HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lack till trälimmad björkfanér
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/11/25 :  14:30:49  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag letar efter ett bra lack till björk som helst skall bevara ljusheten i trät så mycket som möjligt. Jag vet att det skall vara UV-skydd i lacken, men jag menar att trät inte ska bli så mycket mörkare direkt vid påstrykningen. Läste att vattenbaserade lack är bättre på detta än andra lacker, men jag är lite orolig att mitt trälim skall lösas upp under faneret om jag blaskar på vattenbaserat lack. Vad tror ni?

1. Löser vattenbaserat lack upp trälimmet under faneren?
2. Om jag kör med vanligt lack, skall jag i så fall späda ut med lacknafta första strykningen/arna? Även när man lackar 1.2 mm fanér?
3. Har ni förslag på icke vattenbaserat lack som ej gör trät mycket mörkare?

/Pontus Haglund

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:10:33  Show Profile Send Psycho a Private Message
Du kan lugnt använda vattenbaserad lack (Alcro, Beckers etc). Jag har använt dem direkt på betsad björk (fanérad med trälim).

Både Alcro och Beckers har UV skydd om jag minns rätt.

/Tobias
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:55:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Den vattenbaserade lacken löser inte upp limmet om du lägger på ett par tunna lager lack först som får torka ordentligt imellan påläggen. Jag har använt vattenbaserad golvlack med framgång och den är slitstark och enkel att jobba med. Använd ett finare slippapper 220 så får du ett bra slutresultat.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2003/11/25 22:58:45
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/11/25 :  23:36:09  Show Profile Send Pontan a Private Message
Jag är ganska mån om att det blir en rejält hård yta som tål lite grann. Är det skillnad på vattenbaserade och polyuretanbaserade lacker i den bemärkelsen?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/26 :  11:47:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag vet inte men lukten är väl den stora skillnaden men golvlack bör ju vara rätt tuff mot slitage och annat som den utsätts för.

/anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/12/09 :  08:36:50  Show Profile Send Pontan a Private Message
Ok, en sista fråga till Bubbel innan tråden får gå sitt öde till mötes...

Är det någon skillnad i kulör på golvlack och vanlig lack? (T.ex. beckers aqua trälack och beckers parkettlack) Jag vill att den skall vara transparent och inte "väta" underlaget så mycket för att bevara ljusheten i trät.


/Pontus Haglund
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:43:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ska du ha en bra och hård yta så är det bättre att välja polyuretanlack med lacknafta som lösningsmedel. Jag har lackat en hel del snickerier med Scan(?) någonting, affären sålde Jotun-produkter. Fördelen med icke-vattenbaserade lacker är att de flyter ut bättre. Om du har möjlighet, lacka bara en sida i taget, horisontellt. Då flyter det ut fint utan att rinna. Det tar dock mycket längre tid. Trick: Såga av skaftet på en BRA pensel och ställ den i en 1-litersburk med lack. Då slipper du att rengöra penseln mellan varven. Tomma burkar finns hos färgaffären.

Allt trä gulnar/mörknar men björk brukar hålla sig ljus men det är nog inte lackens förtjänst.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000