HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har högtalarkabellängden betydelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/23 :  23:42:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MangeW> Det man eftersträvar i ht-kablar är låg induktans och resistans. Om högtalaren har låg impedans vid höga frekvenser och kabeln samtidigt har hög induktans (spole) så kommer de höga frekvenserna bli väldigt dämpade. Impedansförloppe på Proac-clonen känner jag inte till men det lär inte var svårt att hitta.

Om vi ponerar att vi har en kabel som var 10km lång och då hade ca 100ohm dc motstånd och högtalaren 4ohm så skulle av 20v 19,23 V ligga över kabeln och bli värme, dvs det skulle knappt låta nått ur högtalren då nästan all effekt skulle omsättas i kabeln.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/23 23:44:44
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/11/24 :  08:44:59  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

jag vet med säkerhet att Transparent aldrig sålt kablar som är 10 km långa eller ens 1 km långa....

På hififorum tas väl frågor om hem-hifi upp?

För de som använder sina kablar i installationer av mer normal sort, dvs ett par meter upp till 10 meter så kan bra info finnas hos en av de större tillverkarna som har löst detta helt utan magi i lådorna. Alla kablar degraderar signalen. Även kabeln i sig degraderar signalen, ju längre ju mer.

Transparent har verkligen kablar som både mäter och låter lika, oavsett längd i varje segment. Rydberg och ni andra kan läsa på hificonsults hemsida eller gå på den svenska underavelningen direkt: http://www.hificonsult.se/transparent/trans_Vad.html

Sedan får man tycka att det låter på olika sätt eller att de är/är inte prisvärda etc. Men fenomenet finns, utan magi, saffran eller hokus. Boxarna tål dessutom röntgen....

mvh

sladd
Hificonsult

,


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/24 :  10:11:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
oavsett längd
Sladd> Det där med 10km var ju ett skämt, inte ofta man har så långa kablar. Nu skriver du också oavsett längd. Hmm, om jag inte har fel för mig finns det inga supraledare i rumstemperatur, de måste minst kylas med flytande kväve, transparent måste vara ett undantag (du kan hämta ut nobelpriset på vägen hem idag)

Ta en kabel, vilken som helst även Transparent, som är 10km kommer att ha så stor resistans att den mesta effekten (nästan all) blir till värme i kabeln, elementär gymnasie fysik. Det är därför vi har högspänning i kraftnätet, just för att minimera förluster.

Jag läser inte gärna vad nån på marknadsföringsavdelningen ha skrivit, det är nämligen oftast de som skriver det som står på hemsidor, dvs det är massa fel och rent nonsens. Nu är det inte bara kabelförtag som detta gäller utan rätt många andra hitech företag som sysslar med annnat utanför hifi.

En vanlig impedansampassning vet jag dessutom redan hur man gör........

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:25:21  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Man får akta sig för att blanda ihop fakta med tro.

Om jag skriver att de mäter lika (2,4 meter vs 6 meter till exempel) så är det fakta. Det är en av de sakerna boxarna gör. (I Transparents terminologi så mäter de lika och alltså låter de lika)

Om jag säger att det låter på ett visst sätt eller är överlägset allt annat så kan man ju med rätta kritisera. Det är mer min tro eller subjektiva åsikt.

Det första hävdar Transparent är en sanning. Eftersom det handlar om en enkel mätning borde det gå att verifiera. Det andra hävdar ingen som absolut sanning, det får man lyssna sig fram till själv. Hur bra det är är en subjektiv åsikt som jag råkar dela med Transparent och många med mig. Men alls inte alla.

Att avfärda allt utan att veta vare sig konstruktionsfilosofi, vad boxarna är tänkta att göra eller överhuvudtaget läsa information om det blir en omvänd tro.

Den välkända anti-tron. Även det är en avdelning full av tomtar och troll.

No offence Rydberg.

mvh

sladd
Hificonsult ab

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/24 :  15:59:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Att en kabel som är 2,4 kan mära likadant som en som är 6 meter är väl möjligt om man ändrar lite i boxarna, detta går dock inte att gör hur länge som helst pga kabelns serieresistans, för att fatta det måste man inte var med i "antitro-gruppen". Det är ganska triviala fysiska problem vi snackar om, det är konstigt att detta inte inses med lätthet.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:04:59  Show Profile Send joakim a Private Message

Inom rimliga längder dvs förmodligen upp till ca 6 meter borde detta kunna gå att åstadkomma beroende på vad man mäter. Det finns dock parametrar som kommer att variera kraftigt exvis längden. Var och en får mäta sin sanning. DC-resistansen på kablar under 6 meter varierar förmodligen även hos Transparent. Sedan är frågan om det verkligen är dc resistansen som Transparent mätt upp och konstaterat att den är lika oavsett längd. Förmodligen inte eftersom den är ganska försumbar i förhållande till andra parametrar vid normala kabellängder (i varje fall om vi snackar kablage i Transparent-klass)
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:58:09  Show Profile Send Rapid a Private Message
Den där boxen (filtret) påminner mig om mätprobar som sitter på oscilloskop, men det är kanske inte så den funkar...
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/11/25 :  01:28:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Har man trampat i klaveret nu?

