HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slaget om publikens öron
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:39:54  Show Profile Send gcs a Private Message
I DN idag i kulturdelen så kan man läsa en ganska stor artikel om skadliga ljudnivåer. Det står "När en ensam tummis ligger på 109dB i genomsnitt och toppar på 150dB förstår alla att gränvärden på 100dB respektive 115dB inte går att hålla under en konsert" slut citat.
Det finns en stapel som illustrerar olika ljudnivåer medel och topp.
Viskning 20dB, skolmatsal och hårtork 80dB, cirkelsåg 100dB, storband
102dB och topp 111dB, hip-hop 110 topp 123dB. Bruce Springsteen på Ullevi topp 117dB att jämföras med ett jetplan 120dB och till sist kanonskott 180dB. Den/dom mikrofoner med det lägsta bruset som jag känner till är från DPA, Sennheiser och Neumann. Bruset på dom mikrofonerna ligger på 12dB det gör en skillnad på 168dB om vi tänker oss att vi vill spela in ett kanon skott. Nu finns det inga mikrofoner som klarar så starka ljud men man kan ju ändå leka med tanken. För att kunna spela in en svag viskning och i nästa sekund ett kanonskott så behöver vi 30 bitars upplösning i AD/DA omvandlaren
Fy fan vad härligt om man kunde spela upp det hemma i sin stereo.

gcs

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:48:41  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Kanonskott i vardagsrummet låter... öh... HÖGT!

Stereo Audio
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:58:05  Show Profile Send patrikf a Private Message
Låter som min drömhifiupplevelse!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:08:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låter som det första och sista steget mot total dövhet.

Bravo
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:08:48  Show Profile Send Anton a Private Message
Kan en ensam trummis toppa på 150 dB???

Låter(!) lite mycket tycker jag.

/A
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:48:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kanonskott är direkt otrevligt att lyssna på live trots hörselskydd, speciellt om man ser mynningen (även om man inte ser den rakt framifrån).

Jag tycker det är dags att skruva ner lite volym på offentliga tillställningar, det kan ju inte vara vettigt när allt fler springer runt med hörselproppar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/21 :  01:06:16  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja jag har den möljigheten GCS, välkommen hem till mig

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/21 :  02:20:09  Show Profile Send Saro a Private Message
NN: Knappast på 180db :P
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:07:58  Show Profile Send Johansson a Private Message
Kanonskott är faktiskt en rätt maffig upplevelse, när jag gjorde lumpen för några år sedan skulle vi "skottränas" och fick stå i givakt bredvid en av bandkanonerna under eldgivning. Dubbla hörselskydd så klart men vilket tryck!

Tyvärr så orkar min Storm III inte riktigt med den sortens behandling...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:17:45  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Som artillerist blev det lite skjuta av. När man stod bredvid haubitsarna kunde man ibland få näsblod av tryckvågen. Gäller förmodligen att lyssna medan man har nån hörsel kvar..VA?
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:26:15  Show Profile Send Mikaell a Private Message
150db av en trummis...nja...Det måste vara ett väldigt stort och starkt PA.
/Mikaell.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:34:06  Show Profile Send matså a Private Message
He he, småpotatis mina herrar. Nu skall vi snacka om kungen av högt ljud (och titeln störst i världen också), nämligen Blåvalen. Den kan vissla upp till 188 decibel och kan höras 80 mil. Snacka om vissling.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:44:52  Show Profile Send n0p a Private Message
Var väl ett krig mellan socialstyrelsen i göteborg och arrangörer av konserter, där jag tycker själv att arrangörerna gjorde bort sig duktigt genom att hävda att man inte kunde ha ett gränsvärde på 100 db för förstärkt ljud på grund av att en trummis oförstärkt kunde spela i 104db.

Jag förstår inte varför en trummis impulsljud skulle sätta ett hinder för vilken nivå som en ljudtekniker får ha för "förstärkt ljud".

Men det är klart ser konsertarrangörerna ingen annan lösning på sitt problem så har dem väl två val,

1) dyra platskrävande plexiglasinstallationer
2)Krav på att alla band som spelar ska använda sig av oförstärkta trummor. Dvs. Digitala alternativ.

