Jag håller på med ett udda bygge, där basarna hamnar med baksidan av magneterna mot varandra. Kan detta ställa till några problem? Hur långt ifrån varandra bör magneterna minst vara i så fall?
Är det en push-pullkoppling så borde magneterna så vitt jag kan se fungera som skärmmagneter till varandra. Och sådana används väl med minimal påverkan?
Fööörlåååååt att jag anmärker, men ville bara säga att push-pull kan vara med magneterna mot varandra också, och även att inre elementet spelar med sitt membran mot det yttre elementets magnet. Huvudsaken att elementen har kontakt med lådans innervolym endast via det "inre elementets kon". Näh jag menar nu inte bandpassmojjar
Tolkar det som att du har en bas spelande åt var sitt håll på sina motsatta väggar? Eller kommer magneterna att fysiskt ligga an mot varandra? Tror inte du får några problem iaf.
Detta kallas Push-Push och används av bl.a AudioPhysics i sin Minos Sub. Jag tror inte att det är bra att ha elementen för nära men jag har inte testat detta.
Nu får någon rätta mig om jag har fel men är det inte så att om högtalarmagneterna repellerar (stöter ifrån) varandra så ökar magnetfältet något i spolgapet? Det borde vara bra i så fall man kanske ställa till det med parametrarna. Vad man kanske skall se upp med är att de inte kan slå ihop och skapa missljud. I så fall föreslår jag att du fäster ihop dem med något. MVH