HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rumstorleken och högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2003/11/27 :  14:15:02  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Tjäna!

Vad anser ni hur påverkar rumstorlek till högtalarna. Jag har själv stativare och sub i lyssingsrummet som är ca. 20 kvadratmeter (vånhingshus). Är väldigt nöjd med mitt val - det är mögligt att justera ljudet till sådan här "krävande" utrymmet utan att "bass-nivon" blir för stor. Samtididigt får man också lågaste ljuden som man kan inte få med stativare..

vad tänker ni när ska man använda golvhögtalare?

Jag är sjäv intresserad av audio physics virgo 3... Tror ni att det kunde fungera i mitt rum: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21975?
Eller har ni erfarenheter om anda passande govhötalare till små rum?
Dock, troligen fortsätter jag att använda stativare o sub

Förresten, har inte sett så många likadana upplösningar (sub och stativhögtalare i tvåkanal anläggnigen) här i forumet. Varför det? väntar era opinioner?



Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2003/11/27 14:16:24

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/11/27 :  15:01:21  Show Profile Send sker a Private Message
Hallå hifi_harri
När du nu använder stativare och sub så borde det väl inte vara något problem att gå över till en golvhögtalare. Om det funkar med en sub så borde det väl funka med en golvhögtalare. Vad det gäller Virgo 3 så är det en väldigt trevlig högtalare, har lyssnat en hel del på den. Men vad jag har hört så ska den vara ganska svår placerad, den jobbar tydligen bäst i ett rum som är smalt men djupt. Man bör alltså ställa dem nära sidoväggarna för bästa resultat.
För min egen del så tror jag att många anser att subar tillhör hemmabio och att man lika bra kan skaffa en golvhögtalare om man vill ha mer djup i sin bas.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/27 :  15:12:46  Show Profile Send David A a Private Message
Tror att du lätt kan bli besviken när du går över från stativare/sub till golvare. En sådan kombination blir oftast mycket mer flexibel i olika rum jämfört med en golvare. Personligen ser jag inga fördelar längre med golvare. Får man bara integrationen att fungera fint mellan stativarna/subben så finns det inget som talar för att det blir bättre med golvare. Just basen är ju oftast akilleshälen i många rum, där man kanske måste kompromissa mellan optimal ljudbild och basen. Detta behöver man ju aldrig med sub/stativare.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:53:22  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag tror i och för sig att man får problem hur man än gör i basen. De flesta stativare går ner till 60-70 hz och vid de frekvenseran är det absolut inte ovanligt med kraftiga resonanser, speciellt i fyrkantiga lägenhetsrum på 20 kvm!
Men visst är det praktiskt med en subwoofer, den kan man åtminstone placera nästan var som helst i rummet för att hitta en så frekvensrak kurva som möjligt. Men akustiken måste man jobba på oavsett om man har golvare eller stativare, om man vill få ut det allra bästa ur sin anläggning!

mvh,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000