HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikbehandling med hög WAF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:00:23  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
HJÄLP !!!!!!!!

Vi skall installera bergvärme och i det gamla pannrummet drömmer jag om att bygga musikrum. Som förberedelse inför detta projekt, eller kanske som pepping, så har jag lånat hem 2 feta diffusorer från Svanå som en kompis hade "över". Då dessa bars in fick min annars alldeles förtjusande fru se dem och undrade "vad är det där?". "Sådana vill jag inte ha i taket" och "detta är vårt gemensamma hus".
Givetvis har hon rätt i detta och jag försökte staplande förklara att jag inte planerar att "spåra ur" utan tänker mig ett lyssningsrum som är mysigt och snyggt, och där akustiken förbättrats på ett estetiskt sätt.

För att via konkreta exempel på hur snyggt det kan bli sade jag att jag skall ladda ner bilder på snygga rum från nätet, och det är DÄR ni kära, behövda, forumkamrater kommer in. Jag behöver bilder på dessa rum, vart de nu må finnas. Länkar, bilder via mail, allt är mer än välkommet. Hoppas ni kan hjälpa mig. Om allt sedan går väl blir det GIVETVIS ett bildrepportage av bygget

s.bystedt@bredband.net

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2003/12/03 10:15:15

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:12:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tyvärr, inga bilder. Det faller på att jag då måste städa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/25 :  08:32:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Är det inte Adagio som har ett riktigt snyggt akustikreglerat lyssningsrum?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/25 :  08:36:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
StefanB: Jag ska kolla runt lite. Jag vet att det fanns något bra på en site...
Björn-Ola: Har du dämpat rummet med sopor eller?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/11/25 :  09:05:28  Show Profile Send Joe a Private Message
Stefan B, önskar dig verkligen LYCKA TILL med övertalningan av frugan! Har redan liknande planer på ett kommande husköp någon gång i framtiden Har tyvärr inga bilder.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/11/25 :  09:46:05  Show Profile Send geten a Private Message
Du får alltså inte sätta upp vad du vill i pannrummet! för frugan? Eller missuppfattade jag det och du menade att du inte får sätta upp dom i det nuvarande vardasrummet tills ditt f.d pannrum blir färdigt som lyssningsrum?

// Johan
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/25 :  09:55:15  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag är ju förstås inget proffs, men att bygga om hela väggar, ha ett bra golv, ett innertak eller liknande borde väl med lätthet kunna ha hyfsat hög WAF(star trek rum borträknat).

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/25 :  10:24:56  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo det är pannrummet vi talar om. Fast panna, tank, mm skal ju bort. Klinkergolv in. Måla väggar och tak, osv. Det är relativt stora fönster så källarkänslan är inte påtaglig. Det finns möjligheter att göra ett snyggt och trevligt rum. Frågan är om det går att kombinera med bra akustik.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2003/11/25 :  11:36:57  Show Profile Send plind a Private Message
Hej Stefan!

Har du provkört med diffusorerna på sidan än?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/25 :  12:16:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det fiins ju lite bilder från Björns lyssningsrum...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/25 :  12:40:00  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
plind, har inte testas diffusorerna ännu, men de är inne i hemmet

Sanoj, visst skrev jag att jag inte skulle spåra ur.......


Adagio har ju ett himla snyggt rum, likaså Dekegren. Men det måste finnas fler

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/25 :  13:07:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Off topic kanske men det här ser ut som ett pannrum...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/11/25 :  13:22:35  Show Profile Send Adagio a Private Message
Snyggt o snyggt, smaken är ju som bekant...olika.
Man tackar Aton, jag tycker det blev rätt snyggt.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13197&SearchTerms=,adagio
Jag valde att välja färg från NCS-skalan och rolla MDFen. Som täcklister använde jag ekparkett och golvlister av ek, snyggt mot mörkgrått. Det finns massor av spännande mtrl tex skikt-trä av björk mm, det är ju personligt vad man väljer. Men att måla ger ju möjlighet att välja neutrala färger som kan matchas med alla typer av högtalar-finischar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/11/25 13:39:34
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/11/25 :  13:53:53  Show Profile Send K-man a Private Message
Stefan, visa INTE Bernt:s bild!!!!

