelse för otur med sig" |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 00:05:31
|
Biltemas spikes är helt ok, men dom är ostabila och det är bökigt när man skall flytta högtalarna. Med Superspikes så blir det mkt enklare. nu har jag inte testat superspikes ännu, men jag tror att du vinner både mest välljud och funktionalitet med dem vilket gör dem mest prisvärda i det långa loppet.
mvh,
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 00:08:35
|
Troligen, för som jag har beskrivit flera ggr. tidigare så hade de en dramatisk effekt när jag bytte orginalspikarna på mina gamla SF Grand Piano home till Superspikes. Basen och det nedre mellanregistret stramades upp rejält, basen verkade gå djupare, detaljeringsgraden ökade och instrumentplaceringen blev tydligare. Dessutom hade jag en platta mellan golvet och fötterna som spikarna stod på istället för på olika parkettdelar på golvet, men den fanns även innan bytet. Sammantaget alltså en av de billigaste tweak/förbättringar du kan göra. |
Bravo |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 00:16:06
|
Bravo: Jag har hört att Superspikes lämpar sig bäst för högtalare som väger runt 30kg och uppåt. Mina "lättviktsgolvare" väger endast 16kg, per högtalare allstå! Men är det kanske lite för lite för att Superspiksen skall ge mina originalspikes en omgång? Tror du jag kan få en förbättring även fast mina golvare inte är så tunga? Funderar på att testa superspikes framöver....
mvh,
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 00:25:11
|
Det vet jag ingenting om, men bättre tycker jag att det borde bli i alla fall "hifirocker". I annat fall får du väl sätta en sådan där säck med sand i form av en mus som de visat i olika reportage .
Jag vet att Pianona väger ca 25 kg. styck, dock är det väl naturligt i sig att större tyngd ger större stabilitet. |
Bravo |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 00:37:59
|
quote: I annat fall får du väl sätta en sådan där säck med sand i form av en mus som de visat i olika reportage
jo.....tyvärr kan man inte sandfylla mina högtalare då basreflexporten mynnar ut neråt, i golvet.... Får försöka låna hem och testa vid ett senare tillfälle.
mvh,
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 00:42:08
|
Inga problem mussäcken sätter du ovanpå högtalaren, fanns på bild på en micro? Utopia Be vill jag minnas. |
Bravo |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 07:46:14
|
Biltemas spikes går inte att jämföra med superspikes då de har olika konstruktion. Som spikes funkar biltemas nog utmärkt. Sen är ju frågan om du verkligen skall ha spikes. Den som söker skall finna;) |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 10:25:48
|
jag köpte superspikes till mina högtalare. de blev genast mycket lättare att flytta runt, i jämförelse med orginalspikesen.
bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 11:15:08
|
Soundcare rekomenderar jag. Visst får du x antal biltema spikes mot ett paket soundcare. Men vilken skillnad. |
Undersöker för tillfälle. |
|
|
Jodå
Member
153 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 12:21:07
|
Dessa kostar 199 pix på "net on net"
|
Fram för mer dynamik i popmusik! |
|
|
JonasQ
Member
73 Posts |
Posted - 2003/11/28 : 15:05:49
|
Jodå: Och vad är det för grejer? Något du prövat? Hur är de i förhållande till Superspikes (som för övrigt gått upp i pris: 1000 för 8 stycken...)?
JonasQ |
"Vidskepelse för otur med sig" |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
|
Topic |
|