HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarplacering - Hur gör ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/15 :  04:50:26  Show Profile Send Saro a Private Message
Hejsan gott folk.

Jag har labbat några timmar inatt. *suck*

*spola tillbaka bandet lite*

Gick till sängs vid 00.00. Började på att fundera över måtten på mitt rum och tredjedels regeln. Blev kallsvettig och började vrida på mig.

En timme senare så var jag i rummet baxandes med soffa bord och högtalare. Tejp och tumstock i högsta hugg. Mitt rum har måtten 580*570cm och är ca 250cm till tak. När jag placerat allt på en tredjedel från alla håll och plockat in kontorsstolen för att lätt kunna rulla lite så slog det mig!!!! "Högtalarna är ju inte ens 2m mellan varandra". Är det så ni sitter och lyssnar? Jag är ju van att ha ca 350-400cm mellan högtalarna och sitta ca 4m bort. Pytteliten ljudbild blev resultatet.
Klangen blev dock aningens bättre men inte så bra att jag skulle välja bort en stor bred och djup ljudbild.

Vidare laboreringar följer.

MVH Samuel Rönnqwist

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/15 :  10:28:20  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej,
ja tyvärr har jag inte bredare avstånd mellan mina högtalare, men det beror på utrymmesskäl. men det jag lärt mig för att få till bredden är att man ska flytta ut högtalaran lite i taget tills man får ett "hålrum" i mitten. då flyttar man in dem lite igen då har man skapat max bredd och det är där många högtalare är konstruerade för.
mvh:
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/15 :  10:54:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Placering har ju så mycket smak o tycke inblandat.
en vill du få mer "space" så prova som Neodynium har gjort. Han har satt högtalarna på diagonalen och det fungerar tydligen otroligt bra. fast det tar ganska mycket plats att göra så.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/15 :  14:31:03  Show Profile Send Saro a Private Message
Wilderwein: jag har aldrig lyckats placera mina högtalare så att jag får ett hål i ljudbilden. varit ute och vänt på 510cm c-c placerat.

Johan: Läste du mina rumsmått? jag har alltså ett kvadratiskt 33m² rum. har ca 370cm c-c mellan högtalarna. Mer Space behöver jag inte. Jag blev bara så förvånad att det verkar som att nästan alla har ca2m mellan högtalarna och sitter ganska långt ifrån dem. vilket jag inte alls kan förså efter som ljudbilden blir jätteliten och alla musiker kommer som från en kanal.

I min ljudbild ryms det en orkester. Om jag skulle montera upp trummor, bas, två gitarrer och en sångare så ryms det utan problem i naturlig storlek i min ljudbil. Jag bara undra hur ni andra gör? Jag har läst att många pratar om höjd, bredd och djup men samtidigt har de smalt mellan högtalarna. När jag flyttar ihop mina högtalare så komprimerade jag ljudbilden och det lät som att musikerna komme från en 14" tv istället för att stå och spela i rummet.

Såg att pjotre hade 215cm på insidan av ML nu och soffan 390 ifrån. När jag gör en sådan placering så låter det crap. Blir lite som att vara hos den lokala Linnhandlaren och lyssna. Två stuprör som går till öronen. Ingen BREDD och höjd i ljudet. Nu var det ju Ml med och det kan funka med elektrostater. Men ändå? blir det inte lite väl långt ifrån högtalarna?

Nä bäst att jag får lite svar innan jag skriver mera.

MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/15 :  16:11:52  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hej, vad har du för högtalare?
de måste han en himla spridning i så fall..
lycka till
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/11/15 :  16:14:10  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
något som också brukar fungera hos många är standard måtten 3m i bredd på högtalarna och lyssna 3m ifrån..
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/15 :  16:26:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Pga att jag har en så liten lägenhet så funkar ingen annan placering än den som jag nu har.På så sätt så har det löst sig.Har en 2:a på 62.5 kvadrat, så det ger inte utrymme för så många olika kombinationer. Men jag skulle också uppskattat lite större utrymme. MvhKristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  17:17:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är väl snarare rumsbegränsningarna som avgör hur högtalarna placeras. Säg att en högtalare bör stå minst 50-80 cm. från sidorna och 100 cm från bakväggen. Till detta kommer bredden och djupet på själva högtalaena.
Är rummet på 20-25 kvm vilket de flesta har så blir det inte mycket plats kvar. Är rummet på 6 X 4 m. så blir antingen djupet eller bredden en kompromiss. Oftast används ju rummet till något annat också om man inte har turen att ha ett eget musikrum.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/16 :  02:13:29  Show Profile Send matså a Private Message
Men vad gör man om man lyssnar på en symfoniorkester? Då måste man ju ha högtalarna väldigt brett om man skall få plats med en sådan orkester