\\K-man
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:15:28  Show Profile Send David A a Private Message
StefanB:
Jag lider med dig, har samma problem hemma hos mig. Har ett perfekt rum i källaren, men vill inte sätta igång med renoveringen förrens jag har kommit på hur man kan göra det hela på ett estetisk tilltalade sätt.
Har sneglat lite på Neriks rum, och hans träväggar med spalter. Frågan är om det fungerar lika bra som fristående diffusorer, tubetraps etc.
Och hur skall man göra med taket? Vissa verkar tycka att vi inte är vana med dämpade tak och därför ska man inte sätta upp akustikplattor där. Något som jag själv däremot tycker verkar vara ypperligt ur estetisk synpunkt, då man inte går och stirrar där hela tiden.

Proffsen där ute, hjälp oss!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:15:43  Show Profile Send joakim a Private Message
Skall värmepumpen stå i pannrummet? Värmepumpar är nämligen inte alls tysta....
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:53:28  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Näää, pumpen hamnar i tvättstugan. Det blir ett helt tom rum bortsettt från lite rör i taket efter ena väggen, samt elskåpet. Rummet är 450 * 390 cm med en takhöjd av 213 cm. Blir väl ca 210 cm efter klinkerläggning.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/03 :  10:57:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Betongbunker! Usch!

Lika bra du vänjer din familj vid åsynen av sådana här:



Du lär behöva några stycken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/04 :  04:47:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Går det inte att övertyga den kära att du kan få bestämma över detta rum om hon får ensamrätt på någon annan inredning i något annat rum. Det skulle väl bli liten enklare.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/04 :  05:13:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jadu StefanB; hur pass flexibel är din bättre hälft?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:51:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du kan nog bygga ganska snygga väggar om du är lite händig. Jag tror definitivt att du skall kolla igenom medlemmars system för att hitta snygga lösningar. Knoppen hade väl snygga väggar? sen var det en tråd som Rydberg var aktiv i om test av Cd spelare där det fanns snygga bilder.
Jag tror personligen inte några tubetraps kommer alla falla till föga hors partnern.

En möjligt sätt att göra detta snyggt är att dölja det du behöver göra bakom en tygvägg. Regla upp väggen, klä med tunnt lager mineralull, lägg på en hård väggskiva i mineralull på reglarna, klä hela väggen i snyggt tyg. Du har fått absortion som är mycket effektiv.

Alternativt så gör du en mindre men liknande lösningen men som "bara" ger bra basabsortion( vilket säkert är det svåraste problemet). Du skall nu skapa ett avrundat hörn på frontväggen med hjälp av ovanstående väggskivor. De skall monteras i 45 graders vinkel i hörnet från golv till tak och du behöver 2-3 plattor tjockt för att effekten skall bli bra. Montera med reglar och klä hörnet med tyg som hon valt.

Min nya älskling - diffursion (se DIY tråd)kan var lite tuffare att göra diskret om man inte döljer bakom tyg (igen).

Skicka PM om du vill ha mer detaljer så kan vi tala på telefon.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/12/04 :  14:17:28  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo detta med hörn eller hela vägg byggen är mycket intresant. Jag har letat efter Rydbergs tråd med cd spelartestet men inte hittat den. Om någon har en länk blir jag tacksam. De bilderna var väldigt fina.

En fråga till er som kan räkna på akustik, skall jag spela på längden eller tvären i rummet?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/04 :  14:55:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker tubetraps är lika snygga som högtalare.
Kan inte förstå hur någon kan ogilla sådant.
Kvinnor är fullständigt obegripliga.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/04 :  15:09:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.recording.org/users/acoustics/#better%20traps

Denna sida har du säkert läst.
Om inte, så kan man få lite bra snickeritips.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000