HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Magnetfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/11/22 :  13:21:31  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Hej!

Jag håller på med ett udda bygge, där basarna hamnar med baksidan av magneterna mot varandra. Kan detta ställa till några problem? Hur långt ifrån varandra bör magneterna minst vara i så fall?

Mvh//Jon

Livet är inte helt fel egentligen...

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2003/11/22 :  13:31:59  Show Profile Send haffe a Private Message
Är det en push-pullkoppling så borde magneterna så vitt jag kan se fungera som skärmmagneter till varandra. Och sådana används väl med minimal påverkan?
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:38:59  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Nej, det är inte push-pull. Högtalarna hamnar med baksidorna av magneterna mot varandra, inte konerna mot varandra.

Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2003/11/22 :  15:11:44  Show Profile Send haffe a Private Message
Ok. Jag tror personligen inte att det är någon fara.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:45:15  Show Profile Send Larsen a Private Message
Fööörlåååååt att jag anmärker, men ville bara säga att push-pull kan vara med magneterna mot varandra också, och även att inre elementet spelar med sitt membran mot det yttre elementets magnet. Huvudsaken att elementen har kontakt med lådans innervolym endast via det "inre elementets kon". Näh jag menar nu inte bandpassmojjar

Tolkar det som att du har en bas spelande åt var sitt håll på sina motsatta väggar? Eller kommer magneterna att fysiskt ligga an mot varandra? Tror inte du får några problem iaf.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2003/11/23 :  10:13:14  Show Profile Send Jooooon a Private Message
..."en bas spelande åt var sitt håll på sina motsatta väggar"

Helt rätt, men jag kan välja hur långt ifrån magneterna hamnar från varandra. Ju mindre desto snyggare dock. Räcker det med nån millimeter då?

Tack för svaren!

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/23 :  11:04:01  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Detta kallas Push-Push och används av bl.a AudioPhysics i sin Minos Sub.
Jag tror inte att det är bra att ha elementen för nära men jag har inte testat detta.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/11/24 :  10:07:08  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Nu får någon rätta mig om jag har fel men är det inte så att om högtalarmagneterna repellerar (stöter ifrån) varandra så ökar magnetfältet något i spolgapet? Det borde vara bra i så fall man kanske ställa till det med parametrarna. Vad man kanske skall se upp med är att de inte kan slå ihop och skapa missljud. I så fall föreslår jag att du fäster ihop dem med något.
MVH

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000