HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Modda Cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/17 :  15:40:39  Show Profile Send Freahl a Private Message
Hej.

Har en H/K HD720(ca 3500kr) och jag tänkte på att uppgradera cd-ljudet, dock inga större praktiska eller ekonomiska kostnader.
Vad finns det för uppgraderingar man kan göra förutom kablar, fötter?

Har för mig att jag läst för länge sen att ett tweak är att på ett eller annat vis "täta" cd-läsaren så inget ljus kommer in/ut.
Funkar det? Och är det så fall för att inget ljus ska komma in eller komma ut som man gör detta?

Att öka tyngden på cd-spelaren har jag också läst nånstans. Att på något sätt minska vibrationer på "skalet" med hjälp av asfaltsmatta inuti.

Moddningen ska inte inskränka på utseendet.

Finns det något elektriskt av enklare natur? Pilla med pickupen?

Mvh Fredrik

"Mindre är mer"

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:16:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Densens avmagnetiseringsskiva är inte så dyr. Oumbärlig i min anläggning.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:25:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Som du sa blygummi går att sätta i kostar några tior. Häng på en Supra Lorad för 95 kr metern. Prova med olika fötter, behöver inte vara hifiprylar tempur gummi schach bollar skurna på mitten. Om du har garanti kvar vänta eller låt den gå upp i rök. Har även läst om att smeta häftmassa på olika ställen. Har inte testat själv så jag säger varken buu eller bää. Densen är en bra sak, går att bränna !

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:40:04  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
VAr får man tag på denna Densenskiva, vad kostar den och vad gör den egentligen? mvh/

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:06:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Densen DeMagic konditionerar systemet, så det låter bättre och den kostar några hundralappar. Jag köpte min i England men den måste gå att få tag på på närmare håll.
Ännu bättre är Purist Audios Enhancer, men den är svindyr ca. 2200:-, dock är den värd priset om du pular mycket med prylarna eller lyssnar väldigt mycket. Problemet är att alla japanre tycks inte läsa den, så den bör man nog få prova först.

Bravo
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:14:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
Fyll skiten med asfaltmatta, ett par kilo på alla möjliga ställen, även på transportens fasta delar. Blev klart bättre ljud i min Marantz CD63. Luckan fick sig en omgång Blue Tac också.
Rekommenderas...
Kan du löda förresten? Bra! Ta en bit koppartråd och kortslut utgångskondingarna. Surfa till LCAudio och köp en ny klocka med nätdel, lite dyrt men ett bra modd.
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/11/17 19:18:43
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/17 :  19:45:35  Show Profile Send Freahl a Private Message
svejk: Blygummi köper man på bygghandeln?

Funkar det att byta elkabel när den sitter fast i spelaren, den går alltså inte att ta bort. Man måste väl löda då va?

Zombie: Blue Tac är?

Löda var massa år sedan jag gjorde tyvärr.

/Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:16:31  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
blue tac är häftmassa om jag inte misstar mig

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/18 :  09:47:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Freahl: asfaltmassa finns väl på Biltema etc
elkabeln går att byta ut i alla fall, om den får plats i öppningen. Annars kan man ju såga upp till en hankontakt i chassiet
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/18 :  12:21:24  Show Profile Send Freahl a Private Message
Ska kolla up asfaltsmattan ivarje fall.

Sen får vi ser hur det blir med nätkabeln. Inte elektriker direkt...

/Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:37:42  Show Profile Send Zombie a Private Message
Freahl: friskt kopplat, hälften brunnet!
Om möjligt, försök att applicera asfalt någorlunda symmetriskt och jämnt i spelaren - glöm inte locket! Och botten under kretskortet/en!
Klipp ut smala bitar och sätt fast på själva transportenheten, men passa dig så att det inte är i vägen för mekanisk rörelse...häftmassa symmetriskt under släden, men inte för jäkla mycket och kolla att mekaniken funkar OK.

Klipp å klistra! Klabba å häfta! Spela och njut!

Edited by - Zombie on 2003/11/18 17:43:43
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:55:42  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Bravo:

Tack för upplysningen, men vad betyder egentligen att Densenskivan "konditionerar" systemet? Låter som trolleri ;). Hur fungerar det rent praktiskt?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:12:02  Show Profile Send Freahl a Private Message
Zombie: Tack för infon, då vet man vad man ska göra under julen;)

/Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:33:38  Show Profile Send svejk a Private Message
Tack för upplysningen, men vad betyder egentligen att Densenskivan "konditionerar" systemet? Låter som trolleri ;). Hur fungerar det rent praktiskt?

Tja rent praktiskt är det en vanlig CD Man stoppar i och ett hemskt ljud pågår i 3 minuter. Går säkerligen att mörda katter med. Efter denna ljudmässiga tortyr låter det lite bättre. Varför? Ingen aning men det funkar. En bra grej att ta fram när man vill späda på ryktet som freak/dåre hos de icke invigda.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/18 :  21:52:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
Freahl: spill inte glögg inuti bara, inge bra, se till att nötskal och julgransprydnader befinner sig på säkert avstånd....och testspela INTE med "White Christmas" ;-)

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/19 :  03:49:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
v Jag är ingen tekniker utan en obotlig humanist "filikoster", men titta på P.A.D.s hemsida under "Products" vidare "System Enhancer"

http://www.puristaudiodesign.com/index2.html

Bravo
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/11/19 :  07:05:46  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Svejk - "Tack för upplysningen, men vad betyder egentligen att Densenskivan "konditionerar" systemet? Låter som trolleri ;). Hur fungerar det rent praktiskt?

Tja rent praktiskt är det en vanlig CD Man stoppar i och ett hemskt ljud pågår i 3 minuter. Går säkerligen att mörda katter med. Efter denna ljudmässiga tortyr låter det lite bättre. Varför? Ingen aning men det funkar. En bra grej att ta fram när man vill späda på ryktet som freak/dåre hos de icke invigda."

Ett billigare alternativ är väl någon annan kass musik som du spelar innan, då låter det också garanterat bättre efteråt, fungerar varje gång som jag spelar någonting efter att frugan spelat vikingarna. Låter alltid bättre

Var hittar man denna densen platta?

Hur bra sitter häftmassan kvar? Med tiden brukar sådan som håller upp papper på väggarna vilja släppa. Vore inte så kul om det släppte på något illa valt ställe? Annars har ju släden ofta håligheter i som kan fyllas.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Edited by - s.m.f on 2003/11/19 07:07:49
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/11/19 :  09:06:38  Show Profile Send Poe a Private Message
Kolla in http://www.trichordresearch.com Deras Clock 2 kan ju vara ett pårisvärt alternativ.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000