Author |
Topic |
|
vagabond
Member
152 Posts |
Posted - 2003/11/22 : 18:47:33
|
Jag behöver sätta ihop ett delningsfilter och undrar vad är det som bestämer var delningsfrekvensen ska ligga. |
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt. |
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/11/22 : 18:56:39
|
register på ellement baffel bredd höjd .fasgång,spridning,korutslag,imedance,placering så du inte får modulationer över ellement ...för att välja några |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
vagabond
Member
152 Posts |
Posted - 2003/11/22 : 19:11:57
|
trevligt... var börjar man då? |
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2003/11/22 : 19:21:05
|
Man kan ju alltid börja med att mäta upp elementen var för sig, sittande i lådan. Dvs. både frekvenssvar och impedansen. Därefter akn man posta dessa på detta forum så kommer det drälla in goda och dåliga förslag, och så väljer man ett gott.
Annars beskriver man komponenterna här på forumet, får några tips, chansar sig fram till ett test-filter och kör sedan "trial-n-error" tills man är nöjd.
Eller så går man och köper ett passande std. filter på ljudia, hifikit eller motsvarande och är nöjd med det.
edit: Man väljer delningsfrekvenser på så vis att elementen så långt som möjligt får arbeta inom sina linjära områden och samtidigt så att, de områden där dist uppstår ligger utanför och ej påverkar, detta kan man fixa genom att välja rätt branthet på filtret.
Allt är en fråga om ambition, tid och krav.
/M
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2003/11/22 19:27:00 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/11/22 : 22:51:22
|
Ja det är nog mest diskanten som inte tycker om att spela så låga toner. De flesta basar på 4-5 tum kan delas mellan 1.8 khz-4khz. Själv håller jag mig till små basar med stor bandbredd (är rädd för att den stora basens utstrålningslob ska förstöra för mig). Man kan ju ha delningsfiltret (eller filtrena om man har separat hp-lp) separerat från lådan också och då kan man tweaka det mera. Och förhoppningsvis verifiera sina intryck med mätningar. |
Hifiarkeologen |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 13:04:20
|
Vad för högtalare skall du bygga? och vilka ellement tänker du på nu? |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 19:02:12
|
Jag brukar kolla lite på elementets fasgång och frekvenskurva. Impedanskurvan brukar sällan vara något problem men bör också kollas. Sedan har vi brantheten på filtret som man också måste tänka på och som är beroende av vad som händer i dom två elementen som ska mötas. Det kan ju bli så att man kan ha olika branthet i lågpass och högpass delarna.
gcs |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/11/23 : 20:36:32
|
impedanse kurvorna är inte så värst viktiga när du skall väga ellement men du måste se på dom för att veta vilkett värde du skall ha vid din delning...Jag gör så här..jag tänker ut ett bra pris sedan om det skall vara lite eller stor högtalare.sedan vad som skall prioriteras värkningsgrad behöver hyfstatt stora ellement eller så tapar man basen och när man har stora ellement fins risk för dålig spridning och där med kommer man behöva dela lågt och i sin tur kommer det ge mer dist i diskanten.så...kanske så här...1 syfte 2 frekvensgång 3 spridning 4 fas ofta svår att veta på förhand men går att kompensera med fillter 5 imedans komer jag behöva konjugat? 6 fungerar det här på riktigt :)..titta noga på de mätningar som fins på nätet innan du bygger hitta så raka som mögligt i de register du skall spela och simulera om det blir lagom stor låda så den passar dig..Jag brukar välja kvalitet och filter är fruktansvärt viktigt att få till..det kan alltid låta skit men i ibland braom man gör rätt. |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
|
Topic |
|