HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta rör i Edison 19i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/11/20 :  20:57:17  Show Profile Send Zamn a Private Message
Tror att jag kanske måste byta rör i min förstärkare.
Den knäpper och lever till och från i en kanal och är lite skum.

Läste i en tråd att det kan vara dags för rör-byte eller rengörning av kontakter osv

Rent allmänt när man byter rör, är det nåt särskilt man bör tänka på?
Jag har 4st el84 bättre begagnade som jag tänkte prova att byta med.

Så här ser det ut iaf...







Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/20 :  21:34:11  Show Profile Send svejk a Private Message
Prova först men elektronikrengöring spray. Ta loss rören spruta på hållaren dra dom upp och ner några gånger i den samma.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:28:51  Show Profile Send Zamn a Private Message
Ok, fast låter inte det farligt, när det kommer in vätska på kretskortet? Eller tar man loss hållaren också,kanskeman borde såklart kom jag på :)

Har hört nånstans om matchning av rör, måste jag göra nåt speciellt med rören om jag byter?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/11/20 :  23:42:09  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Det är en bra idé att låta någon mäta upp rörens anodström för att se om denna är ungefär densamma för rören. Du bör matcha rör med snarlik anodström. Lägg annars ut en tråd för att kolla vem som förfogar över testmaskin och kanske kan hjälpa dig. Bernt Jansson här på forumet borde ju sitta och trycka på en dylik maskin tycker man...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/21 :  09:27:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du bör köpa rör i matchade par. Det ger dels bättre ljud, dels högre
uteffekt. Finns det justering för bias i förstärkaren? Jag kan inte se
någon på bilderna, och finns inte det är det ännu viktigare med matchade
rör. Jag har tillgång till rörprovare, så om du vill skulle jag kunna
kolla rören åt dig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:51:37  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag är också sugen på att byta rör i min Edison 19, finns det andra (bättre) rör än orginal man kan byta till ?

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:07:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det originalrören som syns på bilderna (=Philips) så torde dom vara helt OK. Man får testa sig fram. Gamla tyska rör brukar alltid vara bra annars. (Telefunken, Siemens m.fl.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:09:37  Show Profile Send Zamn a Private Message
Jag hade 4st sovtek-rör av samma modell. Jag provade att byta iaf från de gamla philips. De rören som satt i var ganska slitna på kontakterna så att säga, stor skillnad mot de "nya" :)

Efter jag bytte var alla fel borta, inga knäppningar eller andra skumma ljud! Om själva ljudet är bättre eller sämre är svårt att säga, låter nog ganska lika vid ett första intryck.

Vet inte riktigt vad det innebär att ställa in bias, så om den går ändra kan jag inte svara på, men allt verkar ju funka bra nu iaf.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:34:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
Mullard

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/11/21 :  19:34:22  Show Profile Send Guru a Private Message
En liten fundering...varför står det Edison 18 på trafon men Edison 19 på chassit ?

Mvh
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/11/22 :  00:30:22  Show Profile Send Zamn a Private Message
Tror det beror på att den här modellen bygger på Edison 18 som väl var ett slutsteg. Det här den integrerade modellen som säkert är ganska identisk förövrigt? Rätta mig gärna om jag har fel :)

Den har börjat knäppa och knastra nu igen!!!! Skumt.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/11/22 :  07:11:38  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag har ju slutsteget så jag får hem o kika om det är en 18 eller 19 jag har :)

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/22 :  08:50:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Zamn: Att ställa in bias betyder att ställa in hur mycket ström som går genom rören
på tomgång. Rören skall dra lika mycket så mår utgångstransformatorn bra.
Knastret verkar ju vara något glapp på något vis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000