HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har färgen betydelse ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:13:13  Show Profile Send nin a Private Message
Saken är att färger är som allt annat en mode sak. Titta tillbaka på 80-talet t ex, den var väldigt modernt med vissa färger och dyl som idag är helt ute. Samma tror jag kommer hända med våra Silver färgade saker om några år. Man kommer spy på det.

Men räddningen är att svart är ALLTID rätt.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:37:44  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag är väldigt svag för valnöt, gärna handgjorda med en mycket bra finish(Sonus Faber). Annars så är äkta träfaner trevligt, bok/lönn/körsbär är väldigt mycket en smaksak och beror på vad man har för annan inredning.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:51:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Trä är alltid rätt och SF valnöt är SÅ rätt!

Bravo
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:52:18  Show Profile Send Frux a Private Message
Häftigt, jag håller med nin!

För drygt tio år sen skulle ju t.ex. TV-apparater vara vita, och ännu längre tillbaka träfanerade. Det är helt ute idag. Även om det kan finnas snyggare och roligare färger än svart, så är svart det som är mest diskret och håller längst tycker jag.

När jag köpte TV förra året blev det en silverfärgad. Jag hade föredragit svart, men TVn som jag valde ut efter bild/pris fanns helt enkelt bara i silver. Är rätt säker på att även den färgen kommer att vara ute om några år, även om jag inte bryr mig om det så jättemycket.

Mina högtalare, förstärkare, dator och tangentbord är svarta. Tyvärr fanns datorskärmen jag köpte bara i grått.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:55:47  Show Profile Send filkingian a Private Message
Svart som natten=) Eller svart med trä=)

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:17:18  Show Profile Send Zamn a Private Message
Jag köpte mina black diamond för att de lät otroligt bra för priset, men skulle nog hellre idag se, tex, ett par evidence från samma tillverkare hemma hos mig rent designmässigt sett. Vet ni om de låter lika bra som black diamond??

http://www.audiopro.se/products/evidence_e5.asp

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/11/18 :  00:45:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag gillar också träfärger allra helst valnöt. Svart pianolack a la Mirage eller NHT blir för mörkt och dominerande i rummet. Ser ut som monoliten i "2001".

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/11/18 :  00:49:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
jag valde körsbärsträ då det passar bäst hos mig. Gillar inte mörka högtalare och inte heller för ljusa (masurbjörk)! Körsbär smälter in bra hos de flesta och är "lagom".
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/18 :  05:55:23  Show Profile Send Lepra a Private Message
Jag tycker utseendet på prylarna är minst lika viktigt som hur det låter... om inte viktigare

När det gäller högtalare så tycker jag körsbär o annan lite mörkare, varmare träslag är oslagbart. Helst mönstrat trä.

Frozen Brains Tell No Tales

Edited by - Lepra on 2003/11/18 05:57:12
Go to Top of Page

potatis
Member

135 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:15:54  Show Profile Send potatis a Private Message
hm, finns det tv-apparater i träfinish?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/21 :  13:27:53  Show Profile Send John a Private Message
quote:
finns det tv-apparater i träfinish?


Förutom de äldre apparaterna så gjorde Finlux (om jag nu minns rätt) en del teveapparater med trä på nittitalet. Faktiskt inte alls så tokigt!

Vad gäller körsbärsträ och andra liknande träslag så kan den röda tonen vara lite svår att kombinera med annan inredning. Men nu snackar vi WAF och det är väl inte alltid så prioriterat?

/en john som har sina prylar i en teve!

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:22:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Philips har en classicserie i lackerat träfaner, inte tokiga alls.
Tyvärr inte i den senaste pixel plustekniken än så länge av vad jag sett hitills.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:24:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Körsbär fungerar utmärkt med andra träslag...Jag har ett par i körsbär och har lite mörkare trä i ett soffbord och byrå, och det går hur bra som helst.. Många träslag fungerar ihop om dom bara har någorlunda samma nyans..

Men så klart en mörk vallnötshögtalare kanske inte är så snygg med en björkbokhylla...

Men damerna i sammanhanget har ju ofta lite lustiga åsikter om vad som är snyggt i hifiväg, så det blir inte alltid lätt...

/M
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/21 :  14:29:27  Show Profile Send John a Private Message
quote:
Körsbär fungerar utmärkt med andra träslag...

Detta har jag fått kraftfullt dementerat från (kvinnlig) person med utbildning i heminredning! Samtliga röda träslag är hopplöst omoderna, kan möjligen passa i någon retro-kitchig miljö, icket annars! Skandinavisk design med ljusa träslag har väl haft uppsving på sistone, men man vet aldrig hur det går. Ytterligare ett skäl att få byta högtalare?

/en john som hoppas att det skämtfulla anslaget går fram

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:24:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men kvinnor kan ju inget om hifi !! Men nu har ju som tur är inte många som har enbart ljusbjörk i sina hem...Och sen så finns det oxå en uppsjö av körsbärsvarianter som kan variera väldigt...

Och hon är välkommen att komma hem till mig och se hur bra mina Model-1 är i körsbär ser ut..



Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:28:21  Show Profile Send John a Private Message
Hm, kanske inte vore så dum idé att komma och lyssna på modellerna. Försöker övertyga henne om att en riktig stereo är att föredra framför en hoper tivolisar . Är väl lite sugen själv på att byta mina svarta högtalare nån gång i framtiden och då ligger Totem (för visst är det sånna?) på lyssningslistan. Förutsatt att dom låter bättre än dom ser ut dårå

/en john som har överskridit sin hifibudget redan och också måste spara för att kunna köpa nytt lyssningsrum

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/21 :  15:36:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det gör dom, garanterat !!! Och du vet ju att det låter bättre att lyssna i mörker....
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/11/21 :  16:45:24  Show Profile Send JM a Private Message
På elektronik Silver/Borstad aluminium ! På högtalare tycker jag ljusa träslag är snyggast ! Masurbjörk är inte fult !

Är det ngn som känner till träslaget "Ecki" ? (stavning ?) Jag såg en gevärskolv tillverkad i Ecki som var otroligt vacker ! Jag är ganska så säker på att det hette "Ecki"....

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/21 :  17:14:57  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Elektronik ska va svart eller guld!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/21 :  18:01:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag föredrar nog svart elektronik. När det gäller högtalare är det däremot trä som gäller. Ren svart lack skulle nog iofs funka men det fulaste jag vet är svart trä, typ "black ash" eller vad det brukar kallas.

"Philips har en classicserie i lackerat träfaner, inte tokiga alls. Tyvärr inte i den senaste pixel plustekniken än så länge av vad jag sett hitills."

Det ska man nog inte vara ledsen för.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000