HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgraderingstankar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sillion
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:33:28  Show Profile  Visit Sillion's Homepage Send Sillion a Private Message
Hej!

Idag har jag en hemmabio med
Onkyo TX-DS676 Reciver (9500 kr, 1999)
Front: JBL LX 70 (6500 kr, 1999)
Pioneer DVD 525

Rummet är ett stort kommbinerat vardagsrum, matplats, kök och hall på 45 kvm i vinkel.

Lyssnar på mycket rock och synth (som t ex Apoptygma Berzerk, Tiamat, Placebo, Cranberries, Front Line Assembly, Theatre of Tragedy, 69 Eyes, Nine Inch Nails, Rammstein, Funker Vogt, No Doubt, Covenant, Björk)

Jag vill uppgradera och då endast stereoljudet då jag lyssnar mest på musik och ser på TV med 2 kanaler. Jag får en känsla av att fronthögtalarna ska kunna prestera mer och fastere bas.

Vill ha fastare bas med mer tryck i och bättre upplösning!

De alternativ jag haft i åtanke just nu först och främst 1 och 2 med en budget på runt 7 000 kr före jul:

1. Slutsteg till fronthögtalarna
T.ex. Vincent SP 996 (3000 kr/st)

2. En subwoofer
T.ex. Audio Pro Sub Focus (4000 kr)

Eller ska man spara pangarna för något av dessa alternativ?

3. Nya Fronthögtalare (+ Ev slutsteg till dessa om detta behövs)

Har provlyssnat på Canton Ergo 900 DC och jämför dessa med Canton LE 107 (som låter likt JBL LX 70 tror jag) och blev helt tagen av ljudet. Fast dom är rätt trögdrivna och då behöver jag säkert bättre förstärkare till. (14 000 kr + 6 000 kr)
Låter nya Canton Ergo 902 Dc ännu bättre?

4. Helt ny anläggning med ny DVD, Stereofärstärkare och Fronthögatalare (Blir säkert dyrt och bra)


http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Sillion

Nån som har några tips?

Mvh Michael Håkansson

Reality is only matter, time and energy! All other things are make believe!

Edited by - Sillion on 2003/12/20 11:52:48

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/27 :  19:01:56  Show Profile Send Amund a Private Message
Välkommen till forumet Sillion!

Nånting som jag så här på direkten tycker ska bytas ut är din Dvd.
Jag har själv haft en 525 en gång i tiden och den är väl kanske inte så där jätte bra som cd tyvärr. En billig och bra cd är tex Cambridge d500se, tror den heter så.
Gällande Vincent 996 så tycker jag själv att deras 331 är en trevligare bekantskap, mycket pga den varma karaktären och kraften, pris skillnaden är ju oxå marginell mot 996. Men se om du kan låna hem bägge samtidigt och jämnföra.
Dina högtalare kan jag tyvärr ingenting om. NN eller Neriks är JBL gudar här på forumet.

Vad är budgeten på totalt? Enklare att få flera tips då.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/27 :  19:27:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej och välkommen till forumet! Det var mycket funderingar och frågor du hade. Och jag vet faktiskt inte var jag ska börja Om jag satt med din anlägning så skulle jag lyssna runt på lite olika front högtalare och köpa det först, och sedan kompletera med en sub. Och naturligtsvis så satsar du på focusen, (har en själv)den är nog bla det bästa du kan få tag i för dessa pengar.När det gäller frontar så rekomenderar jag att du lyssnar på dessa allternativ bla.

Canton LE 207: ny högtalare i LE-serien. Fick mycket bra kritik i nr9 Hemmabio, av det jag läst så är 207 lite mörkare i ljudet än 107, men framför allt mycket bättre. Har själv lyssnat på 107 och dessa är inget vidare, ljust och ganska tunt ljud tycker jag.

B&W DM309: Dessa högtalare rekomenderar jag klart om du vill ha ett ljud som är varmt och detaljerat,och med bra fyllighet, funderar själv på att köpa ett par av stativarna 303 i samma serie som bakhögtalare till min hemmabio.309orna fick Bäst i test i Hifi&Musik nr9.

Tannoy Sensys 2 pr.7500kr bör du också provlyssna på, Jag har lyssnat på Sensys 1 modellen under, och den är mycket bra för pengarna.Lite åt det mörka men kanske inte riktigt lika varm som B&W309,men bra driv i ljudet.

Det här är några allternativ som jag tycker att du skall gå och provlyssna på, och glöm inte att ta med dig egna skivor. Bor du i Stockholm så har PAUSE Canton. Hifiklubben har B&W och Ljudmakarn har Tannoy.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Sillion
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:37:36  Show Profile  Visit Sillion's Homepage Send Sillion a Private Message
<Amund>

Just nu kör jag DVD med bara digital anslutning och DA-omvandlaran i Recivern. Har jämfört med analogsignalen(direkt till Multi Ch ingången så att jag inte gör om signalen till digital i recivern och tillbaka till analog igen) och tycker att det låter lite bättre med Recivern.

