HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag förstår inte hur folk inte kan höra skillnaden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:38:53  Show Profile Send matså a Private Message
Hej!

Det finns faktiskt folk som har lyssnat på anläggningar som kostar ca 4000 kr och jämfört det med en anläggning som kostar 35000 kr. Men de har sagt att det inte var så stor skillnad (högtalarna bra placerade på både anläggningarna)

Min fotosida på flickr

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:40:41  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Jättekul för dem. Så mycket lättare och billigare. Har man bara lyssnat och konstaterat det så ...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:47:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En kompis til mig har köpt en ny anläggning, köpte en Philipsanläggning från Elgiganten på "rea" för endast 3495:- (ord. 4495:- som han påpekade) med aluminium koner och säkert lite blinkande lampor. Enligt hans tycke lät den, citat "Fruktlöst bra ljud" då han beskrev ljudet från den. Var extra stolt att påpeka aluminiumkoner och sånt...

Min anläggnig kostar mer än 10 gånger det, och har aldrig gett något intryck av att den skulle låta fruktlöst bra...

Det är givetvis bra för dem att de kan hitta så bra ljud för så lite.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:57:11  Show Profile Send poman a Private Message
Det är därför dom helt enkelt inte är intresserade av att lyssna
efter detaljer eller dylikt dom lyssnar bara på själva musiken bara låter någolunda bra så är det okey så är mina icke hifiintresserade
vänner i för sej inget fel i det dom har andra intressen än en annan.
Dom i andra sidan tycker jag är tokig som spender tusentalskronor på en stereoanläggning har man hifiintresse och vill ha bra ljud kostar
det än slant men beroende på hur mycket man vill lägga ner på det.


Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:59:47  Show Profile Send flintan a Private Message
Det finns faktiskt folk (däribland jag) som inte kan känna skillnad på 60000 kr vin från 1947 och vanligt budgetvin för 60 pix.

Referenser, intresse, smak, krav...etc

Sen så kan man ju säkert köpa en fruktansvärt dåligt matchad och illalåtande anläggning för 35000 och man kan också köpa en snäll, förlåtande hyfsat välljudande anläggning för 4000...
Fast det är ju lite tuffare att ha en 35000 kr stereo. Eller smutta på 60 år gammalt vin som kostar skjortan och femtio. Om man har intresse och pengar.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:01:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Å andra sidan har ex. jag svårt att förstå varför det är så mycket roligare att åka BMW än Volvo, visst märker jag en liten skillnad men den är så liten att jag absolut inte tycker skillanden i pris är motiverad.

Känns resonumanget igen

Det har nog som sagt med intresse att göra.
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:14:59  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Japp, så är det med allt!

Ju mer man lyssnar på "ljudåtergivning" (musik), ju kräsnare blir man. Kanske därav suget av att byta upp sig hela tiden Man blir aldrig riktigt nöjd...
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:20:45  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
f95toli: Den största skillnaden mellan Volvo och BMW ligger inte i åkandet utan i körandet och i benämningen körglädje, precis som när du pratar stereo (musiken är den samma men sättet den framförs på skiljer en hel del).
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:30:07  Show Profile Send Frux a Private Message
Jag är jättenöjd med mina hörlurar - de kostade 1000:-. Min flickvän är jättenöjd med sina hörlurar - de kostade en tiondel så mycket. Hon är särskilt nöjd med att det går att justera volymen direkt på lurarna. Hon kan lyssna med mina utan problem, medan jag knappt står ut med hennes.

Vem är förloraren?
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:55:49  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag tror det handlar om intresset och lite att man "vill" höra skillnad..
Men man blir alltid lika glad när man har något nytt hemma på prov och det lyfter ljudet hur lite det än är.
Tex när jag hade hemma en Transparent-kabel så hörde jag en stor skillnad till det bättre, framförallt på basen.
Min bror var här då så jag bad han lyssna.. han sa att han inte hörde någon skillnad alls.
Då ringde jag min Krell-ägande kompis, han nämnde basen direkt att det var en otroligt stor skillnad och att kabeln lyfte hela ljudet.
Så jag tror att det är intresset för ljud och "apparater" som det handlar om mest.
Men jag måste nämna att när jag lånade ut min nya cd till en kompis så tog jag fram min gamla cd.
Min sambo ringde mig då till jobbet och sa att något har gått sönder i "stereon", att det lät konstigt.
Det var ljudet som lät mkt sämre med den gamla cd´n kontra den nya, hon har aldrig sagt innan att hon har hört någon skillnad på grejer som jag har släpat hem.

/Mikaell.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:05:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har man inget intresse för musik eller ljud så hör man knappt någon skillnad för man lyssnar ju inte speciellt noga om man inte är intresserad. Dessutom kan man träna hörseln att höra mera.

Samma gäller givetvis andra intressen också, är man intresserad upptäcker man saker man inte skulle ha gjort annars, man snöar in helt enkelt.

