HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur långt ner dubblar Grendel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:12:39  Show Profile Send David A a Private Message
Vet att jag har läst det nånstans, men hur var det nu? Dubblar den ända ner till 2 ohm eller? Skulle det gå att driva basar i 2 ohm i fyra kanaler utan att den kroknade?

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/11/22 :  23:38:05  Show Profile Send ryst a Private Message
Specifikationer:
5 x 400 Watt 8 Ohm ,
5 x 800 Watt 4 Ohm ,
5 x 1600 Watt 2 Ohm.
om man ska tro specen på bestsound

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/11/23 :  01:37:54  Show Profile Send SW a Private Message
Den måste väl gå på trefas för att klara dessa specifikationer?

S
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/23 :  01:56:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Allvarligt talat när har man behov av ett slutsteg som kan lämna så mycket effekt vid två ohm. Det normala är att en högtalare har ett impedans maxima vid resonansfrekvensen som då kan gå upp till flera tiotals ohm. Jag har väl aldrig sett någon högtalare som har haft en impedans under fyra ohm. Det är väl egentligen bara i PA sammanhang som det kan vara bra att ha ett sådant slutsteg.

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/23 :  01:56:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
sqrt(5*1600/2)=63 A
Känns som ett ganska teoretiskt värde, jag undrar om de verkligen har testat att köra alla kanaler för fullt samtidigt i 2 ohm?
Om man räknar med att man kan belasta kopparkabel med ungefär 6A/mm^2 (högt räknat) så innebär det att man måste ha en kabel med drygt 10 mm^2 ledningsarea, man skulle alltså behöva högströmskabel för att kunna köra sin Grendel så hårt
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/23 :  02:21:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns ett antal högtalare som har en impedans under 4 ohm.
I musik kan man ha toppar som ligger långt över medeleffekt.
För att spela ut ett pianoanslag som inte är komprimerat så behövs det mycket hög effekt. Vid en medeleffekt på 5 watt krävs bortåt 1000 Watt för att få med hela transienten i pianoanslaget.
En ledare på 1,5 mm2 får säkras av med 10 A.
Och det är inte vid denna strömstyrka som ledaren bränner av.
Säkringen är satt på den nivån för att kabeln inte ska gå varm.
Inne i apparatskåp är det tillåtet att säkra med ännu högre märkström.
Så en 1 mm2 klarar en hel del mer än 6 Ampere kontinuerligt och kontinuerligt är det inte tal om med en förstärkares uppgivna maxeffekt. Och jag tvivlar inte för ett ögonblick på att Grendel lämnar denna effekt, men inte kontinuerligt. Nätdelen pallar för 8 KVA.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/23 :  02:48:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Jorma: " Det finns ett antal högtalare som har en impedans under 4 ohm. I musik kan man ha toppar som ligger långt över medeleffekt."

Toppar ja men inte vid 2 ohm. Bara för att det finns antagligen ett litet antal högtalare som har en impedans under två ohm så behöver man inte ha ett sådant slutsteg. Om man är medveten om att man har sådana högtalare, då skaffar man sig ett slutsteg som passar.
Jag har då aldrig träffat på sådana högtalare trots att jag har hållit på några år med det här. Sådana slutsteg är ju också bra mycket dyrare. Min filosofi är att skaffa det som man verkligen behöver till ett rimligt pris.

gcs
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/23 :  03:31:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Frågan var väl inte om man behöver?
David A frågade om den klarar detta och jag svarade att det gör den.

gcs, jag förstår inte vad du talar om.

Om man vet att högtalarna har en låg impedans, så är inte Grendel fel effektförstärkare då den klarar att driva en sådan högtalare.
Eller vilka slutsteg passa menar du?
Och det stora blocket som kommer att komma från Bladelius är ännu effektstarkare än Grendel och den spelar mycket fint med vilken högtalare som helst.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/23 :  09:20:16  Show Profile Send David A a Private Message
Om jag ska ha en Gredel så kommer den att driva basar i 2 ohm på samtliga kanaler, konternuerligt. Så frågan är ytterst relevant. 8st basar per kanal kopplat i grupp om fyra blir antingen 8ohm eller 2ohm. Så risken finnst att lasten blir ännu lägre momentant. Jag vet att det skulle gå med Krell, men priset på Grendel ser lockande ut, därför undrar jag.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/23 :  12:41:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tänkte nog inte på det att koppla ihop åtta högtalare i två-grupper. I ett sådant fall hade jag själv beställt åtta högtalare
på 16 Ohm vardera. Det kanske finns tillverkare som inte gör högtalare på 16 ohm....men i min värld så finns det 16 ohmare ja t.o.m. 32 ohmare. Jag tänker nog mer pragmatiskt...jag menar att jag skulle inte välja element från en sådan tillverkare som inte kan leverera annat än 4 eller 8 ohm. En anna sak som jag kan ta upp är att när man är hos andra och lyssnar på musik så verkar dom flesta kör på en lyssningsnivå som jag skulle vilja kalla för pyslyssning. Antagligen av hänsyn till grannar. Det betyder att man knappast behöver ett mindre kraftverk till slutsteg. Själv kör jag ofta så att väggarna bågnar...det är härligt.Jag använder själv aktiv delning vilket innebär att jag inte behöver några kraftigare slutsteg i min rigg.

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/23 :  13:51:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kontentan av det hela är i alla fall att om man ska kunna köra Grendel "lagligt" (med säkringar) så måste man ha en speciell elinstallation, använder man trefas med 3*16 A? Hittar ingenting på Bladelius hemsida.

