HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En rem, ett kungarike för en rem!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:44:54  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Här sitter man med en LP-samling för flera tusentals kronor och tekniken bara går framåt i allt hastigare tempo. Ljudkorten till datorerna kanonbra (har själv ett Audigy 2 som säkert duger), CDR skivor (eller varför inte DVD skivor?) är hyggligt billiga, t.o.m hårddiskar är prisvärda och rymmer gigantiska mängder data.

Så plötsligt, ur den sega, långsamt reagerande muskeln som sitter mitt emellan axlarna blixrar det till. En alldeles utmärkt idé föds.

- Varför inte föra över de de gamla godingarna till moderna media? Tänk vilken underbar njutning att få förära familjen med Black Sabbath, Mountain, Budgie, Hawkwind och Uriah Heep under många långa vinterkvällar. Att få mästra dem med fraser som "där, just där hör Jeff Becks solo, va är det inte fränt?"

.

Det är bara ett litet problem. Remmen till den gamla omsorgsfullt moddade Philips 408an har sett sina bästa dagar. Med lite hjälp av ivriga 45-årsfingrar tar det en stund att få tallriken att snurra i ca 33 varv/min (inte så lite "ca" förresten).

Finns det någon där ute i cyberrymden som har koll på var man kan köpa remmar till Philips skivspelare?


If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:59:09  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Sture,

här är ett ställe - lite mystiskt förklaring dock.

På Kungsholmen, på en tvärgata till Fleminggatan, - paralellgatan till Polhemsgatan, nära Seven Eleven, ligger en serviceverkstad - heter typ "Allt i Ljud". De säljer remmar etc. till gamla spelare.

Prova där.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:00:55  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Är det vanliga svart gummirem så kan nog vilken service verkstad som helst kunna ta fram en passande rem.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:20:02  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Tack Robban,
Vilken tur att jag bor på Fleminggatan (säger kanske mer om min lokalkännedom avs. "holmen"...)

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:21:30  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Tack Hepcat,
Riskerar man inte att få fel spänning på motorn om man har fel rem? Jag menar att man kanske då belastar den för hårt.


If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:04:14  Show Profile Send Hepcat a Private Message
jo liten risk finns det ju. Det är ju bäst med original, men om inga andra alternativ finns så fungerar det och service teknikerna brukar veta genom att mäta på den slitna remmen och ta en som är lite mindre är ofta ungefär en storlek under plus att det känns rätt väl om det är korrekt när den nya remmen är på det är inte speciellt svårt.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Sture99
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:07:29  Show Profile Send Sture99 a Private Message
Tack Hepcat,
Om jag inte hittar en originalrem så ska jag testa ditt förslag.

If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it.
W.C. Fields
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000