HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SF Concerto Home VS Audiovector M1 Signature
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:34:57  Show Profile Send Alexander a Private Message
Hejsan!

Tänkte höra med Er om någon har lysnat på ovanstående stativare?
Skulle sitta fint me lite synpunkter och va Ni tycker om dem.

Positiva samt negativa egenskaper.

Tack på förhand!

/Alexander

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:24:41  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag har hört Audiovector M1, M1 Super och M1 Signature hos Ågrens Hifi i Gbg. Har för mig att de drevs av något ur Arcams FMJ-serie. Jag gillade dem inte speciellt. Ljudet "släppte" inte riktigt från högtalarna. Tyckte inte heller direkt att placeringen i ljudbilden var speceillt bra. Iofs ett tämligen rappt och alert ljud men sämre med detaljer, perspektiv och fyllighet...

SF Concerto har jag hört kort på Hifi Stället i Gbg. Kommer inte ihåg kringutrustningen. Minns dem som tämligen fylliga och varma. Kanske inte speceillt detaljerade men de lät faktiskt riktigt trevligt. Subjektivt kändes det som om SF gick lägre ner i frekvens på basen än Audiovector. Men Audiovector var då rappare...

Personligen hade jag nog valt SF av de två. Men å andra sidan hade jag nog inte valt mellan just dem i första hand. Stativare hade nog jag letat bland B&W Nautilus 805 eller Mårten Designs Monk...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:28:26  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Audiovector M1 signature har jag själv ägt. Dom spelar med rapp bas. Det är väl det enda positiva jag kan säga om dom. Mellanregistret saknar kropp. Diskanten är inte så välupplöst som jag vill ha den. Högtalaren spelar ljust och en aning påträngande. Man blir lätt lyssningstrött, speciellt parat med fel elektronik(Arcam t ex.). Ljudbilden är inte så bred och djup som med t ex Sonus Faber. Högtalarnas klang låter inte naturlig i mina öron. Ljudet släpper inte från högtalarna. Kort sagt, om det enda du bryr dig om är rapp bas så kika gärna på audiovector, annars så hade jag rekommenderat Sonus Faber alla gånger.

Om du vill ha ett alternativ som låter annorlunda än Sonus Faber men som ändå är mycket trevligt så kika på Amphion Argon II istället för audiovector, mycket trevligare.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:09:07  Show Profile Send Tomas a Private Message
Ågrens har aldrig lyckats att få Audiovector att släppa riktigt i mina öron. Ej heller JM lab har dom lyckats få att låta bra!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Alexander
Member

89 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:58:02  Show Profile Send Alexander a Private Message
Akhenaton: Hur länge hade du dina M1 Signature, köpte du dem nya?

/Alexander
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:08:46  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Alexander

Jag hade mina m1 signature i ca ett halvår innan jag bytte till Sonus Faber. Jag köpte dom nya och mitt omdöme baseras på när dom var mycket väl inspelade.

Elektronik jag använde med m1 signature var Arcam fmj A32 förstärkare, Arcam fmj cd23t, Arcam A85 förstärkare, Arcam cd82t cd spelare, Rega planet 2000 cd, rega mira 3 förstärkare, Musical fidelity A3.2 förstärkare, Musical Fidelity A3.2 cd spelare, Rega Jupiter cd spelare, Vincent sv 236 förstärkare, Vincent cd S-6 cd spelare, Lavardin IS förstärkare, Audio Analogue Maestro Cd spelare, för att nämna några. Inte med någon kombination av elektronik lyckades jag få m1 signature att låta trevligt, nackdelarna jag räknade upp med högtalare i inlägget ovan var alltid närvarande.

Efter detta så pallade jag inte prova mer elektronik utan gjorde vad jag borde gjort från början, nämligen köpa Sonus Faber.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/11/21 13:13:55
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:27:56  Show Profile Send keefan a Private Message
Jag har själv ett par M1 signature och gillar dem skarpt. Har tyvärr inte jämfört med Sonusarna, men med Monitor Audio, Dynaudio och några till.

Akhenaton, du måste ha öron som inte gillar Audiovector. För jag håller inte med dig alls.
Jag tycker de är jäkligt trevliga högtalare.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:40:06  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>keefan

Jag har faktiskt gillat audiovector en gång i tiden, tro det eller ej! Tills jag hörde hur musik verkligen kunde låta.

Jag hade också valt m1 signature framför monitor audio Gold 10 till exempel. Men inte framför Sonus Faber concerto och Amphion Argon II.

Dock så är jag för närvarande så kär i en vacker italienska att jag har svårt att tänka mig nån annan högtalare.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/11/21 13:43:19
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:40:26  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Som alltid så måste man lyssna på produkterna själv för att skapa en bra uppfattning. Personer recenserar väldigt produkter väldigt olika och vissa höjer småskillnader till skyarna medans andra tycker det är en mindre skillnad.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:48:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>tober

"Personer recenserar väldigt produkter väldigt olika och vissa höjer småskillnader till skyarna medans andra tycker det är en mindre skillnad."

