HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 cd fix eller Audio Analogue PAGANINI
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/11/26 :  03:55:57  Show Profile Send KingX a Private Message
tjenis!

undrar lite vad som kanske passar bäst in i min anläggning här
sitter med S.A.T Amplifix som drivgrund och e i köpartagen efter en ny CD
har lyssnat till Audio Analogue PAGANINI häromdagen o var mycket nöjd över det ljud den leveraerade.. men har juh hört på ryktesvägar att
just S.A.T cdfix skall spela så ruskigt bra bla bla bla. o vara bra instämd med Amplifixen.

Undrar över lite synpunker av er andra i detta forum.
kanske rent av några fler märken runt 12 000-14 000 kr klassen som kan vara värdiga att kika närmare på /lyssna på.




//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/26 :  06:02:40  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ett litet tips är att söka på forumet efter dessa spelare och om dom har testats (i ett fall mot varandra + Linn Ikemi). Annars skall du självklart låna hem och testa om du kan.

Testen/lyssningen ovan gjordes av mig och några bekanta.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/11/26 :  07:43:21  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

har själv haft amplifix/cdfix kombon och den funkade mkt bra ihop
du bör iallafall skaffa en spelare med balanserade utgångar
då amplifixen presterar bäst i den konfigurationen
har du dessutom deras multifjärr så slipper du en fjärr
och det kan ju vara skönt ehuru de är rätt otympliga
men som vanligt lyssna
en nackdel med cdfixen var, tycker jag, själva handhavandet
tex man kunde inte se hur lång tid det återstod på skivan
man var tvungen att klicka sig fram
om man ville spela ett speciell låt



Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/26 :  08:40:02  Show Profile Send Sanoj a Private Message
KingX, om du tycker att AA var bra så är den säkert ett bra köp. Jag har inte testat denna spelare hemma så jag vet inte riktigt vad den kan prestera, men CDFix tillsammans med Amplifix är en fin kombination som jag har levt med. Det är bara att ta hem och testa för att med säkerhet kunna säga vilket sound som passar dig bäst.

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/11/26 :  08:41:57  Show Profile Send Gebex a Private Message
Dessa två spelare har mycket olika ljudbild. Jag tror att Paganinin och Accuphase ligger närmare varandra.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:16:10  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Gebex: Håller med !

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:34:29  Show Profile Send Mikaell a Private Message
CDfix med Afix är väl en bra kombination, har det själv.
Men det verkar som att det krävs en fin (dyr) kabel för att få det riktiga lyftet.
Jag har lyssnat på Paganini´n med en Puccini och det lät
Tror det var puccini´n som lät, hm ..obra... ,funkade inte alls på mina QRS Tellus som jag hade då.
/Mikaell.
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:04:34  Show Profile Send Viktor a Private Message
Kör min Amplifix tillsammans med en Cairn Fog med Soft 24.192 uppsampling och är mycket nöjd. Hade en CDfix hemma för prov men Foggen låter bättre i mina öron. Finns en beg. till salu, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22468 utan uppsampling men det kan du kan köpa till i efterhand.

Amplifixen mår helt klart bäst av att köras balanserat så oavsett vad du väljer bör det vara en spelare med den möjligheten.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:08:05  Show Profile Send Margaux a Private Message
En tanke här trots att jag bara ytligt lyssnat på båda spelare.

Min egen anläggning beskrivs ofta som att tillhöra den ljusare kategorin. Detta stämmer om man ställer den brevid andra och jämför.

Man måste dock också tänka på vilket rum man har. Själv har jag behandlat rummet med dämpvägg och absorbenter och att kalla ljudet från min anläggning för ljust och vasst är som att säga att det är kallt i Sahara (på dagen).

Kanske är det så här. Om man har ett vanligt rum som inte är så dämpat skall man kanske välja en lite "mjukare och mörkare" ljudbild. Om man däremot har ett väldämpat rum så kan man med fördel välja en ljudbild som är lite mer analytisk. Det finns med andra ord inget som är rätt eller fel.

Bara lite tankar...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:42:50  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hade sagt att det helt beror på vilka högtalare och kablar du har också(förutom amplifixen). Jag har lyssnat på Audio Analogue Paganini tillsammans med lavardin IS och Jm Lab electra 926 och detta lät grymt bra.

Jag har också lyssnat på audio analogue paganini, audio analogue puccini SE och dynaudio 1.8 mkII och detta funkade inte alls. Medans Audio analogue paganini, puccini SE och Amphion funkade skitbra.

Jag tycker dock att paganinin är bättre än puccinin, och den borde passa in i de flesta system, så länge dom inte från början "drar åt det mörkare" hållet, vilket inte lär vara nån fara om du har en amplifix. Hade jag varit ute efter en spelare i 10 000 - 20 000krs klassen så hade paganinin varit en given kandidat tillsammans med Rega Jupiter 2000 och Cairn Fog.

Jag tyckte inte alls om Cdfix, och audio analogue skiljer sig ganska markant mot hur S.A.T låter.


Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/11/26 10:45:09
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/26 :  12:01:43  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
..och jag tyckte inte alls om Paganinin jämfört med CDfixen och Linn Ikemin men försök låna hem flera spelare och jämför hemma i din egen miljö.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/26 :  13:43:54  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Instämmer med Viktor, Carin Fog hade jag nog slagit till på speciellt med tanke på de balanserade möjligheterna och dess goda omdömen. Det är ju ändå begagnat så skulle den inte passa går det ju att sälja vidare utan nämnvärd förlust.Att den sen verkar riktigt läcker är ju inte nån nackdel!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:43:52  Show Profile Send KingX a Private Message
tackar för alla svar o funderingar. det e alltid bra o ha med sig lite i bagaet när man staplar in i butik o skall lyssna/låna hem osv. kan lätt bli att man står med en himla massa spelare til slut.. ville mest ha tips o funderingar så en kan ringa in några som en kan testa mot varandra så att säga.

kör clou cable kablar i dags läget.. o sitter kvar på ett par CANTON ERGO SC-L som har sin fina svarta låda.. som om jag inte har helt fel inte tas i bruk om en spelar balanserat för skall signalen vandra genom den lådan försvinner juh lixom balanserad pricnipen om signalen också skall vandra genom RCA kablar?!?!
den singla vägen stängs väl av då man kör balanserat o ges direkt ut til högtalarna?!?! eller e jag helt ute o cyklar nu? (gillar o cykla)

När jag ändå skriver så kan jag säga som så här att jag funderar på o även byta dessa inom en snar framtid mot några som inte kräver "rums korrigerare" för o spela sitt yttersta.. dock så har jag itne hittat något än som passat mig =( en blir lite bortskämd med djupheten hos CANTON.. o svårt o hitta något som spelar djupt o med bra detaljer utan o knalla upp i överpris klassen =)


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2003/11/26 14:46:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000