Author |
Topic |
|
rocknrolf
Member
91 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 19:50:42
|
Skulle förklara för en kompis vad en stereobild va, då jag skamset insåg att jag inte låg inne med de rätta temerna. Jag har en egen bild som jag inte kunde förmedla i ord. så hur skulle ni förklara det på ett begripligt sett? |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 22:06:59
|
Man kan ju alltid försöka.
Stereobild är att kunna höra var musikerna sitter och spelar när du har ögonen slutna. I bredd och i djup.
Inga "facktermer" till vanliga då blir man bara nördförklarad.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 22:18:46
|
Jag skulle gärna vilja se en ordlista för dessa fackord rörande hifi, speciellt beskrivningar av ljud och olika egenskaper. Anser mitt ordförråd ytterst begärnsat vad gäller detta, om någon frågar hur tycker du det låter "Jo, bra..." ungefär.
Finns det någon ordlista så man kan plugga in och lära sig? |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
rocknrolf
Member
91 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 23:12:54
|
Jo, det är ju inte det lättaste att beskriva ett ljud. Eftersom alla tolkar ljud olika kan det ju inte finnas några exakta termer. Men ett försök skadar ju aldrig. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 23:39:45
|
Scendjup, scenbredd, instrumentplaceringen skall kunna höras, du skall kunna placera instrumenten och ljuden i rummet, det skall inte grötsa ihop sig. |
Bravo |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 01:01:01
|
Och sen färgat ljud...mörkare, transparent osv. jag har nog missat något väsentligt men hur vet alla hur det egentligen låter?? Och kan säga att den kabeln färgar ljudet mörkt, den är transparent osv. gäller även andra produkter.
Hur vet man detta, så jag i framtiden kan säga om det är transparenta saker osv.
Ooops, gäller inte ämnet direkt men inom samma område kanske?
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2003/11/19 01:04:03 |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass
829 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 02:43:44
|
Apropå ordlista så tycker jag att Robert Harley's genomgång av all terminologi är mycket bra. Den finns i hans bok "Complete guide to high end audio". En mycket bra bok för övrigt... |
Detroit, Michigan |
|
|
|
Topic |
|