HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trafo sedd som tvåpol
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/11/27 :  13:22:35  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,
Kan man se en trafo som en tvåpol med spänningskälla och impedans.
Och i sådana fall vad har impedansen för värde ungefär?
Jag vill kunna simulera likriktarbryggor av olika modell. Jag såg fenomenet med ringning i min förstärkare då dioderna switchade av. Jag vill ha ungefärliga värden att labba med i spice. Jag har antagit vissa värden och sett effekten med en diodmodell men jag vill ha en uppfattning om det är rimliga värden eller inte. Jag har en ide jag skulle vilja prova för att se vilka effektern amn får med ultra fast dioder och soft recovery dioder.

Hjelm

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/27 :  14:55:09  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Svar ja, vill ja nog påstå. Det gäller bara att specificera de ingående elementen. Det finns säkert SPICE modeller for vanliga transformatorer fast de kanske inte är så lätta att hitta. Vad säger våra simuleringsexperter?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/11/27 :  23:59:10  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Det finns mer eller mindre komplicerade modeller för transformatorer man kan använda i detta fall. Den parameter som är mest intressant är läckinduktansen eftersom man kan se primärlindningen som kortsluten när den matas från nätet, så den enklaste modellen är en induktans lika med läckinduktansen parallellt med en kondensator lika med lindningskapacitansen i serie med ett motstånd som är lika med DC resistansen i sekundärlindningen.

Jag hittade en bra artikel på nätet om detta, se här: http://www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf

Jag har själv experimenterat med snubbers och trimmat komponentvärden för minimum ringning men det spelar också stor roll vilka dioder man använder.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/11/28 :  09:36:00  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Stort tack. Den artikeln var ungefär vad jag sökte.
Det kan nämnas att jag hade mycket mindre värden på induktansen än han föreslog i min simulering och mina oscillationer var rejäla. Dock saknade jag kapacitansen så det kompenserade något.

Lite OT men har någon testat IRF's nya quietIR dioder eller deras hexfred. Jag försöker simulera med hexfredmodellerna som IRF ger ut men får konstigt beteende, de verkar behöva laddas upp under en cykel innan de fungerar som dioder. Deras quietIR verkar vara rätt tänkt för att vara bra till slutsteg som likriktare.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000