HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ett, två eller en hel massa basar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/20 :  15:03:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
För 1000-2000 kronor kan jag köpa ett skapligt element som får jobba en massa eller en hel binge 200 kronorselement som bara gör lite, lite grann var (= låg dist?).

Hur mår förstärkaren? Hur kopplar jag? Skall jag satsa på fler små stärkare oxå?

Bygga är skoj, så komplicerad låda eler flera är inget som avskräcker.

Som ni märker lutar jag åt många billiga element, men vill veta vad ni har för erfarenheter.

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/20 :  19:00:06  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det borde ju gå att köra alla med ett slutsteg. Man får väl seriekoppla två olika grupper av element för att sedan prallellkoppla
grupperna med varandra så att man får ner den totala impedansen så att det passar slutsteget. Jag tror att det är så Bose fungerar + att man har ett filter som equalizerar hötalaren.

gcs
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/20 :  19:09:46  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Det är svårt det där...
Även om du bara ska spela basen upp till 80Hz så föredrar jag i 90% kvalité före kvantitet.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:20:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
LaZyWorM: Jo, men säg att elementet håller god kvalite upp till 70% av sin effekttålighet och jag bara använder 30-50%. Vad säger du dårå;)

gcs: hur blir det med fasväxlingar, impedanstoppar och bottnar, läggs dom till varann så lasten blir väldigt besvärlig? I en perfekt värld skulle dom givetvis jämna ut sig, med dethär är ingen perfekt värld... eller (hoppas:)?
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:35:43  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag tror mest på ett enda riktigt bra element, billiga element låter aldrig lika bra, hur många man än använder.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/21 :  00:58:33  Show Profile Send lasselite a Private Message
Speakerpro med det nicket skall du inte tro, du ska veta! Nu önskar jag att du kunde byta nick
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/21 :  01:31:42  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Lasse!
Jag säger kvalité ändå
Det kommer du långt på, kan vara roligare med många billiga element men det kommer nog inte bli lika bra.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/11/21 :  08:09:23  Show Profile Send bernu a Private Message
Det går nog tyvärr inte att ge ett allmänt svar på den frågan. Jag tror att det kan gå att hitta billiga element som kan vara bra inom ett snävt frevensområde. Om du vill titta på en som har byggt sina högtalare med många billiga element så gå till http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm

Det finns ju även en medelväg du kan ta genom att istället för 10st a' 200:- = 2000:- så väljer du 5 st a' 400:- = 2000:- eller 2st a' 1000:-. Jag tror att om du satsar ca 500:- per element så kan du hitta en bra kompromiss mellan bra prestanda och pris...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/21 :  08:40:51  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag har lyssnat på ett hembygge, två baslådor/torn med 4 st 10" i varje. Det var billigast tänkbara element. Det lilla jag hört gjorde mig mycket positivt överraskad och jag skulle annars per automatik ratat elementen om jag inte lyssnat på dom. Funkar antagligen för att dom knappt rör sig även vid ganska hög volym. Plocka bort 6 av dom 8 basarna och sedan spela på samma volym skulle nog inte ge samma bra resultat. Mycket var gjort åt rumsakustiken, vilket säkert gav en oerhörd vinst. Superbra baslåda i ett "kasst" rum kan bli hur dåligt som helst.
Dessutom var lådorna stabilt byggda. Alla elementen spelade i en egen sluten volym.
WAF var dock tämligen kasst

Edit: tillägg

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/11/21 08:56:41
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:28:04  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Speakerpro med det nicket skall du inte tro, du ska veta! Nu önskar jag att du kunde byta nick


OKej då, jag VET att dyra element är bättre eftersom jag har byggt högtalare med allt från billiga bilelement till dyra Scan Speak element.

Så satsa på Bättre grejor

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2003/11/21 :  10:50:36  Show Profile Send olof a Private Message
I en perfekt värld hade jag alla gånger tagit EN bra subba MEN nu spelar dom flesta av oss i ett RUM å skulle jag aldrig rekomendera någon att bara ha EN subbas. Av den anledning att utan vettig elektronisk korrigering så kan det aldrig bli bra (faktiskt). En subbbas slår an tre fundamentala rumsresonanser å alla som har hört ett multi sub system(där basarna ligger på en totala kostnad som en enda dyr) kan nog instämma att det blir bättre. Efter att under en längre tid testat både dubbla 15" å dubbla 10" så kör jag idag 8st 8" basar placerad på ett sätt som i mitt rum endast lämnar en hemsk rumsresonans kvar nämligen en vid 90Hz men skär dock bassytemet vid 60hz aktivt. Så mitt råd är att handla flera för att få ut maximal prestanda sv dem istället för att köpa en snordyr som sedan ändå kommer att spela i det dunkla
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/21 :  11:40:45  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Den som ändå får ha 8 basar till sin musikanläggning...
Även om jag hade en tjej som gick med på 8 basmoduler så skulle jag hellre överväga 2st och en Behringer.
Sen pumpar ju 2st långslagiga 15" mycket mer luft än vad 8st 8"are gör

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/21 :  12:06:42  Show Profile Send lasselite a Private Message
Bernu: jag har läst det tidigare, och trots att karln är galen så är han en inspirationskälla till just denhär frågan.