Vikten lär ju inte låta sig uppmätas till samma heller...

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:48:27  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jo om det är extra helium i den magiska boxen på de längre längderna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:54:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Matrixen> Upplysningsvis vill jag säga att även helium har en massa och i gravitionen på Jorden således en tyngd, med massa extre helium skulle kabeln blir ändå tyngre

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:55:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Har man trampat i klaveret nu?
Ja eftersom du inte inser att en 10 km lång kabel inte kan fungera då serieresistansen blir allt för stor. Det finns heller inget sätt att på passiv väg göra något åt detta.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:03:04  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Förutom att jag inte skrev hur stor magisk låda det skall vara samt vilket tryck den inneslutna gasen måste ha, så håller jag med Rydberg
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:07:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
hur stor magisk låda det skall vara samt vilket tryck den inneslutna gasen måste ha
Detta är helt egalt, äevn om kabeln skulle lätta från marken skulle den ändå ha större tyngd.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:27:17  Show Profile Send lasselite a Private Message
MangeW: i en uppsättning med kloner och matchande elektronik kommer en meter extra kabel vara försumbar. Det positiva är att du får möjlighet att experimentera med möbleringen. Vilket lär påverka bra mycket mer än en extra meter kabel. Se till att få prova lite olika innan köp bara, det verkar vara mer tycke och smak än bara "bättre" i de högre prisklasserna. Olika kablar är olika bäst på olika saker, så välj den som faller dig i smaken, även om det står biltema på den.

Här luktar ovilja att förstå varann. I teorin har ju rydberg rätt. Att få en 10km lång kabel att mäta och fungera som en 2,4m lång är inte vad transparent hävdar, vill eller har för avsikt att uppnå. Däremot kan det vara som så att de hävdar, och kan påvisa, att vilken längd man än väljer på deras kablar så mäter och beter de sig likadant på angivna parametrar.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/26 :  01:37:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
He he, lasse, jag förstår nog allt vad de menar, men det roliga är ju att vissa folk tror att man kan ha vilka längder som helst bara för att det sitter boxar med passiva komponenter på kablar. Ytterst roligt och samtidigt ytterst pinsamt vad lite folk vet.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/26 01:38:16
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2003/11/26 :  02:09:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Den ende som pratat om 10 km är du Rydberg. Det har alla fattat....

Lasselite:

Ibland håller jag med om hela inlägg, detta är ett sådant sällsynt tillfälle.

Fred på jorden.

/Sladd

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/26 :  03:49:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:

"Rydberg: Sanoj> Så man kan använda 10 km kabel och ändå få samma prestanda? "

Ja...


Konsigt att det blir en diskussion.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/11/26 :  08:33:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Ytterst roligt och samtidigt ytterst pinsamt vad lite folk vet.


He he he....du förnekar dig aldrig. Skäms du Rydberg

henricsson, trevligt att se att du lägger lika konstruktiva inlägg som vanligt....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/26 :  12:07:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Skäms du Rydberg
Lite, egentligen så är vi ju alla samma "folk" som man måste försvara, jämför svenskar som du ser på semstern och som gör bort sig.

Det jag i så fall skäms över att man tar en kabeltillverkares ord som lag även om man på ca 1 sek kan förstå hur orimligt det är om man tänker själv. En sak som jag heller inte kan förstå är varför kabeln måste vara minst 2.4 meter? Är det nått som vore vara enkelt att kompensera för så är det kortare kablar (givet att de når från terminal till terminal då alltså)

quote:
Den ende som pratat om 10 km är du Rydberg. Det har alla fattat....
Är du säker på att alla fattat det? Läs tråden igen och se hur blint konsumenter tror på kabelföretags "lagar".


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:26:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag är helt säker på att alla har fattat.

Lika spiksäker är jag att ingen är så naiv att man endast tror på en enda källa, ett kabelmärke eller varför inte - en guru. (alltid i konsumenternas tjänst...)

Som värnande om "konsumenterna" så kan du ju börja att läsa in dig på vad kabeltillverkarna säger och skriver i stället för att gissa vad de säger/skriver och bli upprörd över det? Det blir så konstigt annars. Sagt helt utan ilska.

Jag kan bara berätta något om just det märke jag säljer och det jag inte kan finns att läsa en del om på www.transparentaudio.com under techtalk.

Precis som när du valt Gryphon i stället för andra märken så får man ta hem och provlyssna. De kablar du brukar förespråka är knappast fria från förklaringar från tillverkaren på hur och varför när det gäller kabelteori och inte är de gratis heller.

Köpte du dem för du trodde på dem blint, att förklaringarna var någon form av lag? Eller är just dina produkter så mycket mer vederhäftiga än allt annat att de egentligen borde stämplas med konsums blåvita varor och ligga till grund för mall över hur man på ett vetenskapligt korrekt sätt SKALL bygga en viss produkt? Som då per defintion inte lurar någon?