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2003/11/21 11:47:05
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:04:21  Show Profile Send Poe a Private Message
Det bästa är ju faktiskt att ta med ett par proffesionella hörselskydd på konserter, dvs den typen av proppar som enbart filtrerar vissa frekvenser.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/21 :  17:48:57  Show Profile Send Magnuz a Private Message
150 dB för ett oförstärkt trumset är nog i överkant. De siffror jag sett talar om 120 dB, men då mätt på EN METERS AVSTÅND. Avståndet har en gigantisk betydelse för ljudtrycket och att hävda att trummor skulle omöjliggöra hårdare krav är bara dumt. Det kan möjligen stämma i en MYCKET liten lokal. Hur många står egentligen och lyssnar en meter ifrån trumsetet? Jag spelar själv trummor och jag tycker absolut att volymen generellt borde sänkas på discon och konserter. Dels för att minska skaderisken och dels för att det låter mycket bättre! Spelar man tillräckligt högt låter det skit oavsett utrustning eftersom det börjar dista i öronen, dessutom stressar man slutsteg och högtalare = ännu mer dist.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:28:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
n0p: Gränsen gäller inte för förstärkt ljud utan ljudnivån överhuvudtaget i lokalen, om en trummis kommer över 100 dB så är det inte tillåtet vare sig det är förstärkt eller inte. Enligt någon av tidningarna kommer också ett jazzband en bit över 100 dB och det helt utan förstärkare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/21 :  20:05:29  Show Profile Send gcs a Private Message
"Hur många står egentligen och lyssnar en meter ifrån trumsetet?"

Trummisen sitter närmast. Det är många trummisar som inte klarar att spela nyanserat utan dom slår utav helvetet och det värsta är nog virveln och kraschcymbalen. Jag kan tänka mig att man mätt på kortare
avstånd en 1 meter. Om man mäter avståndet från trummisens öron så är det nog inte 1 meter.

gcs
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/11/21 :  21:22:55  Show Profile Send bliss a Private Message
att stå bredvid min gamla trummis chinacymbal tyckte jag var värst =)

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/11/21 :  21:29:35  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
quote:
Det bästa är ju faktiskt att ta med ett par proffesionella hörselskydd på konserter, dvs den typen av proppar som enbart filtrerar vissa frekvenser.

Ska inte bra proppar dämpa alla frekvenser lika mycket för att det ska låta bra!?

Stereo Audio
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/11/21 :  21:43:44  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
DbDrag micar kan mäta över 180 dB.

Johansson: Visst är B-Kan maffig?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"

Edited by - Jensevik on 2003/11/21 21:46:29
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:53:29  Show Profile Send n0p a Private Message
f95toli>> Det kan inte ha något med att göra med det faktum att jazzband ofta består av akustiska instrument såsom ståbas, trummor och piano? Som sagt, att det förekommer impulsljud som peakar är en sak, men att dessa peakar skulle få lov att sätta någon slags norm för övrig ljudnivå i lokaler är banalt.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/11/22 :  10:24:54  Show Profile Send mapem a Private Message
Alltför starka ljud är ett allvarligt problem. Jag var på en konsert med Imperiet på Göta lejon i Stockholm för snart 20 år sen. Ljudnivån var plågsamt hög. Ljudkillen skrattade glatt och delade ut öronproppar. Min lilla son fick ont i öronen och började gråta. Jag fick också ont i öronen och vi var tvugna att gå ut. Jag hade redan då en knappt märkbar tinnitus, men den tilltog kraftigt efter denna enstaka händelse och har aldrig gått över. Sonen klarade sig tack och lov (spelar numer rockgitarr). Själv är jag numera mycket försiktig vid starka ljud, håller för öronen när brandkåren passerar o s v. Tinnitusen är inget allvarligt problem i dagliga livet, man vänjer sig vid det ständiga bruset, men ett hinder är det vid musiklyssning och ibland när många pratar i munnen på varandra är det svårt att urskilja de talande.

