HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Zappa på tv i kväll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/11/26 :  06:44:06  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Missa inte kvällens program om Frank Zappa! Musikbyrån 22.30 kanal 2 i kväll.
En hyllning till Zappa.

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/11/26 :  07:35:58  Show Profile Send x2000 a Private Message
nä missa inte det

m.a.o. zappa över till zappa :)

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/11/26 :  07:49:16  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag minns när jag i början av 90-talet med saxofonen i högsta hugg gick på folkhögskolans musiklinje och tänkte bli stor musiker. Då var husgudarna John Coltrane, Ornette Coleman och Frank Zappa. Det får bli så att man laddar videon ikväll.

Vilken är bästa Zappaskivan? Jag håller på George Duke perioden med One size fits all och Roxy and elsewhere men det finns så otroligt mycket bra och intressant musik den mannen släppte under sin levnad.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:42:02  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
"Vilken är bästa Zappaskivan?"
Svårt då det ju finns närmare hundratalet... Men plattorna från 1988 med det sista "rockbandet"
är inte dumma , "The best band you never heard in your life" ( talande titel...) och "Make a Jazz noise here". Den platta som fick mig att börja lyssna på FZ för en herrans massa år sedan var "Hot Rats" , och den är fortfarande min personliga favorit.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:08:14  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Finns det någon som har den nya dvdn med FZ ?
Hur är den ???
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/26 :  18:51:25  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tack för tipset!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/26 :  23:45:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har sett fyra konserter med Zappa under 70- och 80-talet. Det var något helt otroligt vad samspelt Mothers of Invention var och hur komplex och svårspelad musiken var. Zappas gitarrspel var rent magiskt men inte kunde han beskyllas för att vara lättillgänglig precis. Otroligt gällt och fult sound på gitarren, men vad spelade karln egentligen? Han kunde plötsligt slänga in delar av Stravinskikompositioner mitt i sitt solo. Helt makalöst! Jag har över 30 vinyl från den tiden. Kul att man visar det på TV, ganska tidig konsert också med George Duke på keyboard.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/27 :  00:44:16  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Tja, det var väl ett hyfsat program, men som gammal fantast hade man väl väntat sig mer...Kul att se "cykelspelningen" i alla fall, den har de inte visat förut. Skansen-konserten från -73 är mycket bra , men den har de ju visat många gånger förut. Hade varit kul om de t.ex. hade kört lite mer från den fantastiska 1988-turnen, eller mer från den tidiga konserten som de inledde collaget med. Har lite av den konserten på en raspig mono-inspelning på rullband , inspelat på en Tandberg från Tv:n c:a 1971...bl.a "Who are the brain police" med Flo& Eddie från The Turtles på sång. Det hade varit en höjdare att få se igen!
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/27 :  02:35:31  Show Profile Send Joe a Private Message
Tur att musikbyrån går i repris på lördagar eftersom jag alltid jobbar på kvällarna

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/29 :  11:00:00  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Zappa var verkligen en märklig och intressant figur. Det känns som om man aldrig vet var man har honom, vare sig musikaliskt eller rent allmänt. Och hur karln såg ut! Kul program, även om det emellanåt blev tydligt att det var ett hopklipp mer än en riktig dokumentär.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000