HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Intressant test av Njoe Tjoeb 4000 - rör CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:43:47  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

läs intressant test av Njoe Tjoeb 4000 rör cd i senaste (november) numret av Stereophile.....

Om du letar efter en välljudande och trevligt prissatt spelare.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/21 :  17:37:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vilka rör testades?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/11/22 :  18:25:34  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Rydberg,

spelaren kommer i basutförande med Philips ECG rör. I detta test använde recensenten ett par NOS Amperex PQ 7308 och dämpringar.

Producenten rekommenderar Siemens rör.

Känner du Amperex rören?


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:32:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hej!
Japp, Amperex tillverkades i Holland.
E88CC=6922 Amperex USA "CRYO-VALVE LOW-NOISE" branded as "7308 Mullard" Gold Pins NOS $100

Men de slår nog inte:
E88CC=6922 Telefunken Diamond Bottom Gold Pins NOS 1960's original boxes matched pairs $300/pair

Har ett sådant matchat par Telefunken hemma.

Philips ECG? Ok det är nog Philips ECG JAN 6922 du menar, inget bra rör direkt. Testa de E88CC som du fick upp nu i en Njoe Tjoeb 4000 istället för Philips ECG Jan 6922 och bli förvånad

Producenten rekommenderar E288CC om inte jag har fel för mig, detta är konstigt för det är inte speciellt bra för audio jämfört med E88CC. Jag sålde ett par E88CC Telefunken till en kille som hade just Siemensrören som Njoe Tjoeb rekommendera och han sa att det blev SÅ mycket bättre med Telefunkenrören.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/23 16:34:25
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/11/23 :  19:27:30  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

det skall vi göra. Jag återkommer med erfarenheter av E88CC.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/23 :  20:36:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Japp, det får du göra

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/23 20:36:55
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:10:03  Show Profile Send mac a Private Message
Vad kostar spelaren i sitt billigaste utförande?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/11/24 :  16:22:50  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Mac,

den kostar 6 450.- i det rimligaste utförandet. Alla modeller har den viktiga analoga rördelen med, så det går utmärkt att börja med denna modell.

PS. Det kommer en smärre prisökning 1 dec så att våra priser är de samma som i övriga Europa.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/11/25 :  12:23:46  Show Profile Send MAGR a Private Message
Jag har testat denna musikåtergivare och är själv fullständigt hänförd!!
En av väldigt få produkter jag provlyssnat som spelar musik och inte "hifi".

Hittade testet i digital form på deras hemsida...
http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/1103tjoeb

Jag kan rekomendera den varmt.

Magnus Granberg
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/25 :  12:52:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MAGR> Kör du med orginalrören eller har du bytt upp dig?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/25 :  14:08:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
SÅ stor skillnad är det inte mellan olika fabrikat på rör! Amperex var Philips produktnamn i USA. (=Samma rör, amerikanska beteckningar och stämplat Amperex.) Siemens och Telefunken är ungefär likvärdiga, båda är tyska högkvalitetsrör. Här är det fråga om tycke och smak mestadels. E88CC är ett rör med betydligt högre distorsion än t.ex 6SN7. Det beror på att man på senare år använde mycket mera feedback för att rätta till felaktigheter i rördesign. Skillnaden mellan 6SN7 och E88CC är mycket större än mellan olika E88CC.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/25 14:12:16
Go to Top of Page

MAGR
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/11/25 :  14:50:27  Show Profile Send MAGR a Private Message
Rydberg> När vi testade i vår anläggning så tyckte vi att det försvann lite liv i musiken med Simensrören kontra Philipsarna.
Siemens upplevde vi var en aningen mjukare men tråkigare.
Andra rör har vi ej hunnit med att prova ...än.
Ditt telefunkentips bör ju absolut testas, tycker de är orimligt dyra bara.

Bernt> Vet du om det skulle vara möjligt att prova 6SN7 i Njoe Tjoeb'n? Jag kan för lite om det tekniska kring rör.