Så, många element i många lådor. Men hur blir det med förstärkarlasten?

Push pull, är det nått att bry sig om, eller skall jag rikta in mig på att få varje element att röra sig så lite som möjligt?

Fördelen med flera bliiiga element är ju att om jag får till en lösning som är tillfredställande så kan jag ju så småningom byta ut dem mot bättre utan att ha gjort av med en förmögenhet.

Två "bastorn" låter intressant, berätta mer.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:09:53  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har byggt en Push pull bas en gång och det funkade väldigt bra, lägre distorsion och bara halva lådvolymen krävs!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:16:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Lasselite: Jag har själv inte kollat vad som händer och jag har inte heller inte läst om det. Men om jag tänker på det så tror jag inte att det händer något speciellt med impedansen under förutsättning att man kopplar rätt. vad beträffar fasen så tror jag att under förutsättning att man använder samma element så handlar det mer om små individuella skillnader mellan dom olika elementen. Dom här skillnaderna tar nog ut varandra så det lär nog bara bli positivt i slutänden. Förövrigt så använder man ju många element i en och samma låda i en PA rigg. Det viktiga är ju också att den totala impedansen aldrig går under den gränsen som gällr för slutsteget man driver högtalarna med.

gcs
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:06:09  Show Profile Send Larsen a Private Message
Två "bastorn" låter intressant, berätta mer.

Dom var helt enkelt på rad. 4 st 10" staplade i varje "torn" men med separata volymer för varje i lådan.
Att göra som Olof sa, att ha flera lådor med ett i varje, är en sak jag skulle ha gjort om jag hade alla dom elementen. Större möjlighet att just integrera dom med rummet.

Förstärkarlasten är inget problem om du bara ser till att det totala impedanser håller sig på en vettig nivå genom att serie och parallellkoppla dom. 4 st 8 ohmselement blir 8 ohm om du seriekopplar dom parvis och sedan parallellkopplar de två paren med varandra... eller tvärtom

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:10:16  Show Profile Send Larsen a Private Message
En annan sak är ju att billiga element i rimlig låda kanske inte klarar att gå ner ditt de djup du vill ha... sen om du kan få fram de låga frekvenserna pga rummet är en annan sak.
Har sett att en del av de riktigt billiga elementen har värden som gör att dom bara verkar passa i gigantiska slutna lådor (alt endast baffel, se svalanders). Många sådana är det inte hög WAF på. Många lådor gör även att lådkostnaden ökar.
Finns som vanligt en massa plus och minus på båda.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:18:26  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Sen pumpar ju 2st långslagiga 15" mycket mer luft än vad 8st 8"are gör


Nej – bestemt inte enig!

I motsätning til flera som kommer med deres teorier och synspunkter her (stor respekt) så har jeg praktisk erfaring med denna lösningen.

En typisk 15" har kanske en 3" svingspole (75 mm) och X-max på 16 mm (+/- 8 mm)
En typisk bra 8" har kanske en 1,5" svingspole (38 mm) och X-max på 10 mm (+/- 5 mm)

Om man räkner 4 stk. 8" tilsammans får man, at dette svarer til
En 152 mm svingspole!

Arealet for en 15" er typisk 650 cm2 - med Xmax 16 mm flyttes 1,04 liter luft pr. slag
Arealet for en 8" er typisk 220 cm2 – 4 = 880 – med Xmax 10 mm flyttes 0,8 liter luft pr. slag

Ser man således på det er det korrekt at en 15" flytter mera luft, men om du ser på känslighet, distortion, kompression grunnet varme i svingspolen, membranopbrydinger och mycket annet kan det vel väre at de 4 stk. 8" er en bätre valg.

Jeg har väret med om at bygge flere högtalare med mange små enheter – tex. denna med 6 stk. 6,5 fron Monacor. Her mangler bestemt inte bas!



Fordelen ved mange basser er ochså at dom kommer at placeres i ulika avstann från vägge, lofft och gulv. Således anslås ulika resonanser och du får en renare mere frekvenslineär bas.

