HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 målning av CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:00:09  Show Profile Send AU a Private Message
Hej

Forum deltagare

För 10-15 år sedan så sades det att man kunde uppnå en ljudförbättring genom att måla ytterkanterna på sina CD. Vad jag kommer ihåg, gick idén ut på att genom målning kunde man minska vissa reflektioner som störde lasern vid avläsning. Hur är det idag är det någon som målar sina CD, eller är det helt ute?

MVH
A

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:01:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
I min ungdom målade jag CD kanterna. Dock har jag inte lyckats hört någon skillnad.

Thoma
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:10:34  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Det är tyvärr helt ute... !?

Togs nyligen upp, helt kort, i en annan tråd.
Faktum är att jag och ett par kamrater gjorde jämförelser mellan målade och icke målade skivor på den tiden det begav sig. Vi hade några olika skivor, 2 av varje förstås, som vi lyssnade på i en och samma CDP. Vi försökte också göra lite primitiva blindtester, och faktum var att det var skillnad! Olika stor skillnad på olika skivor dock. Jag vill minns att den största skillnaden var i basen som upplevdes fastare på de flesta skivor.

Varför alla slutade måla vet jag inte!?
Det kunde vara lite kladdigt förstås, och så dök ju disskutionen om vilken färg som var bäst upp, så vi ledsnade väl kan jag tro .

För övrigt skulle man helst måla innerkanten också
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:20:19  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P målade också sina skivor och rackarna den rödes skatt vad bra det lät!
Men efter en lång tid då det fantasiska tweaket hade falnat i modernitet i pressen så hördes det inte längre någon skillnad... Kan det tänkas vara så med mer moderna tweak??? Att man behöver lite press för att höra den fantastiska skillnaden? [:)
Go to Top of Page

Thomas
Teoism Audio AB

172 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:21:39  Show Profile  Visit Thomas's Homepage Send Thomas a Private Message
Har ej själv provat det, men har bekant som har gjort det med negativt resultat. I detta fall gjorde man blindtester med en (snarare flera) målad och en icke målad (skivorna tillhörde samma pressnings serie, med ett fåtal nummer mellan sig)). I ca 70% av fallen ansåg 'panelen' att de målade lät sämre. En annan intressant iaktagelse i detta sammanhang var när man började mäta lite på själva CD:n (eller snarare CD spelarna). Vid målad innerkant visade det sig att servon drog mer ström, och som bekant kan (vid en bristfällig konstruktion) detta påverka ljudet i en negativ riktning.
Vad denna ökade aktivitet i servot berodde på kan man undra över, en tanke kan vara att när man målar så minskar faktiskt själv 'CD-hålet' en aning och detta skulle då kunna medföra en sämre passform mellan skivan och CD:n. Men detta är bara gissningar så vad det exkat beror på vet jag ej. Dock talade både mätdata och lyssning att något skedde, att sedan panelen uppfattade detta som negativt kan vara individuellt men intressant är det. Så prova och bilda dig en egen uppfattning.

Mvh
Thomas
quote:
Originally posted by AU

Hej

Forum deltagare

För 10-15 år sedan så sades det att man kunde uppnå en ljudförbättring genom att måla ytterkanterna på sina CD. Vad jag kommer ihåg, gick idén ut på att genom målning kunde man minska vissa reflektioner som störde lasern vid avläsning. Hur är det idag är det någon som målar sina CD, eller är det helt ute?

MVH
AU

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:45:04  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Helt ute kan det inte vara eftersom jag gör det ibland. Det är dock inte den gamla gröna varianten som jag aldrig provat. Tyckte väl på den tiden att det verkade för knäppt. Men det fanns positiva omdömen så varför inte testa?
Jag använder en behandling som heter Auric Illuminator. Den består av två steg. Det första är att måla skivans inner- och ytterkanter med en svart penna (samt ev. inre genomskinlig ring). Pennan man får i paketet verkar vara en vanlig svart tuschpenna (jag kan inte märka någon skillnad), så man kan ju försöka med en vanlig svart märkpenna (av permanenttyp, inte vattenbaserad). Då för man första steget i behandlingen. Skall gå att ta bort med isopropylalkohol.
Det andra delen handlar om att behandla båda sidorna med ett speciellt medel som stryks ut med medföljande trasor.
Resultatet varierar litet för olika CD men för det mesta minskar ev. hårdhet på skivan, man får litet tydligare bas, bättre detaljer och större soundstage.
Kostar ca $40 och rekommenderas av Stereophile. Det gör inte att en dålig inspelad CD plötsligt blir fenomenal, men de flesta skivor blir hörbart bättre. Kan göra alltför vassa skivor mera njutningsbara. Det skall räcka till ett par hunda skivor så kostnaden är obetydlig.


Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/03 :  22:51:43  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Det senaste ska väl vara att fasa av kanterna på CD:n?
Detta för att minska reflektioner inne i skivan OCH för att få den EXAKT cirkulär.
Kolla Svalanders hemsida för mer info.
Har dock ej testat
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/03 :  23:04:27  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om man verkligen vill maxa på finns det möjligheter. Jag tycker det verkar för omständigt att sitta och slipa med sandpapper och fasa till rätt vinkel. Antar att det inte skulle göra så mycket till med detta, men det är som sagt ett antagande.
Det finns också en maskin från Audiodesk som slipar och målar automatiskt, men då blir det dyrt.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/09/04 :  06:20:28  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har testade målning en gång i tiden när Hifi&musik skrev att "skillnaden var enorm". Tyckte det blev sämre. Kan det ha berott på att felkorrigeringskretsar edyl jobbar på högvarv??
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/04 :  09:11:52  Show Profile Send markku a Private Message
Jag ville fråga er, som målade CDer, var på skivan lade ni färg?

Målade ni, som övre illustration (trvärsnitt av halva CD) visar, eller endast på ytre kant, som nedre illustration:



Den övre tekniken baserar på en persons forskning i saken (och den är inte mig)....


mvh
Markk

Edited by - markku on 2002/09/04 09:12:34
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/04 :  09:21:32  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Ytterkant enl. nedre ill. för det mesta.
Provade också ytterkan + innerkant (endast kanterna).

En fundering:
Försvinner (det ev.) reflektionsproblemet med svarta CD-R
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/04 :  11:12:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Den gröna cd-pennan är en av anledningarna till att jag inte litar så mycket på öppna tester. Jag målade några cd och jag och alla andra (inklusive hifi-pressen, som bekant) hörde naturligtvis stor skillnad. När jag så för skojs skull testade blint hörde naturligtvis varken jag eller någon annan någon skillnad. D.v.s. skillnaden var ren inbillning. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna göra någon skillnad. Om man påför färgen ojämnt skulle det ju kunna orsaka problem för cd-avläsaren. Dessutom kanske färgen på innerkanten skulle kunna orsaka friktion
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/09/04 :  12:24:45  Show Profile Send AU a Private Message
quote:

Den gröna cd-pennan är en av anledningarna till att jag inte litar så mycket på öppna tester. Jag målade några cd och jag och alla
andra (inklusive hifi-pressen, som bekant) hörde naturligtvis stor skillnad. När jag så för skojs skull testade blint hörde naturligtvis
varken jag eller någon annan någon skillnad. D.v.s. skillnaden var ren inbillning. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna göra
någon skillnad. Om man påför färgen ojämnt skulle det ju kunna orsaka problem för cd-avläsaren. Dessutom kanske färgen på
innerkanten skulle kunna orsaka friktion?

/Magnuz





Då det begav sig och målning var populärt så gjorde jag lite blind tester.

Var väldigt skeptisk till det hela. Tvingade min sambo byta mellan en målad och omålad CD (identisk).
Första serien om 10 lyssningar prickade jag in 9 av 10. Blev konfunderad och utförde ytterligare 10 tester varje kväll i 9 dagar. (Mot slutet ville min sambo få in mig på psyket)
Ganska snabbt gick det totala antalet rätt ner mot 50%;-)



Innerkanten:
Jag har en kompis som förstörde sin CD samling genom att måla innerkanten, Hans Denon CD hade stora problem att spela dessa skivor.
Så det ska man låta bli.