Då är väl både DA- i Recivern och DVDn inget vidare?

Ska jag köpa en bättre DVD och köra analogkablar från den?
Just nu har jag en budget på 5000 - 7000kr.

Kan Cambridge DV57 DVD/DVD-Audio spelare för 2000kr vara nått?

Kör även hörlursförstärkaren Project Headbox med ett par
Philips SBCHP890
hörlurar. Så då får jag kanske ännu bättre ljud där med?

Bor i Halmstad ljust nu men är på besök i Stockholm ganska ofta.

/Michael

Reality is only matter, time and energy! All other things are make believe!

Edited by - Sillion on 2003/11/30 12:09:07
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/28 :  16:45:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle behålla din dvd för film och köpa en ren cdspelare för musiken istället, i dom prisklasserna så blir dom rena cdspelarna klart bättre i ljudkvalitet och då skulle jag oxå investera i en bra signalkabel ( analog ) mellan cdspelaren och förstärkaren...
Go to Top of Page

Sillion
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/11/30 :  12:07:59  Show Profile  Visit Sillion's Homepage Send Sillion a Private Message
Hmm...

Om man ändå tänkt byta ut DVDn (och har ingen plats i racken så då får jag ställa DVDn eller CDn ovanpå videon) ...

Vad för DVD spelare har samma ljudkvallitet som t ex
Cambridge D500SE CD-spelare?

NAD T532 DVD/CD-spelare för 3000 kr verkar ju ha samma DA omvandlare från Crystal?

/Michael

Reality is only matter, time and energy! All other things are make believe!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/30 :  13:10:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men det är inte vilken typ av da omvandlare som gör hur det kommer att låta, det är hela produkten...
Jag tror nog inte naden spelar på samma sätt som cambridgen och man skulle nog behöva gå upp lite mer till innan man hittar en dvd som spelar lika bra på vanlig cd...

Men cambridge har ju en dvd i sitt sortiment som jag tror kan vara ganska vettig...
Go to Top of Page

Sillion
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:07:49  Show Profile  Visit Sillion's Homepage Send Sillion a Private Message
Funderar på att köpa Canton Ergo 902 DC och köra den direkt på Onkyo TX-DS676.
Den har 5x110 W så den borde väl stå sig mot Onkyo TX-SR701E som enligt utsago ska vara bra ihop med 902:orna (Och även Onkyo 696 som är föregångaren till 676) ?

Reality is only matter, time and energy! All other things are make believe!

Edited by - Sillion on 2003/12/22 02:26:50
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/17 :  13:30:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Jag vill uppgradera och då endast stereoljudet då jag lyssnar mest på musik och ser på TV med 2 kanaler. Jag får en känsla av att fronthögtalarna ska kunna prestera mer och fastere bas.

Vill ha fastare bas med mer tryck i och bättre upplösning!


Prova med att låna hem ett bättre slutsteg eller tvåkanalsförstärkare. Vill du ha kvar hembio så behöver du ju alltid en matchande center om du köper nya frontar.

Flera har redan sagt det så satsa även på en separat CD-spelare. Jag har själv NAD T532 och den blir frånkörd (av många, men inte alla!) på CD-ljud av rena CD-spelare för +5000 kr. Jag har även testat lite dyrare kombimaskiner men rena CD-spelare för samma pengar spelar oftast bättre.

Jag lutar mer och mer åt att köpa CD för mycket och DVD för lite lagom än att köpa kombimaskin för hela slanten.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/22 :  04:43:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Välkommen "Sillion"!

Jag instämmer med föregående talare och slår ett slag för en separat CD, gärna en begagnad sådan så får du mera för pengarna.
Här finns det i så fall märken att välja på som Primare, Audio Analouge, Musical Fidelity m.fl.
Alternativ (beg) kan vara:
Primare D20, Audio Analouge Paganini eller Musical Fidelity A3 m.fl.
Skulle du däremot välja en något billigare alternativ enligt förslag från de övriga svarande, kan du ju ev. skaffa två nya komponenter samtidigt.
Vad du än väljer får du säkert ett musikaliskt lyft.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/12/22 05:03:43
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/12/22 :  21:03:36  Show Profile Send Mnyb a Private Message
min erfarenhet är att effekt siffror från recievrar är att de är ngt bilstereo/posterwatt specade, så du kan få en väldigt positiv upplevelse av att prova en ren tvåkanals förstärkare eller ett slutsteg till front kanalerna, om recievern har lågnivå utgångar för detta så skule jag nog prova med det, jag och några av mina vänner har gjort den erfarenheten att förstegs/DA delen i många recievers är bättre en det inbyggda slutsteget. Dessutom som bonus recievern kommer då bara behöva driva 3 högtalare istället för 5 så du får ett lyft även i de andra kanalerna.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000