HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Finns här några hornhögtalarentusiaster?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:07:12  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Satt häromdagen en längre stund hos en bekant som äger ett par Avantgarde DUO hornhögtalare med aktiva basmoduler....

Ljudet (och speciellt dynamiken) var fantastiskt, med undantag för basen som inte riktigt ville hänga med resten av helheten (de presterade dock 20Hz utan något problem). Trots det kändes mina Dunlavy hemma t.om. lite slöa i jämförelse, en sak som faktiskt inte händer ofta...

Motsvarande fenomen har jag upplevt med Acapella Violon och Campanile, även de utrustade med horn. Det verkar alltså som om hornhögtalarna skulle göra vissa saker verkligt bra, men ha problem med att integrera alla delar av registret till en jämn helhet.

Finns här några "hornentusiaster" som kunde kommentera detta, då det faktiskt gått upp för mig att jag kunde byta högtalare i något skede....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:19:54  Show Profile Send gcs a Private Message
"Ljudet var fantastiskt, med undantag för basen som inte riktigt ville hänga med resten av helheten (de presterade dock 20Hz utan något problem)."

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag tycker att det låter som en fantastikt bra högtalare....en sådan vill vi alla ha och det utan basmodul! Vad är det då för något som dig fattas?

gcs
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:36:38  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Jag menade att högtalaren hade ett väldigt snabbt och detaljerat mellanregister och diskant, men att basen var lite klumpig och långsam i jämförelse. Lite som en subwoofer som inte riktigt vill integrera sig med resten av systemet....

Varför skulle man vilja ha en Avantgarde utan bas?...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:45:38  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
RKL,

Jag är stor hornentusiast och jag har oxå upplevt att hornhögtalare ibland kan vara problematiska att integrera med andra register, t ex aktiva basmoduler. Horn kan även vara problematiska att använda om man har elektronik som brusar/brummar en aning. Eftersom den höga känligheten som de flesta horn har så kan man därför upplever bruset/brummet mer marknat än med vanliga konventionella högtalare

Men lyckas man undvika alla fallgropar med horn så har man oftast ett system med en otrolig närvarokänsla och dynamik i ljudet Har man en gång vant sig vid ett sådant system så kan det vara väldgt svårt att undvika horn. Man blir liksom beroende av dynamik


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/16 :  17:49:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Haha, ja neriks, man blir garanterat beroende !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:05:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
NN,

Jag kan tro det va' Är det aktryl i dina horn

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:26:49  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag hade horn i bilen en gång i tiden.... Vad säger ni om det??
Var annorlunda, men lät sanslöst bra! Liksom då fanns det dom som älskade det, och dom som hatade det...

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:28:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Amund,

Horn i bilen!??!! Har aldrig testat detta men det kanske är något att testa i min Volvo S60

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:31:46  Show Profile Send pesa a Private Message
Jag har också horn i bilen...signalhorn...

För att prata horhögtalare så har jag fått nys om en ny butik i Chicago som skall börja föra Avantgarde. Vid mitt nästa besök dit så skall favoritskivor och kameran med... Har aldrig hört dessa förut så det skall bli spännande...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:44:24  Show Profile Send Amund a Private Message
Neriks: Japp! Det var när jag jobbade med bilstereo, vi förde märket USD som hade ett koncept med horn. Priserna varierade beroende på vilken driver man valde. Dyrase gick på dryga 25k tror jag.
Tror både du och NN hade gillat ljudet

/Amund

Ps. Neriks: Jag tror jag har några bilder hemma, ska jag maila dom till dig?

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"

Edited by - Amund on 2003/11/16 18:46:40
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:48:58  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag är definitivt en horn dyrkare =) kanske därför jag har Acapella i sverige ;)

En bra horn konstruktion är enligt mig bättre än konventionella konstruktioner på alla parametrar.
Finns bara en sak att säga: Once you go horn you never go back ;)
/Adam
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:53:35  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag är garanterat horndiggare också, vem kom inte ihåg RT-hornen...?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:57:35  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hsivp - har du hört de större modellerna, som t.ex. Triolon?

En helt generell fråga till alla närvarande: Är en "äkta" hornhögtalare en sådan som använder horn för hela frekvensområdet eller räcker det med t.ex. hornladdad diskant? Personligen upplever jag att hornladdat mellanregister gör minst lika stor skillnad till "konventionella" dynamiska högtalare som hornladdad diskant gör, inte minst i dynamik.... Vad tycker ni?