Det är så mycket väsen om ingenting kan jag känna ibland. Vi delar väl ett intresse? Varför skall allt det här bråkandet och glänsandet om hur mycket man kan (i motsats till alla andra dumma lurade satar) in hela tiden?

Branchen är kanske inte genomsund men vilken är det? Varför skapa så mycket missämja när vi egentligen behöver något helt annat?

Och kanske framförallt - varför ägnar man sig inte åt att hänga ut de som verkligen fifflar och lurar både handlare och enskilda hifikunder på tusentals kronor gång efter gång? Där är det väldigt tyst.

Det sista är inget mot dig Rydberg utan mer en egen reflektion. Kan vi lägga eventuella motsättningar åt sidan? Nästa gång jag är i Linköping så kan väl du komma in så får vi prata en stund. I morgon är jag till exempel där, kan det vara något?

mvh

Sladd
,




Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:50:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hej Sladd> Vi är nog ganska överens på de flesta punkter ändå. Btw förutom Gryphon har jag även produkter från BAT, MF, Meridian, B&W och Nordost och jag har hört otroligt mycket annat bra så att jag alltid kommer att ha Gryphon i anläggningen är inte så troligt. Att valet just föll på Gryphon var att efter mycket provande med andra produkter. Det blev en perfekt match i det dåvarande systemet då Gryphonen kom in så sen har den fått vara kvar och har funkat fint sen dess.

Det var bara orden "oavsett längd" som jag hakade upp mig på, först som ett skämt. Tyvärr råkade det bli en höna av en fjäder och det får väl jag ta på mig.

quote:
Det sista är inget mot dig Rydberg utan mer en egen reflektion. Kan vi lägga eventuella motsättningar åt sidan? Nästa gång jag är i Linköping så kan väl du komma in så får vi prata en stund. I morgon är jag till exempel där, kan det vara något?

Ska till E-tuna imorgon, kommer var tillbaka på eftermiddagen nån gång, skulle vara kul och intressant att prata med dig. Ska du till Lefflers elr? När? Jag kan ju försöka åka tidigt till E-tuna imorgon så att jag är tillbaka i någorlunda tid.

mvh
Ola

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/26 14:52:03
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/11/26 :  14:59:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jo, vi skall lufta Thor i butiken ett par timmar och prata om sådant som riktigt störda hifinördar brukar prata om Är säkert kvar till fram på eftermiddagen, slå en signal så vet du.

mvh

den där j-la Carlsson

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/26 :  15:12:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
prata om sådant som riktigt störda hifinördar brukar prata om


NAJS! ska skynda mig tillbaka från E-tuna, är du kvar så är du.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/11/26 :  15:28:45  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har följt tråden från start till mål, har en fråga till sladd:

Sladd:

Kan det vara så att Transperant använder sitt citat "kablar har samma mätvärde oberoende på längd" just för att det stämmer på deras standard sortiment? Jag menar, de säljer väl bara färdiga kablar och spikar inte ihop vad som helst på kundens begäran. Har Transperant kablar från 0.5 till låt säga 6m i sitt sortiment, då kan de med lätthet justera sina "boxar" och på sätt få ett resultat som är identiskt på hela serien. Men som alla vet blir det fel om man tar till låt säga 20m kabel, och andra sidan, de säljer förmodligen inte färdiga kablar i den längden.

Summa, deras uttalande stämmer så länge man håller sig till det sortiment som finns och inte blandar in fantasi längder.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/11/26 :  16:45:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jo just det, kanske blev otydligt.

Transparents sätt att se på längder etc:

Man sätter kablarna i en testrigg.

Med instrument i båda ändar är det bara att läsa av så att värdena på kabeln blir exakt det som man bestämt. Kablarna ses alltså som vilken annan apparat som helst i signalkedjan.

Till skillnad från i princip alla andra tillverkare som vill se kablarna som en motorväg där inga hinder skall finnas så accepterar Transparent att oavsett så ställer både kablarna i sig och omgivningen till så mycket problem att man måste ta hand om problemet som om kablarna vore vilken apparat som helst. DVS man måste kompensera för längden, man tar bort högfrekvent slask genom bandbreddsbegränsning precis som i nästan alla konstruktioner vare sig det handlar om högtalare, förstärkare, radio....

Uttalandet om "oavsett längd" gäller ju enbart deras eget sortiment och är inget universellt med kablar. Tvärtom, de har ju en stor fördel här genom att i princip vara ensamma om att designa som de gör.

Standardsortimentet i högtalarkablage går från 2,4 meter upp till 7,5 meter och de två måtten och allt däremellan kompenseras det för i boxen så att de mäter -och låter - lika.


Slutligen så vill jag vara tydlig med att det finns många sätt att lösa problem inom kabelvärlden och Transparents sätt ingalunda är det enda som låter bra. Har själv haft välskärmade kablar hemma av annat (ganska okänt) märke som lät kalas. De som har bra minne kan ju titta i arkivet...

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000