MVH
AU











Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/04 :  19:31:29  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Markku, jag målar bara ytter- och innerkanten, inte på ovan- eller undersidan av skivan. Med Auric Illuminator följer också en schablon som man kan använda för att måla den innersta delen av CD:n på båda sidor. Men det har jag inte testat.
Jag undrar om det var denna innerkant AU menade när hans kompis förstörde sina CD. Om man målar över partier med läsbar information måste det gå illa, annars förstår jag inte hur den lilla ytan på innerkanten (90 grader mot skivan) kan ha någon negativ betydelse. Där finns ingenting som lasen över huvud taget skall läsa. Jag vet inte vad AU:s kompis målade med, men Illuminator målning går att ta bort med isopropylalkohol så det borde väl kompisen också kunna (finns på apoteket).
Målning av sidorna påstås ta bort oönskade reflektioner och felläsningar och därmed leda till mindre felkorrigeringar (se t.ex. www.audience-av.com). Om detta verkligen händer är en annan sak. Det värsta som kan hända borde vara att man inte får någon effekt. Det är svårt att förstå en del påståenden här om att målning skulle leda till ökad belastning på felkorrigeringskretsarna
(om man inte målar över informationsbärande spår också). Lasern är väl inte konstuerad så att den skickar ut ljus som skall reflekteras ut i kanten och sedan reflekteras tillbaka och läsas av lasern? Nu vet jag inte vad den gröna färgen gjorde, men det kan väl inte ha handlat om att öka reflektionen från kanten?


Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2002/09/04 :  20:26:53  Show Profile Send AU a Private Message
Hej Anders47, snyggt namn!

quote:
Jag undrar om det var denna innerkant AU menade när hans kompis förstörde sina CD. Om man målar över partier med läsbar information måste det gå illa, annars förstår jag inte hur den lilla ytan på innerkanten (90 grader mot skivan) kan ha någon negativ betydelse. Där finns ingenting som lasen över huvud taget skall läsa. Jag vet inte vad AU:s kompis målade med, men Illuminator målning går att ta bort med isopropylalkohol så det borde väl kompisen också kunna (finns på apoteket).



Ja den innerkanten som ligger an 90 grader mot skivan (närmast centrum).
Precis som Magnuz har nämnt ovan i ett inlägg, så blir CD:n mindre centrerad. Det räcker faktiskt med ett tunt lager färg.
Dock tror jag min kompis hade problem med minskad friktion, skivan slirade (rotations accelerationen är ju ganska stor när man hoppar från sista spåret till första spåret).

Det är helt riktigt att det går att få bort färgen (den gröna som HiFi-klubben sålde), men inte så lätt från kanterna som man kan tro. Jag överdrev;-) Min vän skavde av färgen, och nu jobbar hans CD spelares felkorrigerings kretsar och servon för högtryck på grund av ocentrerade CD

MVH
AU


Edited by - AU on 2002/09/04 20:28:12
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2002/09/04 :  22:52:20  Show Profile Send Svante F a Private Message
Jag gjorde ett eget blindtest mellan en behandlad (Auric Illuminator)
SACD och samma utgåva obehandlad (hade en dublett).8 gånger av 10
valde jag rätt.På ett intro med lugnt pianospel valde jag rätt alla gånger.Tyckte att bakgrunden blev "svartare" och pianot renare.
Kanske det blev mindre jitter och därför mindre distorsion/oönskade övertoner.
En kompis kunde även han höra skillnad men han föredrog till skillnad från mig den obehandlade skivan...

Go to Top of Page

StefanN
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/09/05 :  12:35:39  Show Profile Send StefanN a Private Message
Har provat på en del skivor. Inga blindtester. Endast en skiva har blivit TYDLIGT bättre, så att alla tvivel om förändringen var borta, även utan blind test. En gammal discoskiva som lät fördj-vligt skramligt. Blev klart lyssningsbar efter målning. Den gången var det svart tuschpenna. Sen är det frågan om det var färg- dimensions- eller friktionsförändringen som gjorde susen...!?
/Stefan

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000