HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 brummande förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

big
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/11/23 :  19:17:32  Show Profile Send big a Private Message
Har problem med en Marantz SR 4200 som "brummar" (lågfrekvent).
Oljudet kommer från själva förstärkaren, men bara då den är påslagen, förstärkaren är tyst vid standby. Är det någon som vet något om vad det kan vara för problem eller om jag bör skicka in den för översyn hos någon "verkstad" ? fler som har problem med samma sak ?

Rysare för din ekonomi efter en hifimässa:
- När plånboken tystnar!
Handlingen kan bara avhandla huruvida din plånbok är hes efter att ha vrålat timme ut och timme in efter din vansinniga spekulationer eller om den bara dog vid första demo:n...
...Jag är inte emot plågsamma plånboks-försök...

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/23 :  20:39:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det är traffon som brummar. En nätkabel med dc-fälla brukar hjälpa. Sök i arkivet, problemet har tagits upp ett par ggr tidigare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/23 :  21:10:40  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej det var "min" tråd! Tyvärr hjälpte inte dc-filtret mig.
>big, om du skickar mej ett frankerat kuvert kan jag skicka mitt så får du se om det hjälper dej.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/11/23 :  22:54:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
Tur att jag kan hjälpa dig då.

Problemet är att trafobrummet fortplantar sig till chassiet och förstärks. Om du är (eller förvandlas nu på studs till) lite händig, så öppnar du lådan och kollar hur trafon sitter/ser ut. Jag antar att det inte är en ringkärna utan en fyrkantig sak. Hursomhelst, du tar och klipper ut små bitar av liggunderlag som sätts in under trafon för att isolera den från lådan. Dra inte åt skruvarna för hårt, det gör inget om den sitter lite ostabilt, den gungar fint på skumgummit.

Det finns säkert sätt att få bort brummet, men nu minskar den drastiskt istället och utgör inget problem. Denna åtgärd utfördes på mina HK680 och HK650 med utmärkt resultat, ca. 90% av brummet försvann. Istället för att höras tydligt från 3m. då det är knäpptyst mitt i natten, så blev avståndet drygt 30cm, och det givetvis utan musik. Därför rekommenderar jag dig att testa detta och hoppas att det fungerar.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/23 :  23:08:06  Show Profile Send hal a Private Message
Du har troligtvis helt rätt Yalpa. Jobbar med inbrottslarm bl.a och har åtgärdat liknande fel på central-apparater säkert 50 ggr. Har just nu en brummande trafo i min egen c-app men det vet ni hur det är. Låter för d...gt i hela tvättstugan.Hemma kommer alltid sist. Skomakarns barn
Brukar lägga frigolit eller ngt annat som jag har tillgängligt under hållarna till trafon så att det inte blir resonans i lådan, hjälper alltid.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/11/23 23:08:35
Go to Top of Page

big
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/11/27 :  19:53:18  Show Profile Send big a Private Message
Det verkar som sagt som att detta inte är en ny företeelese
Efter lite fler undersökningar i gamla trådar, (tack partikf) så har börjat funderingar på att testa en dc-fälla. Är lite av en hemmafixare så det blir nog en hembyggd variant till en början, det är alltid roligt å knåpa lite själv. Om inte detta hjälper får det bli ett test med någon forma av "avvibrerare" till trafon, men det återstår att se hur det går...

Rysare för din ekonomi efter en hifimässa:
- När plånboken tystnar!
Handlingen kan bara avhandla huruvida din plånbok är hes efter att ha vrålat timme ut och timme in efter din vansinniga spekulationer eller om den bara dog vid första demo:n...
...Jag är inte emot plågsamma plånboks-försök...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/27 :  22:57:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har samma problem men inget har hjälpt hittills. Källan är tvärsäkert en eller flera grannars apparater, den går nämligen på timer. Tyvärr vet jag inte vilken (för då hade jag berättat för hom vad jag tycker han borde göra med den) så nu återstår att köpa en skiljetrafo (som ingen lovar skall fixa det till 100%) eller någon aktiv lösning (som det inte heller är säkert fixar det).

Ibland är det lite tungt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

big
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:15:55  Show Profile Send big a Private Message
För de få som (om möjligt) ännu är intresserade av vad som händer här, så kan jag uppdatera läget, det verkar ha varit någon apparat (??) hos grannarna som orsakat problem med nätspänningen, för hela problemet har nu försvunnit. Trafon är knäpptyst... ..så om det kommer tillbaks får man väl börja jaga grannarna och se vem det är som stör =)

Rysare för din ekonomi efter en hifimässa:
- När plånboken tystnar!
Handlingen kan bara avhandla huruvida din plånbok är hes efter att ha vrålat timme ut och timme in efter din vansinniga spekulationer eller om den bara dog vid första demo:n...
...Jag är inte emot plågsamma plånboks-försök...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000