Personligen anvenner jeg 8 stk. 8" i dipoler, som netopp nu er unner ombyggning til 6 stk. 12" pr. sida. Der finns enligt min mening INGEN erstatning for MEMBRANAREAL när man skal flytte luft. Stor Xmax er bra på papiret, men i praksis giver det ochså hög distortion.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/22 :  14:21:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En del av idén med många element är väl att få ner distorsionen för varje
element får en lättare uppgift - mindre slaglängd. Precis som Jan säger.
Enligt min mening är det nästan omöjligt att få odistorderad bas om man
inte kör med öppen baffel. Elementet får omväxlande skapa övertryck och
undertryck i en låda - hur blir vågformen då?!? Detta problem finns i varje
fall inte i öppen baffel, återstår problemen med själva elementen och den
akustiska kortslutningen som dock är möjlig att kompensera för.
Jag har kört med dipolbasar ett bra tag nu och jag är förvånad över hur
"seg" basen är i basreflexlådor. Hörde för ett tag sen välrenommerade
högtalare på en demo. Dessa kostade enligt uppgift 100 000 kr - seg bas.
Djup bas, ja. Men inte realistisk!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/22 14:31:39
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/22 :  17:59:19  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jan:
Xmax är från 0-läge till max utläge... inte p-p
De 15tummare jag pratar om har xmax på över 15mm dvs p-p = 30mm eller mer, det e först då du kan komma upp i 120dbi 20Hz.
Det finns otroligt många basar som har detta när vi pratar sub element...
xmax på 8mm = p-p på 16mm för en 15 är ju ett fullt normalt element, inte vad jag kallar långslagigt...

Om vi jmf detta då 4st 8" har 1,17*arean på 1st 15tummare...
Slår 15tummaren 33mm (p-p) måste således 8"aren slå 33/1,17 = 28mm (detta finns det ju många 15"are som klarar)

Om vi sen tar en riktigt fet 15"are t.ex Tumult som har p-p på 70mm... så måste 8"arna slå 60mm, och då är ju 8" way lost när det gäller att flytta luft.


Ang. högtalarna du byggt så ser dom jäkligt fina ut, jag gillar personligen Fostex 208Sigma, men ta bort den fula konen i mitten och sätt dit en vanlig kon

Edited by - LaZyWorM on 2003/11/22 18:00:56
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/11/22 :  18:13:25  Show Profile Send LageB a Private Message
Jan,
Jag är mycket nyfiken på din högtalare. Jag har själv ett par FE168S som jag ska bygga basmoduler till. Är Fostexarna i slutna lådor? Kör du dom fullrange? Vilken XO till baselementen?
Mvh
LageB
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/22 :  22:29:38  Show Profile Send Larsen a Private Message
Är det kvalitet eller kvantitet som efterfrågas?
P-P på 70 mm betyder (oftast) kvantitet, men måste inte vara samma sak som kvalitet. Bla bla induktans som en berg och dalbana bla bla... (obs: jag vet inget om nämnda Tumult).
Jag tyckte Jan sa det bra med, citat:
"Ser man således på det er det korrekt at en 15" flytter mera luft, men om du ser på känslighet, distortion, kompression grunnet varme i svingspolen, membranopbrydinger och mycket annet kan det vel väre at de 4 stk. 8" er en bätre valg"

Det jobbiga med diy är att man inte vet förrän man provat... och det kan faktiskt bli dyrt. Är ju inte bara att lämna igen prylarna.

Äh, sikta in dig på 10 års diet av nudlar och vatten, köp många mindre och dyra, många mindre och billiga, få stora dyra och få stora och billiga... hyr en brädgård och bygg dipoler, slutna, portade, TL, horn m.m... jämför och lägg ut en rapport här

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/11/22 :  23:02:43  Show Profile Send Parasite a Private Message
Funderade över inläggen och kopplingarna till svalanderers häftiga bygge, hmm en annan tråd som även den har kopplingar till svalander va en dipolsubb som jag tror va H-formad , hörde att den även skulle funka mycket bra med billiga element (alltså konstruktionen gör att den smyger ner i frekvens) min ide är då att man kan försöka med billiga element, använda många i ett sånt bygge . =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/22 :  23:32:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Parasite: Det är mina dipolsubbar antagligen. Med snorbilliga Pro Audio SW12. Svalander använder samma element.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/11/23 :  01:35:20  Show Profile Send Björn N a Private Message
Hur kompenserar man övelappningen hos öppen baffel? Måste vara ngn form av fasförskjuting???

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/11/23 :  01:40:07  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag är ute efter max kvalité till minsta kostnad, kvantitet är helt ointressant (idag;)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000