En hel massa högtalare använder ju hornladdade diskanter utan att egentligen vara hornhögtalare. Eller kanske det bara är frågan om hur man definierar saken?

Mvh,

RKL


www.highendnews.com
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/11/16 :  20:17:46  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
RKL> jo jag har hört Triolon Excalibur.. vad kan man säga..... magiskt!!!

En äkta hornhögtalare räker att den har ett register som här hornladdat. Men som sagt så gör det otroligt mkt i alla register så en fullregister horn är mkt roligare och grymt dynamiskt.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/11/16 :  22:10:08  Show Profile Send David A a Private Message
Amund

Dom där USD hornen gav en monokänsla som inte var att leka med Personligen tyckte jag aldrig att dom lät nå vidare heller. Men vann som sjutton gjorde dom med dessa trattar ett tag.... innan tidskompensationen kom in och sopade mattan med allt annat!
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/11/16 :  22:21:41  Show Profile Send Johnny a Private Message
Vad finns det för olika tillverkare av hornhögtalare då? Gärna med länkar, så man kan kolla in dom också.

Kanske lite fel forum, men vad finns det i DIY väg? Avantgarde är ju inte direkt billiga, om man säger så.

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:16:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Ps. Neriks: Jag tror jag har några bilder hemma, ska jag maila dom till dig?

Amund,

Ja, det vore spännande att se Klicka här för mailadress ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:26:10  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Vad finns det för olika tillverkare av hornhögtalare då

Johnny,

Här är några fina skapelser från NN's och Neriks gamle vän Tatematu Onko






Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:29:30  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
http://www.beauhorn.com

Skulle jag vilja lyssna på i alla fall, denna ser väldigt intressant ut till exempel



eller denna!!


Edited by - Mikael2 on 2003/11/16 23:31:40
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:36:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Tatematu är ju otrolig, sjyssta skapelser

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:37:59  Show Profile
Man har ju Klipsch =) Blev såld på dynamiken i dom redan efter ett par minuter.
Lyssnade på mååånga andra högtalare, men jag fastnade för den fantastiska dynamiken och livekänslan hos Klipsch

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/11/17 :  14:02:11  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har en variant på hornhögtalare, Hörning Agaton Silver Signature. Det är ett veckat horn inne i lådan. Drygt 60 kg styck, 97 db känslighet och stora...

Basen är välintegrerad men förstärkaren räcker inte riktigt till med tung djupbas (15 Watts triod).
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/11/17 :  14:23:04  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Blev erbjuden ett par Hörning Agaton Silver för 17'. Tycker det lät lite mycket så jag valde att avvakta. Vad är bra pris på dessa. Tror nämligen att de finns kvar.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/11/17 :  15:30:27  Show Profile Send B Peter a Private Message
Hej Tomas!

Svårt att säga. De kostade ca 45.000 danska kronor när de gjordes men har sen dess ersatts av en modell med bakåtriktat baselement som kostar uppåt 70.000 danska kr. Den nya modellen har förutom baselementet det bästa Lowtherelementet också, DX4. Agaton Silvers Lowtherelement går inte heller av för hackor, ett DX3. Jag tror att bara elementen (DX3) kostar 12.000 SKR eller mer.

15-17 tusen är justa priser enligt min åsikt, lite beroende på hur långt du måste åka för att hämta hem dem (kan tipsa om att en Volvo 945 var på gränsen för att få plats med dem, trots halva baksätet nedfällt).

Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2003/11/17 :  22:47:31  Show Profile Send Johnny a Private Message
Hittade till Zingali, som har högtalare som ser rätt snygga ut iaf, hur dom låter är svårt att sia om då man inte hört dom.







//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/11/17 :  23:40:12  Show Profile Send NewMount a Private Message
Hade under ca 10 års tid hembyggda hornhögtalare enligt någon tysk design, kommer ej ihåg beteckning (har ritningarna kvar). Enorm baslåda och mellanregisterhorn gjutet i betong samt Electrovoice T35-horn. Den livekänsla och dynamik man fick med dessa bestar saknar jag stort idag. Bytte till mindre enheter p.g.a. hornhögtalarnas låga WAF.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000