Den "värsta" utrustning jag sett kan leverera 2000 A kontinuerligt och den är faktiskt inte fysiskt mycket större än Grendel, den är å andra sidan inte tänkt för hemmabruk utan används för elektromagneter.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/23 :  14:57:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den går inte att köra på 3fas, men 16A säkring rekomenderas och därmed också 2,5 mm2 kabel till strömförsörjningen.
Det är ingen audioapparat som går på maxeffekt kontinuerligt och
det är fel sätt att räkna på det.
Musik som går kontinuerligt på max är inte musik.
Med brus går det att komma upp i dom effekter som anges kontinuerligt, men det är knappast någon vanlig högtalare som klarar detta. Och då håller inte säkringarna heller, men efter vad jag hört så klarar Grendel detta trots att huvudsäkringarna flyger i matningsskåpet ute på gatan.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/23 :  15:26:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Finns inga förstärkare som dubblar (toppeffekten) neråt då det är en fysikalisk omöjlighet

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:29:31  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
rydberg, tom. ditt favoritmärke Gryphon skriver så här om en av förstärkarna taget ur högen:

"With an ultra-wide frequency bandwidth (0.5 – 350,000 Hz, (+0 dB, -3 dB) and conservatively rated at 175 W pure Class A (8 Ohms), Gryphon Antileon Signature Mono doubles power output to 350 W into 4 Ohms, doubling again to 700 W into 2 Ohms."

Ljuger dom? Nej knappast men som dom skriver att det är "conservatily rated". Och då stämmer uppgiftetrna om mätningarna ligger över dom uppgivna värdena, men kanske inte med fördubbling Som du kan se i nedanstående mätningar tagna från 2 olika tidningar.
Och Advantage brukar heller inte ljuga eller överdriva utan tvärtom som dom här nämnda exemplen.

Krell uppger för sitt stereoslutsteg FPB400 CX:
400 Watt vid 8 Ohm
800 Watt vid 4 Ohm
1600 Watt vid 2 Ohm.
Uppmätt av Hifi News i Augustinumret 2002:
520 Watt vid 8 Ohm
912 Watt vid 4 Ohm
1820 Watt vid 2 Ohm.

Mark Levinson 436 uppger:
350 Watt vid 8 Ohm
700 Watt vid 4 Ohm
1400 Watt vid 2 Ohm.
Uppmätt av Stereophile i augustinumret 2003:
500 Watt vid 8 Ohm
890 Watt vid 4 Ohm
1500 Watt vid 2 Ohm.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:38:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Ljuger dom? Nej knappast men som dom skriver att det är "conservatily rated". Och då stämmer uppgiftetrna om mätningarna ligger över dom uppgivna värdena, men kanske inte med fördubbling Som du kan se i nedanstående mätningar tagna från 2 olika tidningar.

Ja de ljuger på så sätt att en förstärkare aldrig kan dubbla effekten, givet samma insignalsamplitud, vid halverad impedans. Den dubblar inte från 10w@8ohm till 20w@4ohm heller.

Med variabel insignal och underspecning av siffrorna i de högre impedanser försöker man få konsumenten att tro att effektkuben är helt plan. Sådana effektangivelser är ju inte så mycket att hänga i julgranen och Gryphon är här precis lika dålig som många andra märken.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/23 16:39:58
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:44:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Rydberg: Varför skulle det vara omöjligt? Så länge som den totala effekten inte ändras så kan du ju i princip välja hur stor spänningen och strömmen ska vara.

Edited by - f95toli on 2003/11/23 16:51:33
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:51:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det är omöjligt då utimpedansen aldrig blir 0 ohm. Då jag själv inte pallar skriva uträkningen copy pastar jag Morellos istället.
quote:
Ponera att du för en viss insignal mäter 20 V RMS över 8 ohm. Effekten är 50 W. Låt oss vidare anta att utgångsimpedansen är 0.05 ohm. Strömmen är 50/20=2.5 A. Plockar du bort lasten ökar spänningen över terminalerna till:

2.5*0.05+20=20.125 V

Nu lastar vi med 4 ohm

I=20.125/(4 + 0.05) = 4.969 A

Effekten i 4 ohm blir:

4*4.969^2=98.77 W , dvs lägre än 100 W

Nu lastar vi med 2 ohm och får:

I=20.125/(2+ 0.05)=9.817 A

P=2*9.817^2=192.75 W




I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/23 16:55:07
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:58:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är ju iofs sant, men utimpedansen är beror ju på hur förstärkaren är uppbyggd och kan i princip göras godtyckligt liten (varför man nu skulle göra det), så det är snarare en ingejörsmässig- än fysikalisk gräns.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:59:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Men noll är den aldrig och en förstärkare kan således inte dubbla effekten vid halverad impedans

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/23 :  18:02:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men man ska vara petig så går det nog att komma godtyckligt nära noll, så i princip skulle man kunna dubbla så många gånger som helst .




Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/23 :  18:07:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tja, värdet på utgångsimpedansen ser ju ganska ofta ut som i räkneexemplet ovan

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/23 :  18:42:19  Show Profile Send David A a Private Message
Lite lattjo det där med mätningen på 400cx. Mitt FPB-300 av första modellen mätte exakt lika, t.o.m lite mer än 400cx modellen. Tydligen var dom kanske lite FÖR konservativa i ratingen förut.
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/11/23 :  18:48:12  Show Profile Send Leon a Private Message
Ja!David visst är det lite roligt det där det finns ingen absolut sannning på något område inte ens KRELL lever upp till DET MVH/Leon
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/24 :  06:57:06  Show Profile Send nin a Private Message
Svåra högtalare? Gamla Kappa 9...
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/11/24 :  10:30:46  Show Profile Send qsecofr a Private Message
hmmm det låter som ett 200 m stort piano, alvarligt talat hur trögdrivna högtalare refererar du till egentligen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000