Author |
Topic |
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 18:13:13
|
Saken är att färger är som allt annat en mode sak. Titta tillbaka på 80-talet t ex, den var väldigt modernt med vissa färger och dyl som idag är helt ute. Samma tror jag kommer hända med våra Silver färgade saker om några år. Man kommer spy på det.
Men räddningen är att svart är ALLTID rätt. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 18:37:44
|
Jag är väldigt svag för valnöt, gärna handgjorda med en mycket bra finish(Sonus Faber). Annars så är äkta träfaner trevligt, bok/lönn/körsbär är väldigt mycket en smaksak och beror på vad man har för annan inredning. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 18:51:15
|
Trä är alltid rätt och SF valnöt är SÅ rätt! |
Bravo |
|
|
Frux
Member
183 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 18:52:18
|
Häftigt, jag håller med nin!
För drygt tio år sen skulle ju t.ex. TV-apparater vara vita, och ännu längre tillbaka träfanerade. Det är helt ute idag. Även om det kan finnas snyggare och roligare färger än svart, så är svart det som är mest diskret och håller längst tycker jag.
När jag köpte TV förra året blev det en silverfärgad. Jag hade föredragit svart, men TVn som jag valde ut efter bild/pris fanns helt enkelt bara i silver. Är rätt säker på att även den färgen kommer att vara ute om några år, även om jag inte bryr mig om det så jättemycket.
Mina högtalare, förstärkare, dator och tangentbord är svarta. Tyvärr fanns datorskärmen jag köpte bara i grått. |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 18:55:47
|
Svart som natten=) Eller svart med trä=) |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
Zamn
Member
133 Posts |
Posted - 2003/11/17 : 22:17:18
|
Jag köpte mina black diamond för att de lät otroligt bra för priset, men skulle nog hellre idag se, tex, ett par evidence från samma tillverkare hemma hos mig rent designmässigt sett. Vet ni om de låter lika bra som black diamond??
http://www.audiopro.se/products/evidence_e5.asp |
Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 00:45:20
|
Jag gillar också träfärger allra helst valnöt. Svart pianolack a la Mirage eller NHT blir för mörkt och dominerande i rummet. Ser ut som monoliten i "2001". |
Hifiarkeologen |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 00:49:33
|
jag valde körsbärsträ då det passar bäst hos mig. Gillar inte mörka högtalare och inte heller för ljusa (masurbjörk)! Körsbär smälter in bra hos de flesta och är "lagom". |
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2003/11/18 : 05:55:23
|
Jag tycker utseendet på prylarna är minst lika viktigt som hur det låter... om inte viktigare
När det gäller högtalare så tycker jag körsbär o annan lite mörkare, varmare träslag är oslagbart. Helst mönstrat trä. |
Frozen Brains Tell No Tales |
Edited by - Lepra on 2003/11/18 05:57:12 |
|
|
potatis
Member
135 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 13:15:54
|
hm, finns det tv-apparater i träfinish? |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 13:27:53
|
quote: finns det tv-apparater i träfinish?
Förutom de äldre apparaterna så gjorde Finlux (om jag nu minns rätt) en del teveapparater med trä på nittitalet. Faktiskt inte alls så tokigt!
Vad gäller körsbärsträ och andra liknande träslag så kan den röda tonen vara lite svår att kombinera med annan inredning. Men nu snackar vi WAF och det är väl inte alltid så prioriterat?
/en john som har sina prylar i en teve! |
Hörlursfrilla! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 14:22:19
|
Philips har en classicserie i lackerat träfaner, inte tokiga alls. Tyvärr inte i den senaste pixel plustekniken än så länge av vad jag sett hitills. |
Bravo |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 14:24:03
|
Körsbär fungerar utmärkt med andra träslag...Jag har ett par i körsbär och har lite mörkare trä i ett soffbord och byrå, och det går hur bra som helst.. Många träslag fungerar ihop om dom bara har någorlunda samma nyans..
Men så klart en mörk vallnötshögtalare kanske inte är så snygg med en björkbokhylla...
Men damerna i sammanhanget har ju ofta lite lustiga åsikter om vad som är snyggt i hifiväg, så det blir inte alltid lätt...
/M |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 14:29:27
|
quote: Körsbär fungerar utmärkt med andra träslag...
Detta har jag fått kraftfullt dementerat från (kvinnlig) person med utbildning i heminredning! Samtliga röda träslag är hopplöst omoderna, kan möjligen passa i någon retro-kitchig miljö, icket annars! Skandinavisk design med ljusa träslag har väl haft uppsving på sistone, men man vet aldrig hur det går. Ytterligare ett skäl att få byta högtalare?
/en john som hoppas att det skämtfulla anslaget går fram |
Hörlursfrilla! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 15:24:13
|
Jo men kvinnor kan ju inget om hifi !! Men nu har ju som tur är inte många som har enbart ljusbjörk i sina hem...Och sen så finns det oxå en uppsjö av körsbärsvarianter som kan variera väldigt...
Och hon är välkommen att komma hem till mig och se hur bra mina Model-1 är i körsbär ser ut..
|
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 15:28:21
|
Hm, kanske inte vore så dum idé att komma och lyssna på modellerna. Försöker övertyga henne om att en riktig stereo är att föredra framför en hoper tivolisar . Är väl lite sugen själv på att byta mina svarta högtalare nån gång i framtiden och då ligger Totem (för visst är det sånna?) på lyssningslistan. Förutsatt att dom låter bättre än dom ser ut dårå
/en john som har överskridit sin hifibudget redan och också måste spara för att kunna köpa nytt lyssningsrum |
Hörlursfrilla! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 15:36:37
|
Jo det gör dom, garanterat !!! Och du vet ju att det låter bättre att lyssna i mörker.... |
|
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 16:45:24
|
På elektronik Silver/Borstad aluminium ! På högtalare tycker jag ljusa träslag är snyggast ! Masurbjörk är inte fult !
Är det ngn som känner till träslaget "Ecki" ? (stavning ?) Jag såg en gevärskolv tillverkad i Ecki som var otroligt vacker ! Jag är ganska så säker på att det hette "Ecki"....
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/11/21 : 18:01:08
|
Jag föredrar nog svart elektronik. När det gäller högtalare är det däremot trä som gäller. Ren svart lack skulle nog iofs funka men det fulaste jag vet är svart trä, typ "black ash" eller vad det brukar kallas.
"Philips har en classicserie i lackerat träfaner, inte tokiga alls. Tyvärr inte i den senaste pixel plustekniken än så länge av vad jag sett hitills."
Det ska man nog inte vara ledsen för. |
|
|
Topic |
|