HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klipsch eller Totem eller...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ragnar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/24 :  21:36:49  Show Profile Send ragnar a Private Message
Funderar på att köpa:

Klipsch RF-35 (front)
Klipsch RC-25 (center)
Klipsch RS 25 (surround)


Hur låter dom?
Någon som lyssnat?


Edited by - ragnar on 2003/11/26 10:05:25

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:31:41  Show Profile Send n0p a Private Message
www.audioreview.com , för övrigt, det handlar om dina öron din plånbok. ; )

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

ragnar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/25 :  20:17:20  Show Profile Send ragnar a Private Message
Jag har aldrig lyssnat på Klipsch.
Läste bara att dom skulle va mycket bra.

Däremot lyssanade jag idag på Totem Sttaf.
Lät kanon!
Någon som lyssnat på båda?
Kommentarer, omdöme...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:05:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har bara lyssnat på Staff och den gillar jag riktigt bra..
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:14:34  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej Ragnar, jag tycker om du hittat en (två) högtalare som du tycker låter kanon ska man nog satsa på det om det verkar vara rimliga pengar.

tycker själv totem är härliga högtalare, fast dynaudio håller jag ju också mycket högt som du vet.

Varför inte bygga några egna trevliga skapelser, är riktigt kul och så kan man känna sig lite stoltare när det blir bra. Hjälper gärna till så gott jag kan.

ja, jag vet att det är förvirrande att hamna i hifi-träsket.

höres på telefonen nån gång

h
micke
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:16:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hör med Ben Dover... Nyligen köpte Just de Klipschen... Fast jag är tveksam om du får nåt som är objektivt från honom. Han är supernöjd med sina Klipsch,,, Tror det är samma modell som du funderar på.

Jag skulle nog satsa på samma modell som Center som frontarna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ragnar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/25 :  21:32:57  Show Profile Send ragnar a Private Message
Zalve, Vem är Ben Dover...?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:17:55  Show Profile Send Per a Private Message
Klipsch eller Totem? Konstig fråga om man gillar någon av dem gillar mn väl kanske alla högtalare. Det känns som det är två ytterligeheter på känslighetsskalan åtminstone.
Go to Top of Page

ragnar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:33:07  Show Profile Send ragnar a Private Message
Fattar inte vad du menar Per...?
Utveckla dit inlägg, är du snäll!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:13:44  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,
har fått den uppfattningen enligt amerikansk och annan press att Totem
ger någonting extra, men att Klipsch mera är standard hifi. Jag själv
skulle därför i första hand provlyssna Totem och sedan kolla klipsch för jämförelsens skull. Jag tycker att man aldrig kan vara för noggrann när man väljer hifi och nog retar man sig efteråt om man märker att man har valt fel.

Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:21:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är helt rätt som du säger, man ska vara noga och bedömma ganska kritiskt..

Man har ju märkt här på forumet att vissa verkar ha insett sina felköp och är ganska bittra inombords för det. Och det är ju inte bra för vällmåendet i landet..

/M
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/11/26 :  09:33:05  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Det känns som det är två ytterligeheter på känslighetsskalan åtminstone.

hej ragnar, det jag tror han menade var att klipsch har hög känsligthet, kräver mindre effekt. Totem trögdrivna, behöver rejält med effekt för att blomma ut, är så i alla fall med model 1

h
micke
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/26 :  10:20:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Staffen är dock lite lättare att driva, den klarar sig med med 50 watt för att jobba ordentligt och Model-1 vill ha runt 70 watt.. Men Klipsch har ju alltid varit kända för att kunna klara sig med betydligt mindre, så visst är det skillnader..
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:10:13  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Jag har ju ett par Sttaf hemma och de stannar kvar, tänkte byta mot ett par prislovade Quad-stativare, egentligen skamligt mycket billigare. Men det slutade med att jag sålde vidare Quad, trots att basen i dessa funkade bättre i rummet, vilket var ett skäl till det tänkta bytet.

Totem´s främsta kvaliteter sägs ju ofta vara öppenhet/luftighet, vackert och tydligt mellanregister, detaljer utan vasshet samt förmågan att försvinna ur ljudbilden. Många blev det

Det var även dessa kriterier tillsammans med en spelglädje flera dimensioner bättre som fick mig att behålla dem. I en jämförelse lät Quad "gråare" och inte lika engagerande, resultatet blev nästan för "laid-back".Quad hade dock stativarnas generella kvalitet att "försvinna" bra och många rätt på "hifi-paramterar" som precision i ljudbilden. Detaljeringsgraden är dock en annan, med totem hördes mera detaljer tydligare helt enkelt. Jämförelsen är inte helt schysst pga prisskillnaden (4900:- vs 16 600:- + 2000 för totem beak), men dyrast är absolut inte alltid bäst.

Men som alltid, en fråga om systemanpassning!
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:34:08  Show Profile Send Amund a Private Message
ragnar: Du kan läsa här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21581 Om vad jag tyckte om Totem.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:33:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ragnar: Detta är Ben Dover.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16977

Lyssnade föresten på RF-35'orna när jag skulle lyssna på Thor. Klart trevlig upplevelse.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000