HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Omvälvande högtalarlyssning.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/22 :  16:37:39  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej!
Igår var jag och två "hifibekanta" vänner på besök hos högtalarkonstruktören Bo Bengtsson. Kanske känner några här till högtalarmärket Audiotronic. Vi skulle lyssna till ett högtalarsystem i prototypstadiet. Systemet bestod av 8 st 6,5tumsbasar, två- samt entums banddiskant. Banddiskanterna är ca 150 cm långa, och basdelen är ca 180 cm hög. Delningsfrekvenser var 75!! Hz och 7kHz.
Banddiskanterna är "true ribbons", alltså bara metallfolie, och transformartorlösa. Systemets vikt. 650 kg..
Jag är ganska säker på att ingen som läser detta har hört på ett system som kommer i närheten av detta. Vi besökare, som bla. är vana mässbesökare, och har hört mycket i hifiväg, var totalt förstummade.
Det spelades inte högt, men basåtergivningen fick luften att kännas som gelé. Rumsresonanserna var samtidigt obefintliga! Frekvensområden som brukar alstra resonanser ombesörjdes av bandelementen. Hur sådana låter behöver väl knappast beskrivas. Systemet kommer troligen prismässigt att hamna under den välbekanta högtalaren Mårten Design Coltrane, som i övrigt ej kan jämföras med detta system.
Hoppas fler får tillfälle att höra, mej har det nästan gjort olycklig.. Hur ska jag få råd??

Edited by - patrikf on 2003/11/23 09:28:34

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:03:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
650 kg... Många magneter är det får man anta. Bo Bengtsson är konsult
hos Red Rose (=Mark Levinson himself) läste jag någonstans nyligen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:12:39  Show Profile Send kurt a Private Message
Var det alltså en banddiskant som körde från 75 - 7000 Hz?
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:15:24  Show Profile Send patrikf a Private Message
Japp, det stämmer. Ljudet tog fullständigt andan ur en. Mitt livs ljudupplevelse!
Högtalarna finns med i senaste high fidelity!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/22 :  18:26:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
patrikf, du verkar ha tappat det vetenskpliga här men det är fullt förståeligt! Rumsresonanser beror väl på rummet och inte vad man har för element. Dessutom brukar de värsta rumsresonanserna ligga under 75 Hz.
Gratulerar till upplevelsen! Om man skall göra det när det är upplevelser som gör människor olyckliga av saknad och tömmer deras plånböcker.

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/22 :  18:57:59  Show Profile Send patrikf a Private Message
Ja, det var Bo´s förksaring ang.rumsresonanser, men ljudet var nästan overkligt!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:01:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur får man lyssna på dessa högtalare?

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:13:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Finns det bolaget kvar fortfarande ??? Gick inte Audiotronic i konken för ett antal år sen ??
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:25:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Martin, är inte den typen av upplysningar litet onödiga när ett pågående utvecklingsarbete redovisas. Om det nu ens var så att det "konkade".
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:25:15  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jag är inte säker på att det är Audiotronic i den ursprungliga skepnaden...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:35:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
anders47: Ser inte att det skulle vara så konstigt, för det är vad jag kommer ihåg, men iof kan det ju vara så att man lägger ner bolaget oxå.. men det var ett antal projekt i utveckling under -90 talet som aldrig blev av, så det kan ju vara kul och veta om det fortfarande kommer komma ut nått av dessa.
Men nu var det väll inte Audiotronic som dom var hemma hos utan Bo Bengtsson, och han kan ju fortsätta i ett nytt bolag och det kan väll vara intressant om det nu har återuppståt i ny skepnad.

/Martin
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:56:33  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Martin, den information du ger här är av intresse eftersom den refererar till liknande utvecklingsprojekt som tydligen inte fullbordats men enbart information om ev. tidigare konkurs har mest effekten av att skapa en allmänt negativ association.
Konkade inte Krell för en del år sedan, eller hur var det?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/24 :  17:26:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det gjorde dom säkert...men det har jag ingen info om, däremot hadde jag det om Audiotronic...

Varför jag frågade var för att få reda på om det är Audiotronic eller bara Bo som dragit igång nått, och det är av intresse...
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/24 :  17:28:57  Show Profile Send patrikf a Private Message
MartinH, jag TROR att det är Bo som dragit igång nåt!

Edited by - patrikf on 2003/11/24 17:29:26
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/24 :  17:50:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Då var det jag som inte kände till och förstod sammanhanget. Alltså, samma fråga/påstående kan få helt olika innebörd med och utan kontext.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:15:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det är ju det som tyvärr händer här på forumet..Men det går ju att reda ut så ingen skada skedd...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/11/25 :  00:47:28  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jag minns när Audiotronic CM3:orna med elektrostattoppar kom på 80-talet, det var också en omvälvande upplevelse att lyssna på dom. Roligt att höra att Herr Bengtsson inte ligger på latsidan ! Kul också att han fortfarande håller fast vid sina 6,5 tums bextrene-element ( för jag antar att det är dom som avses?). Läste nånstans att han exprimenterar med nån mystisk "punktformig" ljudalstrare....byggda av mörker...isolerade med tystnad...Nej skämt åsido, men det skulle röra sig om nån helt ny typ av högtalarkonstruktion.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/25 :  08:19:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det där hörde jag om oxå för ett tag sen, men det blev väll aldrig av nått, och det lät inget vidare heller för den delen..

Har en bekant som lyssnade på en prototyp för många år sen och ja..inte kul direkt..Han ska nog hålla sig till lite mer konventionella konstruktioner, de verkar fungera lite bättre....

Edited by - MartinH on 2003/11/25 09:51:32
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/25 :  14:26:11  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag ägde under många år ett par CM3:or. Bästa jag ägt. Särskilt med tanke på priset, betalade bara 5000 kr för dem när det begav sig.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:29:56  Show Profile Send patrikf a Private Message
>MartinH Jag tycker att konventionella högtalare mer eller mindre har kommit till vägs ände. Har det egentligen hänt så mycket de senaste decennierna? Visst, har det skett förbättringar av beprövade koncept , men det krävs innovatörer som tex BosseB som för att utvecklingen ska gå framåt. Det är säkert lätt att misslyckas med okonventionella högtalare, och jag är inte säker på att de högtalare jag hörde kommer att nå någon marknad. Det verkar vara mer gångbart att satsa på mystik än tekniskt nytänkande på högtalarsidan idag!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/25 :  16:49:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo där har du nog rätt, det är inte många som vågar sticka ut hakan idag..Men det finns en del som gör det och det är väll tur det iof..

Men varför det nog inte hänt så mycket på högtalarsidan är nog att konceptet fungerar och det inte direkt behövs nått annorlunda.. Men nog får jag säga att det dykt upp en hel del intressanta lösningar som fungerar och finns på marknaden idag..

/Martin

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:18:53  Show Profile Send patrikf a Private Message
Du har helt rätt i att det fungerar, men med för mycket kompromisser för en del rastlösa själar som aldrig blir nöjda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000