HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Oväntade kommentarer om hifi!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:39:01  Show Profile Send dax a Private Message
Jag visade min sambo bilder på några högtalare på forumet och hon kommenterade enligt följande:

Megatrend: Ganska häftig! Det ser ut som en vägg.

Sonus Faber Minima Amator: Oerhört ful, ser ut som en fågelautomat!

Hon menade att en Megatrend är att föredra inredningsmässigt! Hon har nog bara lite feber för tillfället! Iofs så gillade hon tyget på startbilden från Gordons system, så hoppet är nog inte helt ute.

Do not stagedive at home alone!

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:45:08  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag hoppas du fyade din sambo riktigt ordentligt när hon sa så hemska saker om så underbara skapelser!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:55:23  Show Profile Send dax a Private Message
Så klart jag gjorde, men då sa hon att mina högtalare var mycket finare, så då gjorde det inte så mycket!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:35:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lättköpt va?

Bravo
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/11/17 :  10:57:51  Show Profile Send Per a Private Message
min sämre hälft tyckte att sonus faber cremona var de fulaste högtalare hon någonsin sett.
sayonara
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/17 :  11:51:06  Show Profile Send lazyboy a Private Message
kan oxå tycka att en del SF-modeller är lite "vulgo". Det är nog lädret och de svulstiga formerna som gör det.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/11/17 :  12:16:02  Show Profile Send patrikf a Private Message
Det var som tusan, då kan jag kanske bli sambo en vacker dag ändå!!!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/17 :  14:29:32  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag tror det är något fel på min hälft. Jag släpar hem både snygga och fula skapelser och har just nu MKT stora högtalare i varje rum. Bor i en två. Och det enda hon kommenterar är ljudet. Alödrig hört talas om en sådan modell!!?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:47:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Undrar vad en "fågelautomat" är... Lägg i mynt så får du en talgoxe!
Det är klart att kvinnor har synpunkter på hur saker ser ut, jag involverar min fru
i hembyggena så kan hon inte gny sedan när det är klart. Det var väl listigt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:09:28  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Kan komplettera med en kommentar jag fick när jag kom hem med nuvarande högtalare/kablar:

"Bara för att du har jättedyr stereo, måste det vara jättestora och jättefula högtalarkablar då?"

Var väl den mest permanenta synpunkten, även efter provlyssning (kanske var Linns ljudideal som inte passade)..men det är ju bra att man har någon som håller emot lite i det här "träsket" också...farligt att läsa för mycket på hififorum, funderar på en massa detaljer som man aldrig tänkt på tidigare.

Det var om Linn K400-kablaget, som ju i och för sig mest ser stora och svarta ut då...fast med Linns konstiga kontakter bak på så är det ju inte alldeles lätt att byta till några "snyggare" kablar..får starta en topic om "snygga kablar" nån gång tror jag

/ Daniel

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/11/17 23:10:27
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/11/18 :  06:06:38  Show Profile Send Lepra a Private Message
Som mitt ex sa när jag visade olika högtalare.
Jag började med väldesignade SF stativare och kommentaren blev ett likgiltigt "de är för små"
Det slutade med att jag visade dali´s jätte högtalare, den som är 230 hög och kommentaren blev "den var väl ok, men lite smal va"

ok... hon gillar stora leksaker.
Hon skulle kanske vara nöjd med en fotbollsplan fylld till bredden med gigantiska pa prylar med kareoke funktion.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/11/18 :  13:22:25  Show Profile Send mapem a Private Message
Min kvinna och jag byggde tillsammans våra popboxar (Carlsson/Idestam-Almquist) i slutet på det glada 60-talet. Och hon deltog även nu härom veckan i återupprättandet och modifierandet av desamma. Ingen av oss tycker att de är direkt vackra. Men de låter bra, bättre än dom snygga Infinity i äkta massiv ek som vi sålde i full enighet. Däremot tycker hon inte om att det alltid väser lite svagt om högtalarna, eftersom jag vägrar att stänga av förstärkaren på rekommendation av tillverkaren (naim). Själv hör jag inte väsandet eftersom det alltid väser i mina öron p g a tinnitus. Sen gillar hon inte naims naca5-kabel, som är väldigt stel och besvärlig och heminredningsovänlig. Så vi kör med en smidigare supra, trots att jag tycker naca5 låter bättre (mer engagerande). Men hon hävdar att supra låter bättre (mjukare). Hur som helst så är vi fullt eniga om att de låter olika.

På Infinitytiden flyttade jag ut högtalarna i rummet, och hon flyttade in dom mot väggen. Så höll vi på. Men Carlssonlådorna ska stå mot väggen, så därvidlag råder endräkt igen.