De skriver på sin sida...
Alternative tubes for your AH! Njoe Tjoeb 4000
As you know we ship the (standard) AH! Njoe Tjoeb 4000 with Philips Jan 6922 NOS tubes. These "fit" in the design because of their acceptable price, reliability and availability. Next to that there are several other tubes you can use, if you want. Tubes from the 6DJ8 / 88 / 6922 family can be used. For Njoe Tjoeb owners who want the best we always try to have some Siemens or Philips E288CC tubes in stock. We also have Navigator 6H23n/eb NOS tubes available.

Another tube which seems to attract some Njoe Tjoeb 4000 owners is the 6N1P. This tube can be used as long as R15 (being 1 Ohm) is changed to 0 Ohm (take R15 out and replace with a small wire-bridge).


Vänlig hälsning

Magnus Granberg
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:37:09  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej!

Kan man få Njoe i silverfinish? Finns Njoe att köpa i Göteborgstrakten, eller måste man köpa via nätet? Skulle gärna provlyssna.

mvh

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:40:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MAGR> 6SN7 är ett helt annat rör, större. Du ska nog hålla dig till E88CC och dess ekvivalenter. Att man säljer Siemens E288CC till cd:n är konstigt då detta inte är något bra rör till audio.

quote:
Ditt telefunkentips bör ju absolut testas, tycker de är orimligt dyra bara
Ja om du köper dem från firma i USA blir det dyrt, hittar du NOS NIB matchat par i Sverige för 1000:- så är det ett bra pris. Ofta är Telefunken E88CC beg och går ändå för stora pengar (kolla ebay.com). Själv har jag bara ett par NOS NIB E88CC Telefunken (<>). Dessa slår Siemens e288cc med lätthet enligt en kille som jag sålde ett annat par Tfk e88cc till.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/25 :  15:43:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MAGR>


Telefunken E88CC/CCA



6SN7, som synses helt olika rör.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:18:56  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
robban: är du där? (se inlägg ovan)

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:46:37  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Filikoster,

Njet - tyvärr finns den inte i silverfinish, men i guld och svart. Njoe Tjoeb säljs för det mesta via nätet, - för att kunna hålla lägre pris till kunden.

Vi ordnar givetvis en provlyssning för dig i Göteborg om du är seriöst intresserad. Skicka mig gärna i så tillfälle ett PM.

Mvh, robert



  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/25 :  17:53:10  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Tack för svaret!

Den Marantzmodell som Njoe bygger på, den är väl ej längre en aktuell modell hos Marantz vad jag förstår. Kommer Njoe att bygga på någon nyare modell i framtiden eller?

mvh

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/11/25 :  18:05:12  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Filikoster,

den bygger på Marantz 4000. Vet inte riktigt om denna fins i deras egen produktion längre. För Njoe Tjoeb finns den å andra sidan tillgänglig.

Vet inte om de kommer byta modell - i allfall inte under de närmaste åren. All utveckling och marknadsföring fokuseras på Njoe Tjoeb 4000, som är en relativt ny modell.

De delar som används av Marantz 4000, - Philips drivverk etc. är av hög kvalitet och man vinner inte så mycket på att byta just dessa.

PS. Läs testen i Stereophile - den beskriver produktionen etc. mycket väl.