Eller så kan vi vända på myntet och säga att stora skillnader mellan produkter reducerar vissa till bagateller medans många hör hur stora skillnader det är.

Vad kan vi då dra för slutsats Jo, lyssna själv och dra din egen slutsats om hur det låter i dina öron! Lika enkelt som genialt!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:32:50  Show Profile Send keefan a Private Message
Akhenaton, jag har med stort nöje läst/sett dina reportage om Italienskaor, mycket trevligt absolut.

Men tycker du är lite orättvis mot M1 signaturen. Det du uppgraderat till är ju betydligt dyrare saker. Och dyrare är ju oftast bättre när det gäller högtalare i den prisklassen.

Skulle förmodligen också tycka mina högtalare lät "skit" om jag köpte ett par nya för +30kkr.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:47:38  Show Profile Send sker a Private Message
Alexander
Har ägt ett par Concerto, dock orginal modellen, har inte jämfört dessa med "Home" modellen,men jag tror inte det ska vara någon större skillnad. Jag tyckte väldigt mycke om Concerto, de var musikaliska och trevliga men de krävde en del av kringutrustningen. Jag körde med en 60-watts slutsteg och det var lite i underkant(skulle nog rekommendera över 100-watt), musiken ville inte riktigt komma ut. Det har mycket med vad du kör dem med, rörförstärkare skulle jag nog inte rekommendera, det behövs lite mer "fart" och "kraft" från förstärkaren och signalkällan. Har tyvärr aldrig lyssnat på M1.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:29:26  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej!

Hade ett par Audiovector M1 Super hemma här för ett par veckor sen. Tyckte dom lät trevligt med bra drag och trevligt mellanregister, hade dock problem lite med diskanten som vart lite påstridig. (läs troligtvis kabelproblem)Annars en klart trevlig bekantskap!Körde dom ihop med en Arcam Alpha 10.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:50:46  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>keefan

Jo, du kan ju ha en liten poäng i att man hela tiden uppgraderar och därför har andra referenser. Men det jag vill ha sagt är att jag tycker Amphion Argon II och Sonus Faber Concerto Home är trevliga högtalare som i mina öron låter bättre än M1 signature. Jag menar alltså att om man ska köpa ett par m1 signature så ska man låna hem concerto och Argon II också.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:51:14  Show Profile Send Mattias a Private Message
Skall vara ärlig.
Har inte lyssnat till en Audiovector högtalare som tilltalat mig och minns inte ens vilka jag hört. Men det har varit flera golvare och stativare samt vid olika tillfällen.
Däremot sedan den dagen jag lyssnade till SF, har jag varit fast. SF är min kaka.

Min mening är inte att smutskasta grejerna, de passar inte mig helt enkelt.

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2003/11/21 17:08:01
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:52:22  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Mattias

SF är min kaka också. Verkar vara lätt hänt det där, man lyssnar på SF och sen är man totalt fast..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:42:59  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
... Sedan kan man kommentera att många demar Audiovector med Arcam elektronik, vilket i mina öron är ett recept för analytiskt men ljust och tråkigt ljud. En anledning är att de har samma importör (de brukar även meddela att Audiovector ägaren även importerar Arcam till danmark och att högtalarna är konstruerade med Arcam elektronik). Men inte låter kombinationen bättre för det!
En förstärkare som Vincent SV233 ger med Audiovector betydligt bättre ljud. Det finns folk som också tycker att Primare I20 är en bra kombo till Av högtalare, även om jag inte riktigt håller med.

Jag har stor respekt för Akhenatons kunnande, men håller med keefan om att omslaget i åsikt kanske varit lite väl stor i fallet Audiovector. Akhenaton har definitivt rätt i vilka styrkor och svagheter som högtalarna har, men är i min mening lite väl hård i helhetsbedömningen. Men smaken är ju som vanligt delad.

Kan nämnas för dem som inte vet att jag är ägare till A. M3 super och Vincent SV233. Börjar så smått att planera för uppgradering. Ska börja med att se vad M3 signature kan erbjuda, men därvidlag är inget ännu bestämt.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:03:19  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hmm..Det där med att Audiovector och Arcam:s grejor ihop låter analytiskt och tråkigt håller inte jag med om riktigt. Men det är kanske för att dom nya serierna i Arcam är mycket ljusare än i min trotjänare Arcam Alpha 10?När jag hade M1Super hemma så knockade dom ut Dynaudio Contour 1.3MK2 ganska omgående i allt. Kristall klara röster,mycket mer levande ljudbild osv..Men som jag sa innan var diskanten lite ljus, vilket jag nu kommit i underfund beror på min TaraLabs Prime 500 högtalarkabel.Nu kör jag visserligen inte med en Arcam CD-spelare utan en Sony ES lirare.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000