En tredje person blandar sig i ibland, nämligen sonen. Han har ju hörseln helt i behåll, så jag brukar fråga honom om hur olika saker låter ibland. Då säger han: Sk-t i det, lyssna på musiken i stället!
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/11/18 :  14:58:25  Show Profile Send Revisorn a Private Message
För ett par år sedan hade jag visning av min lägenhet, eftersom den skulle bytas mot annan. Besökarna (småbarnsföräldrar) såg mina OA12 (vita med svart galler) och frågade om jag var sjuk, eftersom jag hade dubbla luftrenare i vardagsrummet.

Jag var tvungen att ta av gallret och spela musik innan de trodde på att det var högtalare.

Det blev inget byte vid det tillfället :)

Edited by - Revisorn on 2003/11/18 14:59:43
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/11/18 :  16:13:16  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Det jag hörde när jag kom hem med mina QRS Mercurius var: Du sa ju att dom var mörkare än dom gamla, kan man inte betsa dem lite så dom passar in lite bättre till bokhyllan?
,Det blev ingen betsning.

/Mikaell.
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/11/18 :  16:33:10  Show Profile Send Viktor a Private Message
quote:
Undrar vad en "fågelautomat" är... Lägg i mynt så får du en talgoxe!

*ASG*

Min sambo har bestämt sig för att det inte finns några snygga hötalare, hon tittar inte ens på bilder jag visar lägre. Nu spelar det inte så stor roll eftersom hon har förstått varför vi har ett par fula (i hennes ögon) svarta perlare i vardagsrummet. Om jag skulle få för mig att byta ut dom skulle nog inte utseendet spela någon roll eftersom det är lika illa vad jag än skulle släpa hem, bara jag kan övertyga henne om att det låter bättre så skulle hon nog köpa det mesta.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/11/18 :  16:41:40  Show Profile Send mapem a Private Message
Kan inte undanhålla läsekretsen en annan kommentar som jag fick en gång, när jag malligt demonstrerade anläggningen för en besökare. "Låter det inte bra?" frågade jag. "Vadå bra, det låter väl inget särskilt, det låter ju precis som i verkligheten bara" var svaret.

Sen vred besökaren upp bas och diskant i hängmatteposition och var nöjd. Numera har vi en förstärkare utan tonkontroller, för säkerhets skull.
Go to Top of Page

jon
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:52:42  Show Profile Send jon a Private Message
Hallå eller!
-Är det där högtalare, eller? Undrade en gäst på fullaste allvar när vi (jag och den där hälften som alla talor om) hade ett litet kalas i sommras. Tyvärr lär ingen skratta, eftersom mina hemmabyggda högtalare inte finns på bild ännu...

Jon
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/18 :  17:56:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja det är ju en skrämmande upptäckt när man upptäcker att folk tycker att det skall låta burkigt.

Då var det bättre när en till familjen kvinnlig bekant tyckte att det lät bättre än verkligheten. Hon menade att det lät bättre än på konserter.

Bravo
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/11/18 :  20:30:38  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
"-Var har du gömt lådorna?" undrade min flickvän vid första besöket, och tittade bakom mina Magnepan MG-1:or...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/19 :  01:26:04  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Hemma hos mig så blev Sonus Faber Electa Amator II totalsågade. Vi snackar alltså "dom kommer aldrig få en permanent plats i huset" totalvägran. Dock så fick Sonus Faber Cremona Auditor ett helt annnat bemötande "om du ändå måste ha ett par högtalare så är dessa det snyggaste jag sett".

Dock så tyckte hon att Electa Amator II var den bästa högtalare hon någonsin hört, och det kanske ska sägas att det varit en hel del högtalare på besök här hemma.

Andra saker som är svåra att få igenom är att låta sonus faber högtalare andas (läs luftig placering långt ifrån bakvägg) och alla kablar förutom nordost. Desto tjockare desto värre typ..

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/19 :  01:57:17  Show Profile Send Ayn a Private Message
Akhenaton, din flickvän och jag verkar ha samma åsikt om utseendet på respektive SF-högtalare

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/19 :  03:27:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tjejer vill ju gärna att man köper mindre grejor.
Av någon anledning trodde min kära att nästa par högtalare skulle bli mindre, så var nu inte fallet.
Synd att jag inte hade kameran framme.
Fast hon tycker trots allt att de är hyfsade utseendemäsigt.

Bravo
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/11/19 :  09:40:09  Show Profile Send NtR a Private Message
Vanligt fenomen det där, min hustru tycker att mina SF Minima är riksfula men att de inte får lämna hushållet ändå eftersom de är så förbannat behagliga att lyssna på. Eftersom de är mindre än de Mirage-monolither och Magnepanpaneler jag haft förut så är de dessutom inte lika "avskyvärda". Surt dock att inte ens kunna drömma om fortsatt lyckligt äktenskap och paneler.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/11/19 :  15:40:01  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Själv så är jag väldigt svag för just Electa Amator II's utseende. Jag gillar att dom ser svulstiga och stora ut. Dom tar över rummet dom står i, trots att dom bara är ett par stativare(jag menar detta som någonting positivt kanske skulle tilläggas). Med ett par riktigt tjocka harmonich tech kablar såg det riktigt mysigt ut.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000