HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Visste ni det här?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/15 :  13:52:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har just läst att det svenska företaget AGA Baltic byggde en optisk ljudkamera för stereoinspelning så tidigt som 1939. Man byggde bara en som heller aldrig kom till användning. Vid den svenska premiären av Disney´s "Fantasia" så byggde man om Saga biografen på Kungsgatan i Stockholm till s.k bredljud vilket innebar att man hade trestora cellhögtalare(Altec)bakom duken. När filmen sedan hade svenskpremiär så kördes den med mono ljud trots att den var inspelad med s.k."Fantasy sound" vilket var ett trekanaligt stereo ljud. Jag har original stereo ljudet på skiva så jag vet hur det låter. Jag hoppas att dom flesta har sett filmen eftersom det också är en milstolpe i filmhistorien.

gcs

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/15 :  13:55:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Intressant ytterligare en produkt som var före sin tid

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  14:00:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Rätt plats, rätt tid och rätt innovation gäller.
Synd att den inte kom till användning.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/15 :  14:26:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Filmbranschen i USA var egentligen föregångare när det gäller stereo-inspelningar. Det finns gamla inspelningar från 1941 med Glen Miller och jag har själv en inspelning med Tommy Dorsey från 1941. Svagheten med dom här optiska inspelningarna är frekvensomfånget och dynamiken. Det märkliga när det gäller skivor från trettiotalet är att man i många fall kan lockafram ett frekvensomfång på upp till 15KHz med hjälp av modern teknik. Ni kan lyssna på GRP´s utgivningar av gammalt DECCA material från den tiden. Man blir imponerad. Efter
det stora fosterländska kriget som man säger i Ryssland så uppfann man på Philips ett nytt inspelningssystem som kallades för Philip Müller antagligen efter uppfinnaren. Med hjälp av en ganska trubbig gravernål så skrapade man av den svarta emulsionen på ett acetatband.
Det här är teknikhistoria som jag tycker är väldigt intressant som ni säkert förstår.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000