HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Detektera överström
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:05:15  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej
Jag har funderingar hur man på ett bäst/enklast detekterar överström i ett slutsteg. Hur gör ni, eller är det något man "hoppar över" i självbyggen.
Att mäta spänningsfall över ett seriemotstånd är väl inte att tänka på eller?
En LEM-modul till en komparator och vidare till en vippa var min tanke.

Det finns säkert fler som tänkt igenom detta och jag är tacksam för input och tips.

mvh
deerhunt

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2003/11/19 :  08:58:59  Show Profile Send Martin N a Private Message
Det beror på vad du vill mäta. Vill du skydda högtalaren, eller vill du bygga ett strömåterkopplat slutsteg med hög utimpedans, eller skydda slutsteget? Berätta vad du skall göra, så kanske det går att svara.

Vad är det för typ av utgångssteg på förstärkaren? Rör, bipolärt, fet, push-pull, emitterföljare, CPF eller någon annan special.
Bäst vore om man kunde se hela schemat.

/Martin
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/19 :  10:42:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Enkelt så mäter man spänningen över en shunt som i regel är ett emittermotstånd. Har man ett klent steg och tänker köra det som disko så kan det vara bra att ha ett elektroniskt skydd men är steget hyggligt kraftigt och man kör det i hemmabruk så räcker det faktiskt att köra med en trög säkring på högtalarutgången. 3.15 AT ger många watt ut och 5 AT som jag har i mitt 500 wattssteg resulterar i vräkning. Sträva efter enkelhet om det är möjligt. Kolla t ex Leach steget hur det är gjort.
http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/11/19 10:43:13
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2003/11/19 :  11:39:24  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Martin: Jag har byggt en nätdel till en klass D -modul. Denna har i sin tur en "standby"-ingång som kan användas för diverse skydd (överström, termiskt) genom att dra ner ingången till matningsjord mha en trissa.
Jag kan alltså enkelt komma åt dc-spänningen och högtalarutgången, men inget annat.

peranders: Säkring i all ära, men är det inte viss risk att de spelar med en smula. Kanske snabbsäkring som löser ut magnetiskt?

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/11/19 :  11:54:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Trög säkring tar toppar bra, typiska musiksignaler. Visst, säkringar och säkringshållare kan vara lite olinjära. Du kan testa LT1787 från Linear Tech som är en "current monitor", dvs en shuntförstärkare som klarar mycket lågohmiga shuntar. Sen får du nog skilja på DC-skydd och överströmsskydd, två helt skilda saker.

http://www.linear.com/prod/datasheet.html?datasheet=521

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/11/19 13:18:34
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2003/11/19 :  16:09:02  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Det var ju en väldigt lämplig komponent. Tack för länken.
Att skydda mot överström i dc-delen eller på musiksignalen borde väl gå att göra på samma sätt, eller?
Enklast att lägga in övervakningen i dc-delen antar jag, och det borde ju ge fullgott skydd.

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2003/11/19 :  20:50:24  Show Profile Send Martin N a Private Message
Det låter som om din modul inte har några större kondingar i sig. Då skulle jag sätta strömsensorn på matningen, inte på högtalarutgången.
Så länge du endast skall gejta ingången räcker det med att sätta en sensor på ena matningen, men om du tänker dig att även kunna skydda högtalarna för fel i modulen behöver du en sensor per sida för att kunna bryta matningen.
Med de låga impedanser som anges i databladet för kretsen skapas inga problem. Om du istället bygger sensor runt OP eller diskret med ett måttligt lågohmigt (0,1?) seriemotstånd kan man kolla så modulen (och ljudet!) sköter sig trots den högre utimpedansen från matningen. Vill man så kan man även glätta efter sensormotståndet, och på det sättet åter sänka nätdelens utimpedans för högre frekvenser. Då får man dimensionera för ett ström- OCH tidskrav, typ "10 A i 0,2 sek". Ger dessutom en tystare nätdel. Det blir på detta sätt det kommer att fungera om din modul har inbyggda glättningskondingar.
Om du inte glättar i nätdelen och har en momentant reagerande strömsensor kan man lämpligen lägga in tidskravet efteråt, integrera signalen och trigga efter lämpligt tröskelvärde.

/Martin
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2003/11/19 :  22:02:14  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Kretsen är i princip mycket passande, men med några undantag.
Min DC-spänning ligger på ca 75V, max för LT1787 är tydligen 60VDC - vad kan man göra åt detta?
Sedan finns den inte på ELFA och är för ytmontage (vilken iofs går att lösa), men var köper man den enklast ifrån?

Martin - du har rätt i att jag måste ju bryta spänningen, och då kommer ju vanliga snabbsäkringar väl till pass (men inte särskilt elegant förstås)
mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000