mvh, robert



  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:24:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst är 6SN7 ett annat rör, jag ville bara tona ner de fantastiska skillnader en del hävdar finns. När det gäller ECC88/E88CC/6DJ8/6922 med alla dess ekvivalenter (Det finns mängder) så är detta från början inget audiorör. Det är tillverkat för TV och distorsionsdata alltså helt ointressanta. NOS Mullard E88CC kostar 23 pund på Billington, ekvivalenten ECC88 kostar 9 pund. NOS amerikanska rör som Raytheon/Sylvania kostar 5,60 pund styck. Dessutom kan man använda PCC88 som är samma rör men med obetydlig skillnad i glöd och mycket billigare. Det är vad jag använder själv i RIAA-steget. T.ex. Mullard/Mazda 4.50 pund. NOS Siemens PCC88 kostar 120 kr inkl. moms på http://www.lh-musik.se
Du kan forma ditt ljud om du testar andra sorter med samma pin-out. ECC85, ECC189, 6BQ7 funkar. Dessa är inte ekvivalenter och låter annorlunda. Kanske något passar dig... Vem vet?
Rörmarknaden är en djungel, särskilt i USA. Där finns fullt med lycksökare som vill sko sig på okunniga kunder. Det säljs tom förfalskade Telefunkenrör.
Man bör veta en del och här kommer länkar till bra siter:
http://tdsl.duncanamps.com
http://www.bel-tubes.co.uk/
http://www.tubedata.com/
http://www.valve-museum.org/
Det jag menade med 6SN7 var att där är ett rör där man ansträngt sig till det yttersta för att få låg dist och riktigt bra ljud. De bästa har grafit på insidan av glaset också, det sänkte disten ytterligare 6 dB. Likaså 417 är ett rör med mycket låg dist. Men 6SN7 har man tyvärr inte valt att använda i den här CD-spelaren och det passar inte, ej heller 417. Men man kan ju undra varför BAT använder 6SN7? Det är ingen slump, så mycket kan man ju säga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/25 22:35:09
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:32:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Visst är 6SN7 ett annat rör, jag ville bara tona ner de fantastiska skillnader en del hävdar finns.
Syftar du mig eller?

Att det var kosntigt med E288CC var det förövrigt Erik på triodljud som sa, han borde ju veta tycker man.........

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/25 22:35:20
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:42:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, inte specifikt någon.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/25 :  22:55:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Själv vart jag förvånad hur mycket bättre t.ex. Siemens E88CC lät än de Philips JAN ECG 6922 som satt i min X-CAN v2, Telefunken E88CC vart ännu bättre, Mullard CV2492 var inte heller fel.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:27:53  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

Eftersom jag handlat rör av både Rydberg och Bernt (och många andra) kan jag fastslå att - visst är det skillnad på rör, och det är också intressant att se vilka priser rör har runt om i världen. Att rör som inte i utgångsläget var tilltänkt HiFi nu används i dessa applikationer finns det nog många exempel på. Tex. var säkert de flesta av de ryska rör som idag används inom HiFi, utvecklade för tex. militära applikationer. Det handlar väl mer om vad man som konstruktör kan använda, hur konstruktionen är gjort etc.

När det gäller varför ECC88 använts i Njoe Tjoeb har det att göra med kombinationen kvalitet, tillgänglighet och pris. Njoe Tjoeb har sålt tusentals spelare och då satsar man inte på ett rör som är för ”bristvara” att räkna. Man vill också använda ett rör som passar produkten prismässigt.

När det gäller BATs lösning är den i en annan prisklass - typ Njoe Tjoeb x 10 (det finns kanske fler BAT spelare med rör...), och kommer sannolikt inte få samma numerära genomslag i marknaden. I den finns säkert utrymme för lite andra lösningar.

Två trevliga spelare som riktar sig mot olika delar av marknaden.


Mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/26 :  00:48:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Men man kan ju undra varför BAT använder 6SN7? Det är ingen slump, så mycket kan man ju säga.
Såg att de använder 6SN7 men använder de inte 6V6GT som drivrör i sitt VK-150 steg också? har för mig att jag har läst det nångonstans.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/11/26 01:34:41
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/26 :  07:52:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I VK-150SE sitter 6H30, 6SN7, 6V6 och 6C33CB. De 6V6 som sitter där är konstantströmkälla för 6SN7, säkerligen i fasdelaren. VK-150 har bara 6SN7 och 6C33CB såvitt jag vet.
Kanske var det dumt att ta upp diskussionen om olika ECC88-varianter. Jag läser just nu Morgan Jones bok "Valve Amplifiers" och blev smått chockad av distorsionstabellerna. Om man köper en sådan här spelare ska man naturligtvis testa olika rör och se vad man trivs med. Vissa av de ryska rören är bra också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000