HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hehe....dämppanelerna klara.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/04 :  22:33:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Inlyssning sker just nu. Helt klart en förändring av ljudet. Mätning kommer till helgen, när alla är på mässa!

Till råga på köpet kom DVD spelaren också direkt till dörren , en Toshiba SD220E. Har redan fingrat på den och spelat CD skivor. Fick en tysk/fransk manual. Som tur var fanns en engelsk på nätet, i PDF kopia.

Thomas

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/09/04 :  22:53:29  Show Profile Send Patrik a Private Message
Thomas, har säkert missat det, men är det "Pekkas"-dämpvägg du byggt eller är det eget recept?

Några smaskiga bilder kanske?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/04 :  22:57:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är Pekkas variant, men jag har inte täckt hela väggen. 2 st 1 x 1 meter bakom varje högtalare är det.

När jag städat upp i röran kommer jag försöka ta någon bild på det hela. Har dock ingen digital stillbildskamera, men mina föräldrar har en digital videokamera som man kan ta stillbilder med. Ska se om det går att tanka bilder via den.

Thomas
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/09/04 :  22:59:30  Show Profile Send Patrik a Private Message
Kul! Vi ser fram emot såväl lyssningsrapport som bildbevis!
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/04 :  23:06:55  Show Profile Send norman a Private Message
ser fram mot mätningar! hur har du tänkt att mäta?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/04 :  23:38:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har testat med ett par dämppaneler 100x180 cm 50mm tjocka bakom mina Electa Amatorer. Dom dog nästan. Ljudet blev platt och tråkigt.
Och det blev gräsligt att sitta och snacka i rummet. Så dom åkte ut.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/05 :  00:32:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jorma,

jupp kan bli så. Man måste dämpa "hela registret" om det ska bli bra. 50 mm paneler räcker oftast inte, det blir dämpat i högre register bara. Sen beror det på högtalarna, hur mycket baffelstöd som det är kompenserat för, och var de står. Dämppanelerna ska ju simulera att väggen är borta, och att det är en öppning ut mot musikerna.

Det som händer är att konturer blir bättre. Det blir tystare mellan tonerna, när det ska vara tyst. Reflexer från inspelningsrummet träder fram tydligare istället för lyssningsrummet. Mindre grötigt.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/05 :  00:34:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Norman,

det blir både med impuls respons 1 meter från högtalaren, och sinussvep vid lyssningsposition.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/05 :  00:43:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Jorma,

jupp kan bli så. Man måste dämpa "hela registret" om det ska bli bra. 50 mm paneler räcker oftast inte, det blir dämpat i högre register bara. Sen beror det på högtalarna, hur mycket baffelstöd som det är kompenserat för, och var de står. Dämppanelerna ska ju simulera att väggen är borta, och att det är en öppning ut mot musikerna.

Det som händer är att konturer blir bättre. Det blir tystare mellan tonerna, när det ska vara tyst. Reflexer från inspelningsrummet träder fram tydligare istället för lyssningsrummet. Mindre grötigt.

T



Jag har ett rätt bra rum utan problem i basområdet. Iallafall inte ned till 35Hz som mina högtalare hänger med ned till. Så att dämpa mer ska jag nog passa mig för. Och mina högtalare behöver ett stöd mot bakväggen. Dom står 60 cm ut mätt till baksidan av lådan.
Om jag flyttat ut dom 10 cm till, så får jag musikerna i knät. Och lika mycket inåt så blir det platt och livlöst.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/05 :  01:00:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jorma, även om högtalaren behöver stöd under 100 Hz, så kan det de vara baffelstödskompenserade. Alltså att basen är kontinuerligt höjd för att kompensera för saknat baffelstöd. Har man högtalaren nära vägg, så blir då övre basen/mellanregister för stark, eftersom väggen då agerar baffel och stöder även övre basregionen. Genom att dämpa ner till strax under 100 Hz, så blir responsen mycket jämnare i mitt fall. Regionen under 100 Hz fixar jag med det aktiva filtret och basarna. Med dämpning ner till 100 Hz får man heller inte de fruktansvärda toppar och dalar i regionen 100-400 Hz som man får med odämpad vägg.

De flesta som rapporterat att de lyssnat på högtalarna utomhus, tycker att ljudet blir bättre. Där finns ju inga reflektioner bakifrån.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/05 :  01:11:51  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Högtalare är ju olika konstruerade. En del spelar bättre utomhus och andra bättre inomhus. Jag föredrar det senare. Utomhus har jag provat också. Det blev inget vidare,

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/05 :  01:56:29  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Högtalare är ju olika konstruerade. En del spelar bättre utomhus och andra bättre inomhus. Jag föredrar det senare. Utomhus har jag provat också. Det blev inget vidare,



Så kan det vara. Ett par Carlssonburkar utan lyssningsrum låter ju inget vidare för att ta ett annat exempel.

Men bortsett från dessa exempel så föredrar nog P.P rätt duktig akustisk behandling av lyssningsrummet...

Kul att få veta hur det blev hos dig Thomas!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000