Bravo
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/25 :  19:18:17  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det är därför dom helt enkelt inte är intresserade av att lyssna
efter detaljer eller dylikt dom lyssnar bara på själva musiken"

Hmm...
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:40:14  Show Profile Send poman a Private Message
Hmm... Magnuz sådana är dom dom så kallade "normala" jag tror
dom har jäkligt kul för det spelar ingen för dom om det låter inbäddat bara det låter och åtmistone så dom kan höra var dom sjunger.
http://hem.bredband.net/b105731/index.htm


Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:55:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har bekanta som är musiker i Philharmonin i Stockholm, båda försöker vara ute efter bästa stereo. Den ena är extremt kritisk och hör skillnad på allt och sitter vänd med ryggen mot högtalarna eftersom det är så han hör musiken i orkestern. Den andra är oduglig på att höra skillnad på nått i stereoväg överhuvudtaget. Dock hör han lätt skillnad på olika fabrikat av instrument.
Man kan kanske inte kan kalla dom vara ointresserade eller oprofesionella. Bara annorlunda fast mycket kunniga då det gäller levande musik.

edit: svenskan

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2003/11/25 22:57:27
Go to Top of Page

hanzi
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:08:54  Show Profile Send hanzi a Private Message
Det där med kablar är ju mkt intressant och hur man kan förbättra sin anläggning avsevärt utan att behöva gå och köpa nya apparater.

Själv är jag ute efter en beg Transparent som Mikaell nämnde för jag vill ha en mörkare ton i ljudet
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:09:27  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Harry_up: Hyfsat roligt det måste se ut när din bekant sätter sig ner i lyssningsfåtöljen, reser sig upp, vänder den ett halvt varv, och sedan ber att få höra musiken.

Måste ju varit en och annan säljare som blivit lite förvånad..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:13:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kan hålla med Bravo om att det handlar om träning och intresse, mina kamrater som har sina stereos till slölyssning-bakrundljud tycker att min "stereo" är inte speciell alls överhuvudtaget men vad gör det när man själv njuter.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:49:52  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Tycker man inte skillnad är stor mellan en anläggning för 35000kr och en micromojäng för 4000kr är det nog dags att kontrollera hörseln eller spola öronen med revaxör!
(Som också Percy Nilegård utrycker det i Nilecity 105.6 när han är på B&W och sänder radio...
Sen är det en annan sak att inte vilja höra skillnad eller inte bry sig.

mvh,
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:51:55  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Instämmer med hifirocker, visst måste man höra en skillnad. Matså, om hade tagit en anläggning för ca 10 000 jämfört med en för 35 000 så hade det kanske varit mer realistiskt att man inte hör skillnad?
Go to Top of Page

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/11/26 :  02:42:53  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Många otrände och oinsatta hör inte skillnad, men jag tror att de insatta inbillar sig och överdriver skillnader lika ofta.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/26 :  04:23:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Erfarenhet och kunskap = inbillning????

Bravo
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  08:38:00  Show Profile Send bjarne a Private Message
>flintan: Har du provat?
Vinet alltså...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/26 :  08:45:00  Show Profile Send hal a Private Message
Det är enkelt matså,
det beror på intresse och träning. Hörseln är ett eftersatt sinne i vår moderna värld. Pga alla bakgrundsljud och det massmediala "bruset" är den moderna människans hörsel bättre på att selektera än att lyssna. Men går utmärkt att träna upp.
Har du chansen följ med en duktig ornitolog ut i naturen. Han kan beskriva en helt ny värld av aktiveteter i skogen. Han upptäcker flera nivåer av ljud och kan detektera en mängd arter och beteenden bara med sin hörsel. Framförallt vet han vad man skall lyssna efter.
Detsamma gäller för musik.



Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/11/26 08:46:14
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:16:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är ju inte konstigare än så att har man lyssnat på en hel del produkter så kan det nog vara så att man kan "träna" upp sin hörsel, man lär sig att höra skillanderna och variationerna, det är inte konstigare än andra skaer som man tränar upp sig till...

Det är dock inte så att man hör bättre, utan man lyssnar på andra saker...

/Martin
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:30:00  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Som sagt har med preferenser, hur kräsen man är, samt hur tränad man är.

När Michael Schumacher tycker att hans Ferrari går lite segt för att den presterar 0,1 sekunder för långsamt på varvet och efter en millimeterjustering av en vinge så skulle tiondelen vara inhämtad. I detta fall så skulle nog vanligt folk tycka att det gick precis lika snabbt båda gångerna om man fick åka med och absolut inte att det gick "segt" en av gångerna.

är väl ungefär som när vi tvättar kontakterna med div mirakelmedel, små skilnnader som bara är märkbara för den tränade.

h
micke
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:48:52  Show Profile Send hal a Private Message
Jag tror inte Schumacher skulle bli ledsen eller irriterad om vanligt folk sa att dom inte såg någon skillnad på tiondelen i hastigheten.
Han skulle bara le lite överseende...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.23 sekunder. Snitz Forums 2000