HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare livsfarliga???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/20 :  17:02:51  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
På Mcintoshdemot i lördags på Hifistället påstod den danska demokillen att det är förbjudet enligt EUs regler att ha rören fria såsom man kan se på vackra bilder av rörförstärkare. Det är enligt honom förenat med livsfara att inte täcka över med galler eller dylikt. Skulle ett barn eller vuxen ramla på förstärkaren och knäcka ett rör så kan detta vara livsfarligt.


Är det någon som är hemma på detta för frågeställningen är ju allvarlig. Det finns ju en uppsjö rörförstärkare som inte är skyddade.
Eller finns det typ galler till alla.

Till denna finns det enligt uppgift inte skydd till:


Sedan kan ju detta vara en kanon förstärkare ändå men jag skulle ju aldrig vilja ha något som både är potensiellt livsfarligt eller olagligt hemma.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/20 :  17:59:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
jag pillade med fingrarna på en spisplatta en gång när jag var liten...jag brände mig, det gjorde ont = aktar mig nästa gång...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/11/20 18:00:40
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/11/20 :  18:19:58  Show Profile Send hal a Private Message
Det finns mycket som är farligt. Tycker i första hand att det är [}sunt förnuft som skall gälla. Är man småbarnsförälder ser man ju över det mesta i huset från tippskydd till klämskydd osv.
Tycker det är var och ens ensak om man vill ha synliga rör !
Bra att du bad om ursäkt för att du var inne och kletade i en annans annons, det var inte snyggt !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/20 :  18:43:03  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Och han var inne och kletade på någon annans sida och hittade den bilden Han bad inte heller om ursäkt
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/20 :  18:46:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det är farligt som f-n! Särskilt min är extremt farlig och olaglig, oisolerade
toppkontakter med 170V på. Det är ju inget jag har påslaget med småbarn i huset...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/20 :  18:59:33  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Frågeställningen var väl inte hurvida det var livsfarligt eller inte, utan om det är förbjudet enligt EUs regler och därmed Sveriges att ha rören fria. Vilket borde bli problematiskt vid försäkringsfrågor om något ligger emot rören och det börjar brinna, eller ovan nämda exempel.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/20 :  20:34:16  Show Profile Send mace a Private Message
Redan när quad sålde sina rörisar (II) i Sverige så var de tvugna att säljas med gallerbur
Såg även att 57'or i Sverige inte har ratt för att ställa in vilket voltstyrka man vil ha

Mina gammla har ett 'stift' man flyttar som på gamla rörisar, kan välja på följande;
100-109
110-120
200-214
215-234
235-250
de nyare har ratt med färre val;
110
120
220
240

Tänk så kul det var förr

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/21 :  01:40:59  Show Profile Send EAR a Private Message
Tror inte det är förbjudet faktiskt.I så fall ligger väl ERIK ANDERSSON pyrt till.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/11/21 :  02:34:18  Show Profile Send mace a Private Message
Så Sant
Nu är jag förvirrad IGEN

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/21 :  05:56:32  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det verkar som om ingen vet om det är olagligt.

Frågan kvarstår och jag skall försöka "luska" lite vad som gäller. Det vore konstigt att inte branschen har reagerat då det gick snabbt att byta högtalarkopplingar. Nu är det väl en promille även bland hifiintresserade som har stärkare med öppna rör men att sälja dessa nya utan någon form av skydd verkar dåligt. ..Och Zombie: jag är rädd att konsekvenserna kan bli större än så om du kommer åt ett trasigt rör och förstärkaren är på.

Sedan är ju vi konsumenter säkert skuld till detta då vi tycker att det är vackert att se rören

Själv tycker jag att förstärkaren ovan är jäkligt läcker men som sagt.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/21 :  08:30:01  Show Profile Send EAR a Private Message
Helt rätt som Bernt säger.Det är fullständigt livsfarligt framför allt för oss som har anodhattar på våra utgångsrör.
Gäller även om man spiller någon vätska på sin rörstärkare.
RÖR kan explodera på ett väldigt otrevligt sett.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/21 :  09:16:32  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Alla som är CE-märkta borde inte vara olagliga.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/11/21 :  09:18:31  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Rätt

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:20:13  Show Profile Send Tomas a Private Message
Mycket intressant frågeställning! Har själv en 4 åring och har IDIOTISKT nog aldrig tänkt på att det torde vara extremt farligt. Sen så sa någon att försäkrings bolagen lär ju gnugga händer om dom ser en öppen rörförstärkare efter en brand...Antingen får jag bygga egna galler eller så får det bli en mkt hög och tråkig bänk till den.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:51:01  Show Profile Send bassman a Private Message
De SKA vara farliga!
En del av tjusningen.
Jag kallar min Tjernobyl pga den överhängande risken för härdsmälta..

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/22 :  15:46:13  Show Profile Send poman a Private Message


Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/22 :  16:04:52  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hur mkt ger rören ut om nått galet skulle hända? Volt/Ampere?

För jag antar att det inte är glas-skador å skärsår vi snackar om

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/11/22 16:06:00
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:00:25  Show Profile Send EAR a Private Message
DAZZIN
Det varierar beroende på hur steget är uppbyggt.I mitt fall
med PL519 röret så har jag tror jag 520V och som mest 20A i anoden
En snabb död mao

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/11/22 17:03:58
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:26:59  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Oj så mkt!

Ja har har man småbarn bör man nog fundera lite.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:35:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mina är peanuts då, bara 170V. Men inuti har jag 800V om man tar på rätt ställen! Hehe...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:43:20  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Medvetenhet om faran är viktig. Jag har också hört från en annan försäljare att det skall finnas nya EU föreskrifter om att rören skall vara skyddade för åtkomst.
Detaljerna känner jag inte till. Det vanliga är att strängare regler införs successivt med ett första steg som gäller nya produkter men inte befintliga. Vad som gäller vid användning vet jag inte men striktare regler kan ju tänkas påverka försäkringsbolagens syn på vad som är oförsiktighet och när försäkringen gäller. Skäl som okunnighet och att man tycker att man skall få göra som man vill brukar inte beaktas vid sådana bedömningar!

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:44:05  Show Profile Send EAR a Private Message
Bernt
Då har du ytterliggare en fördel som kör OTL

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000