Author |
Topic |
|
Freahl
Member
80 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 15:40:39
|
Hej.
Har en H/K HD720(ca 3500kr) och jag tänkte på att uppgradera cd-ljudet, dock inga större praktiska eller ekonomiska kostnader. Vad finns det för uppgraderingar man kan göra förutom kablar, fötter?
Har för mig att jag läst för länge sen att ett tweak är att på ett eller annat vis "täta" cd-läsaren så inget ljus kommer in/ut. Funkar det? Och är det så fall för att inget ljus ska komma in eller komma ut som man gör detta?
Att öka tyngden på cd-spelaren har jag också läst nånstans. Att på något sätt minska vibrationer på "skalet" med hjälp av asfaltsmatta inuti.
Moddningen ska inte inskränka på utseendet.
Finns det något elektriskt av enklare natur? Pilla med pickupen?
Mvh Fredrik |
"Mindre är mer" |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 17:16:35
|
Densens avmagnetiseringsskiva är inte så dyr. Oumbärlig i min anläggning. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 17:25:33
|
Som du sa blygummi går att sätta i kostar några tior. Häng på en Supra Lorad för 95 kr metern. Prova med olika fötter, behöver inte vara hifiprylar tempur gummi schach bollar skurna på mitten. Om du har garanti kvar vänta eller låt den gå upp i rök. Har även läst om att smeta häftmassa på olika ställen. Har inte testat själv så jag säger varken buu eller bää. Densen är en bra sak, går att bränna ! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 17:40:04
|
VAr får man tag på denna Densenskiva, vad kostar den och vad gör den egentligen? mvh/ |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 19:06:47
|
Densen DeMagic konditionerar systemet, så det låter bättre och den kostar några hundralappar. Jag köpte min i England men den måste gå att få tag på på närmare håll. Ännu bättre är Purist Audios Enhancer, men den är svindyr ca. 2200:-, dock är den värd priset om du pular mycket med prylarna eller lyssnar väldigt mycket. Problemet är att alla japanre tycks inte läsa den, så den bör man nog få prova först.
|
Bravo |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 19:14:40
|
Fyll skiten med asfaltmatta, ett par kilo på alla möjliga ställen, även på transportens fasta delar. Blev klart bättre ljud i min Marantz CD63. Luckan fick sig en omgång Blue Tac också. Rekommenderas... Kan du löda förresten? Bra! Ta en bit koppartråd och kortslut utgångskondingarna. Surfa till LCAudio och köp en ny klocka med nätdel, lite dyrt men ett bra modd. Mvh |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2003/11/17 19:18:43 |
|
|
Freahl
Member
80 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 19:45:35
|
svejk: Blygummi köper man på bygghandeln?
Funkar det att byta elkabel när den sitter fast i spelaren, den går alltså inte att ta bort. Man måste väl löda då va?
Zombie: Blue Tac är?
Löda var massa år sedan jag gjorde tyvärr.
/Fredrik |
"Mindre är mer" |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 23:16:31
|
blue tac är häftmassa om jag inte misstar mig |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 09:47:21
|
Freahl: asfaltmassa finns väl på Biltema etc elkabeln går att byta ut i alla fall, om den får plats i öppningen. Annars kan man ju såga upp till en hankontakt i chassiet mvh |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Freahl
Member
80 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 12:21:24
|
Ska kolla up asfaltsmattan ivarje fall.
Sen får vi ser hur det blir med nätkabeln. Inte elektriker direkt...
/Fredrik |
"Mindre är mer" |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 17:37:42
|
Freahl: friskt kopplat, hälften brunnet! Om möjligt, försök att applicera asfalt någorlunda symmetriskt och jämnt i spelaren - glöm inte locket! Och botten under kretskortet/en! Klipp ut smala bitar och sätt fast på själva transportenheten, men passa dig så att det inte är i vägen för mekanisk rörelse...häftmassa symmetriskt under släden, men inte för jäkla mycket och kolla att mekaniken funkar OK.
Klipp å klistra! Klabba å häfta! Spela och njut!
|
Edited by - Zombie on 2003/11/18 17:43:43 |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 17:55:42
|
Bravo:
Tack för upplysningen, men vad betyder egentligen att Densenskivan "konditionerar" systemet? Låter som trolleri ;). Hur fungerar det rent praktiskt? |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
Freahl
Member
80 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 21:12:02
|
Zombie: Tack för infon, då vet man vad man ska göra under julen;)
/Fredrik |
"Mindre är mer" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 21:33:38
|
Tack för upplysningen, men vad betyder egentligen att Densenskivan "konditionerar" systemet? Låter som trolleri ;). Hur fungerar det rent praktiskt?
Tja rent praktiskt är det en vanlig CD Man stoppar i och ett hemskt ljud pågår i 3 minuter. Går säkerligen att mörda katter med. Efter denna ljudmässiga tortyr låter det lite bättre. Varför? Ingen aning men det funkar. En bra grej att ta fram när man vill späda på ryktet som freak/dåre hos de icke invigda. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 21:52:31
|
Freahl: spill inte glögg inuti bara, inge bra, se till att nötskal och julgransprydnader befinner sig på säkert avstånd....och testspela INTE med "White Christmas" ;-) |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2003/11/19 : 07:05:46
|
Svejk - "Tack för upplysningen, men vad betyder egentligen att Densenskivan "konditionerar" systemet? Låter som trolleri ;). Hur fungerar det rent praktiskt?
Tja rent praktiskt är det en vanlig CD Man stoppar i och ett hemskt ljud pågår i 3 minuter. Går säkerligen att mörda katter med. Efter denna ljudmässiga tortyr låter det lite bättre. Varför? Ingen aning men det funkar. En bra grej att ta fram när man vill späda på ryktet som freak/dåre hos de icke invigda."
Ett billigare alternativ är väl någon annan kass musik som du spelar innan, då låter det också garanterat bättre efteråt, fungerar varje gång som jag spelar någonting efter att frugan spelat vikingarna. Låter alltid bättre
Var hittar man denna densen platta?
Hur bra sitter häftmassan kvar? Med tiden brukar sådan som håller upp papper på väggarna vilja släppa. Vore inte så kul om det släppte på något illa valt ställe? Annars har ju släden ofta håligheter i som kan fyllas. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
Edited by - s.m.f on 2003/11/19 07:07:49 |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
|
|
Topic |
|