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/16 :  02:55:25  Show Profile Send Saro a Private Message
Matså: Ja då är det ju tur för mig att jag inte lyssnar på synfoniorkester så ofta
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  03:25:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Flytta ut anläggningen i det fria, eller låna en gymnastiksal.

Bravo
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/16 :  03:51:42  Show Profile Send Saro a Private Message
Bravo: jag vågar nog inte flytta ut den.. Risken är att man upptäcker hur det SKA låta :)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  04:04:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Risker är till för att tagas "Samuelrönnqwist"!

Bravo
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/16 :  04:56:45  Show Profile Send Saro a Private Message
Bravo: "" behövs inte över mitt namn. Jag heter Samuel Rönnqwist!
Nej den risken tänker jag inte ta. Att sedan flytta in högtalarna i ett rum blir för känslomässigt laddat. Får nog flytta till sydligare land efter testet för att ha högtalarna ute :)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:04:31  Show Profile Send matså a Private Message
Mina vänner, här snackar vi bred hifi!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:39:16  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Min uppfattning är att man bara behöver sätta sig närmare högtalarna till en viss gräns, om de står tätt ihop. Det låter ju inte som att en symfoni-orkester är 20 cm på bredden när man lyssnar på ett par bra hörlurar!?
//Kalle

Stereo Audio
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:49:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har just mätt upp mina avstånd. Det är 1,6m mellan högtalarna och 2,7 till lyssningsplatsen. Det är möjligt att flytta högtalarna lite längre men jag tror inte att det blir någon förbättring av det.
Man skulle kunna säga att vi har bott in oss så till den grad att vi blivit minst sagt övermöblerade. Min andra anläggning som jag har i ett mindre rum där är det 1,9m mellan högtalarna om man mäter från varje högtalarlådas mitt punkt. Avståndet till öronen blir 1,95m men det är ju klar att om man mäter från själva högtalarna så blir det ju längre beroende på vilket element man mäter i från. På jobbet har vi byggt in högtalarna i väggen vilket är väldigt bra eftersom hela väggen blir en stor oändlig baffel. Resultatet blir då att hela väggen spelar utan att man får känslan av någon punktinformation.
Det här är egentligen det ända rätta om man har möjligheter(plats)
eftersom det går bort ganska mycket utrymme. Jag har ibland funderat på om man kunde utnyttja utrymmet för att ha böcker i. Det viktiga är ju att man har kaviteten kvar bakom högtalarna.

gcs
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:14:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mitt rum är ganska litet 20 kvm och även det nästan kvadratiskt dvs som gjort för problem.

Mina högtalare står förhållandevis långt in i rummet. 1m från frontväggen och 123 cm från sidorväggarna. Det ger ca 135 mellan dom och 200 till lyssningspositionen.De står med andra ord nära tillsammans men min stereobild är lika bred som rummet, inte alls liten. Hög är den också.

För mig funkade inte en bred placering alls, bara en massa bas.

Det är nog mycket olika hur placeringen skall vara, jag tycker det ofta är vilseledande att säga att det skall vara på det ena eller andra sättet. Man måste pröva vad som passar din kombination av rum och system.

Men visst kan det vara frustrerande innan man hittar rätt och dessutom vågar lita på sig själv att det är den bästa placering i det rummet.

Ibland kan införandet av dämpning, basabsorbenter göra att du måste placera om högtalarna, eller att du hör mycket små förändringar du gör.

Det är en hel vetenskap det här.
Micke
Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2003/11/16 23:22:38
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:16:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ack ja,

quote:
Det är nog mycket olika hur placeringen skall vara, jag tycker det ofta är vilseledande att säga att det skall vara på det ena eller andra sättet. Man måste pröva vad som passar din kombination av rum och system.

så sant, så sant, så sant så "Micke Y"

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/11/16 :  23:24:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tack Bravo

M


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000