F ö var Imperiet j-t bra! Men varför, varför ska man riskera sin hörsel om man vill höra bra musik! Det är väl mycket enklare att dra ner volymen än att dela ut proppar.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/22 :  15:06:16  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Min syn på saken:

Jag har läst igenom tråden och vill säga att använda öronproppar på conserter är ofta ett måste då dagens PA:an oftast har mkt kraft i stegen och det utnyttjar en tekniker gärna fullt ut, högt och rent ska det vara, oftast på gränsen till alldeles för högt. Då jag är ute som ljudtekniker så försöker jag ligga runt 100-105 db vid mixerbordet och ta bort peakarna och hålla dom under 110db, det kan vara ett h*#"ete och hålla nere alla toppar men med bra Compressorer och lite aktivt mixande så kan man klara det. Det är iofs mkt upp till bandet hur resultatet i högtalarna blir..

Ang. trummor så spelar en trummis i snitt runt 105-108 db 2 meter från setet. En liten club scen med en 3 meter djup scen så kan man inte hålla db´n under 100 db som hälsovårdsmyndigheten har som krav! Det är otroligt tråkigt.
Det var därför som en av sveriges bästa rockklubb "KASHMIR" fick lägga ner. Det var omöjligt att förhandla med dem om ljudvolymen att hålla den under 100db. Det hade ingen betydelse att det fanns stora skyltar som varnade om ljudvolymen och att det fanns öronproppar att hämta i baren.
Att nämna för dom att det fortfarande spelas olidligt högt på discogolven i stan (Borås) har ingen betydelse verkar det som... Jag har spionerat lite och mätt upp över 110 db på ett flertal discogolv här i stan.

Ett tips till dom som tycker att det är för högt på en consert:
Prata med ljudteknikern på ett normalt sätt, inte: SÄNK FÖR HELVETE!!! Då höjer han säkert lite.
Funkar inte det så finns det alltid en Consert-ansvarig, be att få tala med den personen.
Annars kan man maila eller ringa upp skivbolaget som artisten har och säga vad man tycker, Det gäller iofs dom mindre gigen och inte världsartister...
-Använd öronproppar, det finns lite bättre att köpa i musikaffärer som funkar helt ok, dom kostar ca 200-300kr.

MVH /Mikaell.

Edited by - Mikaell on 2003/11/22 15:13:09
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/11/22 :  15:37:50  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Angående inlägg av gcs ovan

Ursäkta, men här är det definitivt inte kunnande som talar.... Att trummisar ofta spelar hårt handlar inte om bristande kompetens, noll känsla för nyanser etc. Det är bara så att trummor låter bättre när man spelar hårt. Åtminstone gäller detta för vanliga så kallade pinstripe-skinn, men det stämmer även för vita skinn. Samma sak med crash-cymbaler. Det önskvärda "crash-ljudet" förutsätter nämligen att man slår så pass hårt att cymbalen kommer i maximal svängning. Visst, man kan spela jazztrummor och hålla lite lägre volym. Det beror på att jazzen är mer dynamisk till sin karaktär och att trumljudsidealet är annorlunda mot till exempel rock, men även jazztrumslagaren vill - av ovanstående skäl - ofta spela hårt. Vad gäller rock, funk, soul osv är det i princip bara ett läge som gäller: hårt!

Jonas Q

"Vidskepelse för otur med sig"

Edited by - JonasQ on 2003/11/22 15:43:39
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:16:55  Show Profile Send Mikaell a Private Message
JonasQ: Helt riktigt.
/Mikaell.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/23 :  16:27:27  Show Profile Send gcs a Private Message
JonasQ: Du får ursäkta mig men jag är ingen trummis själv men jag har jobbat med många trummisar och man märker snart vilka som kan spela nyanserat. Jag tänker på den amerikanske trummisen Dave Weckl som man måste säga är j*****t driven och som kan spela både hårt och nyanserat. Det finnsnaturligtvis andra också men jag talar om rock-trummisar i allmänhet.

gcs

Edit: Svordomar tillåts inte på Hififorum / Cybervoice

Edited by - Cyber on 2003/11/23 16:32:22
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000